vad ska en normal sänka ligga på??
bara undrar om någon vet vad en normal sänka ska ligga på, på ett ungefär??
bara undrar om någon vet vad en normal sänka ska ligga på, på ett ungefär??
Under 12 tror jag? Runt 9?
Jag hade en sänka på 92 en gång o det var inte skoj.....
under 12, 9, skämtar du??
Sambon hade 46 i fredags, då sa läkarn, ja din sänka va ju något förhöjd, vadå något.. ojoj!!
Jag TROR alltså bara...är inte helt säker....
Under 20 för kvinnor och under 15 för män. Är det en CRP (snabbsänka) så skall värdet vara under 9.
Att ha en sänka på 46 är inte så farligt som det kan låta.
Sänkan, eller CRP ska ligga på 8 då är man helt frisk. Hade själv en sänka på närmare 130... det var inte roligt...
uch då
nä de va ett litet stick i fingret sen en massa rör å grejjer som hon pyssla med
va ju bara för roligt i fredags, vi ska till sjukan igen idag
Änglatuss, en snabsänka, CRP som man tar i fingret ska ligga under 7. Läkaren hade rätt i att 46 är lite förhöjt. Mkt förhöjt kan vara många hundra. vad bra att ni ska på återbesök iaf, hopas han kryar på sig!
Tassa
ja men ändå
sambon min ville ha nått riktigt för hostan/förkylningen och han fick allt som allt hostmedicin.. så vi får se idag vad som sker *blir så dyrt ju om man ska tillbaka hela tiden*
jo nog va de förhöjt alltid, och de är klart att han känt av de ihelgen..
Sänkan skall ligga under 10, all över stigning tyder på en infektion i kroppen.
Jobbar inom vården så jag vet!
precis CRP skall vara under 10, men det är ju ingen panik om man har runt 50 eller så som några verkars tro
dottern våran hade långt över 300 !
När min blindtarm var sjuk låg CRP på strax över 200....då var jag sjuk
Men som någon skrev ovan...under 10 ska den ligga och runt 50 tyder på att något är på g men inget att få panik över.
Ett CRP upp till 100 kan tyda på virusangrepp också. Det måste inte vara en bakteriell infektion!
Sen är ref. värderna varierande.
ISthlm hade vi
*suck*
Halva texten försvann.....
Men nu i Skåne är det
Va????
Varför kommer inte min text med????
Får inte jag skriva det jag vill???? *surar*
Provar igen!
I skåne har vi nu under 3 som riktvärde eftersom det även tjänstgör som hjärtmarkör.
Runt 50 är inget att hoppa 31 över. Men naturligtvis kan man må dåligt även då eftersom det kan vara en infektion som är under uppsegling. Sen kan man se folk som mår bättre än tidigare och de kan ha 400 i CRP så...det är individuellt!
Hoppas han kryar på sig snart!!!!
där jag jobbat skulle sänkan vara under 8. Men skillnaden på 8, 9, 10 är inte så stor, man märker inte av den skillnaden. vid tex en vanlig förkylning kan man se en CRP på ca 30-uppåt.. givetvis kan den visa mindre också. Beroende på vilket stadie man är i.
ah men iaf, hans sänka va så mkt bättre igår
nu va den bara på 18 så