• pappapelikan

Vårdnadsbråk :(

Hej! Jag undrar vad som gäller i följande scenario. Mitt ex träffade en ny kille när vår dotter var 5 månader och lämnade oss. Efter det bestämde vi direkt att aldrig bråka för vår dotters skull. Vi har båda varit nöjda med att jag har henne varje helg, eller rättare sagt, torsdag kväll-söndag kväll varje vecka. Pga att jag jobbar borta. Ny skulle jag vilja flytta 85 minuter bort till en ny kvinna men hon är tvärt och helt emot. Jag har inte tänkt att ta vår dotters bas från hemstaden, hon ska ha sitt dagis och bas där. Inget skulle förändras i min dotters mors relation till sin dotter. Jag lovar att ta allt ansvar för hämtning och lämning. Mitt ex säger att jag gör detta för min egen skull och att det skulle vara dåligt för bår dotter, men jag tycker hon har fel. När jag och min dotter vaknar är vi ensamma i nuvarande stad. Det är mitt ex familj som finns här, jag kan inte erbjuda en fast och trygg punkt. Vi måste hela tiden resa runt till mina föräldrar eller till min nya kvinna för att hitta fler fina människor att umgås med eller barn för henne att leka med. Hos min nya kvinna finns allt detta. Fantastiska människor och barn hon leker med. Jag ser hur roligt min dotter har och hur tryggt och fint allt är. Jag blir sp väldigt ledsen när mitt ex säger nej, för det känns som hon gör det av egoistiska skäl eller iaf helt felaktiga. Hon har bl.a. tagit upp att hon inte vill att min dotter ska börja trivas mer med mig istället. Hur kommer detta att sluta eg? Kommer hon få bestämma såhär mycket om mitt och vår dotters liv? Jag vet inte on det har någon betydelse men hon bor i ett väldigt otryggt område med vår dotter och har ingen inkomst utom mina pappadagar som hon fått av mig...

• Svar på tråden Vårdnadsbråk :(
  • Almare

Hejsan, 

tänkte börja fråga om ni har gemensam vårdnad eller inte, men det har egentligen inte med frågan att göra eftersom umgängesrätten ändå är nåt annat. Men det är klart - det underlättar kanske lite. 

En boendeförälder - ditt ex, vilket jag utgår ifrån att hon är, eftersom dottern är mest där? - har absolut noll beslutanderätt om var du väljer att bo. Hon kan inte med några som helst medel hindra dig från att flytta, och eftersom dottern inte har sin adress hos dig finns inga papper som ska skrivas på. Hon har heller inte någon som helst rätt att bestämma var dottern ska befinna sig på er umgängestid. Låt dig inte luras om hon påstår nåt sånt - hon har ingen sådan rätt. VAR barnet befinner sig, och med VEM bestämmer bara du när det är din umgängestid (såvida det inte är någon fara för barnet, naturligtvis).

Det som kommer att vara till störst nackdel för dig är att när flickan börjar i skolan kommer ditt umgänge att minskas till fredag kväll - söndag kväll såvida du inte tänker skjutsa henne 1,5 timme till skolan på fredag morgon? Eller tänker du göra så på dagis också (jag utgick från att du tänker vara ledig på fredagar eller låta henne vara med nån släkting)? Det är väl i sånt fall nåt jag kan förstå att mamman protesterar lite emot - att dottern ska behöva gå upp 1,5 timme tidigare för att sätta sig i en bil för att lämnas på dagis.

Däremot kommer du inte att få boendet överflyttat till dig på den nya orten. Det kan du lägga ner direkt, om du har några sådana tankar. Att barnet får stanna på sin nuvarande boendeort med samma dagis är i stort sett  orubbligt i en vårdnadstvist såvida inte stora oegentligheter förekommer hos boendeföräldern.

Slutligen; om det här slutar med en tvist finns två troliga scenarion; att ditt nuvarande umgänge fastslås och därtill detaljer om lov, semestrar, helgdagar. Eller att ditt umgänge minskas till varannan helg om nu ditt ex skulle kräva det , men med fastslagna riktlinjer för lov, semestrar och helgdagar. Mindre umgänge än så kommer du aldrig att få.

Summa: du kan flytta när som helst, hur som helst. Du har rätt att ha din dotter var du vill på ert idag överenskomna umgänge. Om mamman vill ändra det umgänge ni har i dag, men inte du, måste hon stämma dig för att få igenom det (det vore bra för dig att ha nån slags dokumentation på hur umgänget är bestämt idag). Den som har mest att förlora på en tvist är du, om du inte vill riskera mindre tid med dottern, men du har fortfarande full rätt att göra som du vill med din flytt, samt att ha dottern med dig där när du väl har umgänge.

• pappapelikan

Jo vi har gemensam vårdnad. Jo hon är boendeförälder. Jag skrev över min dotter till henne när vi gick isär. Innan det stod dottern skriven på mig iom att hon var skriven i ett annat land men hade tillstånd att vistas hos oss. Hon är svensk och svensk medborgare men hade haft ett liv i Norge innan vi träffades... Jag har absolut inte tänkt att ta min dotter från sin hemstad. Hon är 8 månader så hon har inte börjat på dagis än... Men iaf, jag är helt med på att det är där hon ska ha sin bas. Jag vill vara extremt medgörlig och erbjuder att inte bara hämta och lämna utan att ifall det är speciella tillfällen med långväga släkt eller andra tillfällen också då sköta all hämtning och lämning eller att hon får ha dottern hela den helgen om hon vill. Jag vill göra det mesta för att få detta att funka. Jag hatar att hon på detta sätt kan vill tvinga mig att välja. Jag vägrar att hon ska få bestämma över vad som är rätt eller fel för mig och min dotter. Jag vet att det blir annorlunda när hon börjar skolan och jag säger att jag då kan ha henne fredag-söndag för hennes eget bästa. Men som det är nu är jag ju ledig på fredagar och kan spendera hela dagen med min dotter. Iaf tills hon börjar skolan. Det tycker jag känns jättebra. Jag har aldrig mått såhär dåligt i mitt liv. Jag vill verkligen inte förlora tid med henne men kan samtidigt inte låta henne diktera mitt och min dotters liv utifrån vad hon anser.

• ellen sthlm

Förstår jag dig rätt: på tre månader har du träffat någon som du tycker är värd ett krav på ditt barn om 85 minuter resa enkel väg?! Om nu barnet är så viktig : varför inte vänta några år, se till att relationen mellan er får en bra grund med så enkel tillvaro som möjligt för barnet?

• minnen12
    ellen sthlm skrev 2012-07-12 20:45:01 följande:
    Förstår jag dig rätt: på tre månader har du träffat någon som du tycker är värd ett krav på ditt barn om 85 minuter resa enkel väg?! Om nu barnet är så viktig : varför inte vänta några år, se till att relationen mellan er får en bra grund med så enkel tillvaro som möjligt för barnet?
    Amen!
    Tänk på BARNETS BÄSTA,inte ditt!
    Det är du verkligen skyldig ditt barn.
    3 månader är ingenting .. 
  • FIame

Kan inte din nya kvinna flytta till dig då? Vad är det för någon loser du hittat denna gång? Tomte

OnT skit i vad ditt ex tycker och gör som du känner för. Du ska se till att du blir lycklig i första hand. Självfallet blir det ju du som får ta hämtningar och lämningar. Men utöver det har du inga större skyldigheter.

• EmmPe

Jag tror inte det fungerar med 85 minuters resväg i det långa loppet. Våra ungar hade 75 minuter och det fungerade inte att pendla med dem, så jag har varit boförälder, och därefter mamman. 
    Men, pallar du så kanske... 

Nu är mina barn vuxna, men jag har alltid kört med "öppna dörrens politik" så de har kunnat komma och gå som de har velat. De har egna nycklar till mig, och får låna huset om de behöver. Så länge de sköter skolan har jag inga krav på boende/umgänge. I praktiken har de varit hos mig drygt varannan helg och hela loven, ofta när det varit prao och liknande aktiviteter också. 

Tror de har kvar nycklarna än, när jag tänker efter. 

Svar på tråden Vårdnadsbråk :(