• Anonym

hon luktar surströmming!

Min dotter på två månader är ganska knubbig. Hon blir som alla andra barn väldigt smutsig runt halsen. Tvättar med en servett varje dag, hon badar en gång i veckan. Men hon är väldigt röd runt halsen och det luktar inte bara sur mjölk utan typ som surströmming.... Normalt? Minns inte att äldsta dottern luktade så...

• Svar på tråden hon luktar surströmming!
  • Anonym

Du torkar bara en gång om dagen? Gör du rent ordentligt i vecken?

• Anna Paulita

Du ska kanske tvätta med tvål och vatten varje dag istället för med en servett.

• Tyavanin

Använd hellre sån tvättcreme med tvättlapp som dom har på BVC. Och se till att det är torrt. Är det rött så kan du smörja med bepanthen eller liknande salva.

• Anonym

Ja alltså tvättservett ska det stå. Rengör ordentligt. Visst blir det lite oftare än en gång per dag ibland men i och med att hon är röd vill jag inte irritera huden allt för mycket heller. Försöker hålla det så torrt och rent det går..

• Anonym (svamp)

Det låter om om hon drabbas av svamp i halsväcken. Försök håll torrt, pudra med puder du annars använder vid blöjbyte så ska det nog bli bättre :)

• Anonym

Är hon röd och irriterad ska du absolut inte tvätta med en tvättservett, de innehåller lotion och annat skit som bara förvärrar....

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-10 13:29:14 följande:
    Är hon röd och irriterad ska du absolut inte tvätta med en tvättservett, de innehåller lotion och annat skit som bara förvärrar....
    alltså inte våtservett utan en torr tvättlapp kanske det då heter som jag blöter med vatten och ev lite barntvål... 

• Tyavanin

Tror du bara ska torka och smörja med salva. Ingen tvål alls om hon är röd

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-10 14:33:23 följande:
    alltså inte våtservett utan en torr tvättlapp kanske det då heter som jag blöter med vatten och ev lite barntvål... 
    Använd olja o vatten istället o köp en kräm. Och torka flera gånger om dagen.
  • Anonym

Min dotter hade likadant, jag tog massa barnolja på fingrarna och "gned" in på halsen, smutsen togs bort och barnoljan gjorde att det röda försvann, sedan när det sjunkit in i huden eller vad man ska säga tog jag en servett och torkade bort överflödiga och smörjde in med bepanthen, en vecka senare var det jättefint :)

• Loojsen

Sonen hade likadant förra sommaren när han bara va några få månader gammal. Jag tog de som svamp.. Såg till att hålla torrt och använde zinkpuder, försvann fort

• Cloudyberry

Flera ggr om dagen så ska du torka rent med en blöt papperslapp och torka torrt med en torr papperslapp, pudra med potatismjöl och varje kväll så efter rengöring så kan du lägga på ett tjockt lager idominsalva. Vecken ska inte vara röda, då har man slarvat rejält och det är inte bra för det gör ju ont för bebisen att ha det sådär.

• Anonym
    Cloudyberry skrev 2012-07-10 16:54:21 följande:
    Flera ggr om dagen så ska du torka rent med en blöt papperslapp och torka torrt med en torr papperslapp, pudra med potatismjöl och varje kväll så efter rengöring så kan du lägga på ett tjockt lager idominsalva. Vecken ska inte vara röda, då har man slarvat rejält och det är inte bra för det gör ju ont för bebisen att ha det sådär.

Jaja, jag är en kass mamma!

Men jag frågar ju för jag vill ha hjälp. Onödigt spydig attityd hörredu!

Inte så lätt att vara lika duktig som du och veta exakt vad och hur man gör
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-10 21:39:17 följande:
    Jaja, jag är en kass mamma!
    Men jag frågar ju för jag vill ha hjälp. Onödigt spydig attityd hörredu!
    Inte så lätt att vara lika duktig som du och veta exakt vad och hur man gör
    Bry dig inte!
    Det är inte lätt att rengöra bebisars halsar, jag har testat massa olika saker men ändå var halsen väldigt röd, men när jag väl hittade det som funkade bäst så är hon inte ett dugg röd längre, prova dig fram för vad som passar din dotter bäst :) 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-10 21:41:59 följande:
    Bry dig inte!

Det är inte lätt att rengöra bebisars halsar, jag har testat massa olika saker men ändå var halsen väldigt röd, men när jag väl hittade det som funkade bäst så är hon inte ett dugg röd längre, prova dig fram för vad som passar din dotter bäst :) 

• Konstantine

Det viktigaste är inte att det är rent (även om det är att eftersträva såklart) utan att det är torrt! Det är fukten som är boven.

• Jeff

Jag fick tips på BVC om att låta henne ha en bit gasväv instoppad mellan vecken, det hjälpte faktiskt få det torrt efter tvättningar. Direkt efter att vi tvättat (vatten med lite olja i på bomullsrondell två ggr/dag) kör vi med Bephanten om hon är röd. Det är en avvägning eftersom salvor gör att det blir fukt. Det är en ständig kamp med de där veckan, skitsvårt ibland :/

Har du visat BVC? Tänkte att de kan hjälpa med en bedömning av om det är svamp och om den i sånt fall behöver behandling.

• Anonym

Lyft på vecken och blås med hårtork!

Svar på tråden hon luktar surströmming!