• Eja

Café au lait fläckar - NF?;/

Hej
    Är sedan ett par dagar helt övertygad att jag har NF. Neurofibromatos. Har sedan födseln en stor pigment fläck som läkare sagt är Cafe au lait fläck. Är också flammig av ljusbrunt på ryggen. Och fått 3 små nya de senaste åren. Sen här om dagen skulle jag söka på borttagning av dessa då jag skäms jättemycket på stranden så stod det bara massa info om NF. 
    Har 2 tydliga symptom på det. Sne ryggrad, o snea höfter och pigmentfläckarna på rygg och mage.
    Har redan haft massa otur med hälsan senaste åren.
    Kommer inte klara psykiskt att få en "till" diagnos.

Ngn här som vet om man kan ha sånna fläckar & pigment utan att ha NF? Och om jag har - hur är det att leva med NF? Är det farligt. Vad kan hända mig? Kan jag leva lika länge som andra. ;/

Verkl tacksam för svar

• Svar på tråden Café au lait fläckar - NF?;/
  • Tant Groda

Jag har nf och man lever ett helt normalt liv. Det är visserligen lite olika beroende på var knutorna sätter sig. Däremot så vet jag att man kan ha dessa fläckar utan att ha sjukdomen. Sjukdomen räknas till de sällsynta diagnoserna.
    Om du är orolig så tycker jag att du ska prata med en läkare om detta.

• Emma1234567898

NF är något man föds med. Alltså inget man får bara så där. Det finns nf1 och nf2. Nf1 är den mildaste och man lever ett helt normalt liv.

Svar på tråden Café au lait fläckar - NF?;/