MissKatty skrev 2012-07-10 13:44:46 följande:
Började för några dagar sedan med att lära in sitt med hjälp av klickern och idag har jag träna sitt 2 minuter cirka och ett par timmar senare försökte vi oss på ligg, så nu har vi sitt och ligg som vi tränar lite på. (vill tillägga att han vet att klick = godis)
Så frågan är egentligen hur ser ett bra och vettigt träningsschema ut egentligen? Hur har ni själva lagt upp allt? Rasen är pumi ifall nån undrar.
Mitt mål är att i framtiden kunna tävla i agility med mera.
Grattis till hundköpet och roligt att ni kommit igång med träningen!
Hur menar du med träningsschema? Själv har jag aldrig använt mig av träningsscheman och tränar rätt sporadiskt, men förutom små mikropass som det kan bli dagligen, så blir det några dagar i veckan när vi åker ut och är borta några timmar och spårar eller tränar lydnad t.ex. Hur du vill lägga upp träningen beror ju på vad du har för mål. Skulle dock gissa att det viktigaste för er just nu är social- och miljöträning, relationsskapande, lek och bus, och kanske namnträning? Sitt, ligg och diverse tricks är också bra träning så länge man inte "tröttar ut" valpen. Det ska hela tiden vara roligt, anser jag. Själv tränar jag ca 5 x 5 repetitioner - snabbt och effektivt! I övergångarna mellan "seten" (om man nu ska använda såna termer, hihi) kör jag en rejäl lekpaus. När det handlar om längre pauser och snarare om att vänta tills vi tränar nästa moment, så kör jag typ en platsliggning som tydlig paus istället.
För att få börja träna agility på riktigt bör hunden oftast vara 1 år gammal. På vissa ställen finns dock "agilityförberedande kurser" som man kan få gå innan denna ålder är uppnådd. Innan dess är valpkurs och diverse lydnadskurser (tävlingslydnad/allmänlydnad) att rekommendera!
Se nu till att ha kul tillsammans, och lycka till i framtiden!