• Aggen

TMJ disorder eller käkledsproblem

Jag skriver här för att jag hittar så få sidor på svenska om TMJD (Temporomandibular joint disorder). Jag har levt med detta i över 15 år men inte förrän nu har jag konstaterat att detta är orsaken till alla mina besvär, huvud, öron, naxke, skuldra, domningar, etc, etc. Jag har varit hos läkare men aldrig har de gått in på detta, jag har magnetröntgats, skiktröntgats, etc. Många läkare/tandlökare hävdar att käkmuskelaturen inte hänger ihop med muskler i nacke, skuldror, etc (dålig vetskap i vården om detta). Är det någon annan i detta avlånga land som lider av samma problem med klickande käkar, har ni ont, har ni blivit hjälpta med behandling, har ni fått diagnos av läkare. Jag tror mig själv fått detta genom tandpressning (bruxism) på natten och han inte få en bettskena förrän problemet redans fanns där. en.wikipedia.org/wiki/Temporomandibular_joint_disorder

• Svar på tråden TMJ disorder eller käkledsproblem
  • ildi81

Hej
    jag har fått den nu men fick diagnosen i Ungern. Här visste de inte vad är det och skickades remiss till bettfisiology. För min del har jag tandvärk liknande smärta dagligen. Har bettsken och gör olika avslappning övningar. Imorgon ska jag och prova på käkledsmassage. Vad hände med dig ? Jag fick min genom att många och långa tandbehanlingar under graviditeten.

Svar på tråden TMJ disorder eller käkledsproblem