• hellokill3r

Vad kostar det att totalrenovera 81 kvadrat?

Det som behövs göras är:

*lägga om allt golv
    *måla och/eller tapetsera om alla väggar
    *måla tak
    *byta köksluckor och ev köksbänk

Någon med erfarenhet? Kostnadsskillnad på att göra det själv vs anlita någon?

• Svar på tråden Vad kostar det att totalrenovera 81 kvadrat?
  • tjej87

Det går inte att avgöra innan man vet vilka material som ni väljer. Vissa tapeter kostar 100 kr/rulle, den jag har i mitt sovrum kostar 1200 kr/rulle... Kök på IKEA eller dyrare från köksfirma? Vad ska ni ha för golv, parkett, laminat, klinkers eller matta? Jag tror att materialvalet spelar större roll än kostnaden för att anlita någon, iaf om ni kan dra rotavdrag... En erfaren snickare borde kunna göra allt på en vecka om materialet finns hemma och ni har rivit ut det gamla golvet/tagit bort köksluckorna + bänk själva först.

• lullens

Ja, det går inte att säga exakt pris.

Det beror som sagt på vad du vill ha för material. Samt vårt du bor, kan tänka mig att hantverkare är dyrare i Stockholm än t.ex. Alvesta. Och sen kan ni kanske göra något själva.

Hade jag varit dig, skulle jag tagit in offerter på olika saker. Tänk på rotavdtaget också!

Köksluckorna kanske går att använda, om stommen är bra. Finns köksluckemålerier. Och glöm inte förhandla, Ska du göra det själv, säg det till affären första gången du handlar. Att du Ska renovera mycket, och att du undrar om du kan få rabatt un du köper allt hos dem.

Lycka till

• hellokill3r

Det jag funderade på var om det var värt det, vi kollade på en jättefin lägenhet som tyvärr måste totalrenoveras (inget har gjorts sedan 65 i lägenheten) och för att den ens ska vara beboelig tänkte vi oss att vi skulle behöva lägga minst minst 12000 kr på material, vad kostar en hantverkare ca? Bor i stockholm

• lullens

Kan inte priserna i Stockholm. Me. Skulle tro att ni kommer hyfsat långt med 120.000:-.

Kan ni göra något själva?

Måla? Lägga in golv?

• Hjärtefröjd
    hellokill3r skrev 2012-07-10 13:45:01 följande:
    Det jag funderade på var om det var värt det, vi kollade på en jättefin lägenhet som tyvärr måste totalrenoveras (inget har gjorts sedan 65 i lägenheten) och för att den ens ska vara beboelig tänkte vi oss att vi skulle behöva lägga minst minst 12000 kr på material, vad kostar en hantverkare ca? Bor i stockholm
    Hantverkare kostar kring 400 kr/h i Sthlm (innan ROT-avdrag). Ska ni även renovera badrum?

Vi kommer att renovera vårt radhus på 98 kvm i höst (ej badrum, tvättstuga, toalett) och räknar med att det kommer att gå på kring 300 000 kr, men då är omkring 200 000 kr för ett nytt snickarbyggt kök inklusive vitvaror. Vi kommer inte att byta golv utan slipa de som ligger där.
  • hellokill3r
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-10 13:49:43 följande:
    Hantverkare kostar kring 400 kr/h i Sthlm (innan ROT-avdrag). Ska ni även renovera badrum?

Vi kommer att renovera vårt radhus på 98 kvm i höst (ej badrum, tvättstuga, toalett) och räknar med att det kommer att gå på kring 300 000 kr, men då är omkring 200 000 kr för ett nytt snickarbyggt kök inklusive vitvaror. Vi kommer inte att byta golv utan slipa de som ligger där.

Badrummet är faktiskt nytt sen 2001 så det är inte prio ett direkt. Men resten.. Den är inrökt också så en röksanering är ju också att föredra så frågan är ju..
  • hellokill3r
    lullens skrev 2012-07-10 13:49:25 följande:
    Kan inte priserna i Stockholm. Me. Skulle tro att ni kommer hyfsat långt med 120.000:-.

Kan ni göra något själva?

Måla? Lägga in golv?

Vi kan måla och lägga golv och sånt, men jsg vill inte bygga köket själv, känns mäktigt..
  • lullens

Å andra sidan skulle jag nog valt en målarfirma till målererna. Typ kör allt vitt bara, då har ni ju avdrag på arbetskostnaden 50%, dem brukar dem ju få färgen billigare än oss andra.

Köksluckor, att lämna in dem botde inte vara svindyrt, ny bänkskiva, kakla klarar ni själva. ( eller kanske ni känner någon som kan hjälpa er ).

Golv kan ju skena iväg, om man väljer något massivt trägolv. Vi valde tarkett till våra sovrum i radhuset, hyfsat billigt. Kommer aldrig kunna slipa om det, men vem gör sånt!? Lätt att lägga in själv.

Ett tips är att kolla på blocket. Där kan man göra mycket fynd, 50% lätt på nya golv mm.

Är läget rätt, så tycker jag ni Ska slå till!

• Tom Araya

Arbetskostnaden är inte en obetydlig kostnad i sammanhanget men val av material har även det en mycket stor betydelse.

Det står inget om badrum, det brukar var dyrast per kvadratmeter.

Jag la ca 30 000 på att renovera en 1'a på 34 kvadrat, lite mer omfattande än för dig (bl.a. en del eldragning och snickerier), dock gjorde jag och farsan det mesta själva och jag var tvungen att snåla/leta låga priser på allt material.

Sedan är det ju alldeles beroende på vad man kan göra själv. Alla är inte hobbyhantverkare och vana vid alla typer av arbeten men de flesta kan i alla fall riva bort gammalt och spara lite tid åt hantverkaren.

• Livolängtan

Jag har precis renoverat hela min 3:a på 82 kvm (bostadsrätt). Jag har inte gjort något själv utan lejt bort allt. 
    Nytt kök inklusive vitvaror (rivit väggar, öppnat upp mot matplats), badrummet revs nytt Kakel/klinker och badrumsmöbler. Alla tak och väggar målades vitt, nya golv i alla rum utom vardagsrummet. Gjorde om stora rummet till 2 mindre rum på ca 8 kvm. El och VVS jobb var tunget att göra i kök och badrum.

Summan på allt detta inklusive nya vitvaror, IKEA kök, badrumsmöbler och duschvägg

CA 300 000 kr

Visst är det en hel del pengar men jag ville få klart allt innan jag flyttade in! Hade jättebra hantverkare och allt blev klart på 3 veckor.

• Uppsalapojkarna

Vi har lagt ca 100 000 - 150 000kr ( inte orkat räkna ihop allt) på att få vår lägenhet i topptrim. det som saknas är badrummet som går på 50-100 000kr beroende på vad man väljer.

Vi har gjort allt själva utom el, koppla in fläkt mot ventilationen, då det sitter fläktar på taket som gjorde att vi kunde köpa en specialfläkt, men fick då inte koppla in den själv.

Vi har bytt allt, dvs golv, tagit bort tapeter, spacklat, målat/tapetserat tak/vägg, bytt lister, dörrkarmar, dörrar. Tagit bort en vägg och gjort om ett litet förråd och stort sovrum till 2 mindre sovrum.

Vi har däremot inte valt billigaste alternativen med allt, utan har tex målat väggarna med badrumsfärg(dyrt), för att få bättre finish och hållbarhet.. Valt massiva dörrar, inte det billigaste i val av kök även om det var från ikea.

Svar på tråden Vad kostar det att totalrenovera 81 kvadrat?