• storstrumpan

Hur fungerar kvinnor?

Jag och min fru skildes för några år sedan efter att hon träffat en ny. Vi har en dotter tillsammans som snart blir 5 - delad vårdnad, varannan vecka. Allt fungerar smidigt med detta.

Det är dock inte detta tråden handlar om utan de kvinnor jag träffat efter min skilsmässa. I princip alla (några) har blivit kära i mig för att jag ser bra ut och att jag är trevlig, varm, trygg, kreativ (konstnär) och väldigt känslosam person. Ofta har jag varit raka motsatsen till deras tidigare partners och i princip alla har sagt att det är just det den typen av man de letar efter. Jag har blivit väldigt förälskad i ett par av dessa kvinnor och har velat ta relationen längre och de har varit precis vad de också önskar... men sen har det gått en månad till och då får de plötsligt kalla fötter och måste tänka efter noga, och då kommer det alltid samma sak - kan vi inte bara vara vänner istället? För en av kvinnorna gick det några månader sen var hon tillsammans med en alkis som behandlar henne som luft och var precis alla de saker som hon sa till mig att hon inte ville ha... Nu är jag i samma sits igen - sitter och väntar på att kvinnan jag träffar nu måste fundera över vår framtid och jag är rädd att historien upprepar sig.

Jag förstår inte riktigt hur kvinnor resonerar, eller rättare sagt de kvinnor jag har träffat - ska inte generalisera och skriva att det gäller alla för det vet jag ju inte. Hur kan man säga "Jag älskar dig och vill tillbringa resten av livet med dig" och sedan ett par veckor senare komma med "Jag måste fundera lite över oss och vår framtid"? Eller är det bara jag som är naiv och korkad? 

Förväntar mig egentligen inga klockrena svar på mina funderingar, men det hade varit kul att få lite feedback och diskuter lite. Kanske är det jag som har en skev verklighetsuppfattning, vad vet jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 08:53
    Tänkte bara informera om att det förhållandet som var på gång när jag postade tråden första gången har tagit slut precis som mina övriga. Kvinnan i fråga säger att hon älskar mig och jag är precis den som hon skulle vilja bygga sin framtid tillsammans med och t.o.m skaffa fler barn med, men att hon och jag inte står riktigt på samma plats i livet - att jag kommit lite längre och hon behöver mer tid med sig själv.

• Svar på tråden Hur fungerar kvinnor?
  • aurora1827

Kanske fångar du upp rebounds, där deras känslor inte handlar om dig utan att de vill bort från något annat.
    Sedan är det alltid så att förälskelse bara varar en period, sedan svalnar den. Det är inte så många varken män eller kvinnor som kan hantera det, har själv massor med kompisar som har långa serier av korta förhållanden bakom sig. Kanske är det så att man kan bli förälskade lätt i ganska många, men det krävs något mer för att det ska hålla. Nuförtiden har vi ganska höga krav på "den rätte", och jag uppfattar det som att kvinnor lättare blir osäkra än män. 

Du som person låter precis som en bra kompis, vilket såklart inte hjälper dig. Alltsomoftast är konflikter, passion och olikheter något som håller liv i en relation och gör den lite mer spännande. Det finns det ju oändligt många exempel på. Bara det att du sitter och väntar på att hon ska fundera över er framtid??? Ja, du är nog lite naiv, lite för snabb att älska, lite för snabb att lita på folk.

• storstrumpan

Tack aurora,

Jo det ligger nog en del i det du skriver. Dock i min nya relation så är det mycket passion och olikheter, fast lite mindre med konflikter.

Kan nog vara lite naiv också...      

• Starbux

Snälla, ta inte illa upp - men du låter som den perfekta bög-kompisen. Alla tjejer vill ha en stilig, "sensitive gentleman", jag har själv blivit kär i typ varenda bög-kompis jag har haft, men efter några veckor så blir de bara som en bra vänskap. Jag förstår att du INTE är bög, men jag förstår hur tjejerna kan resonera med din personlighet.

Hoppas du hittar kärleken igen! *kram* 

• storstrumpan

Tack för er feedback! Ingen fara Starbux jag förstår hur du menar.

Nu verkar det faktiskt som att allt löst sig med kvinnan jag träffar nu. Det var lite jobbiga saker från hennes förra förhållande hon var tvungen att ta tag i innan vi kunde ta vår relation ett steg längre (praktiska saker, inte känslomässiga). Så nu hoppas jag att allt kommer att gå bra den här gången!  

• toccata

Du har varit skild i några år och redan träffat flera där ömsesidig kärlek uppstår, vad det verkar som. Ibland behöver det ju inte gå så fort. Skynda långsamt. För mig hade det nog blivit lite för mycket måsten lite väl snabbt.

• Lavish

Kanske de blir skrämda av att du vill gå fort fram även om de säger att de också vill det? Kanske känns det "för bra för att vara sant" och gör dem fundersamma.

• storstrumpan

Jo, ni har nog helt rätt - jag har nog lite för bråttom när det kommer till relationer och känslor...

• Novali

Jag tror inte alls att alla kvinnor reagerar på samma sätt och vill ha samma sorts män. Alla är vi olika och vill ha olika saker. Detta kanske låter som en liten käck kommentar som man förmodligen ofta får höra, men du kanske bara inte har hittat rätt än?

När det gäller den kvinnan som drogs till en alkoholist istället för dig som verkligen låter som en otroligt bra man, kan jag nog lugna dig med att det inte beror på dig. Förmodligen (nu gissar jag men har en del erfarenheter från detta) så är det kvinnans egna erfarenheter som styr hennes val. Det är inte helt ovanligt om man har haft en "trasslig" uppväxt och bara är "van" vid trassliga förhållanden av olika slag, att man faktiskt dras till dessa igen. Inte för att man vill, utan för att man är van, man vet inte hur man ska kunna hantera en bra och sund relation för att man inte har lärt sig det. Det är därför människor som har alkoholistföräldrar ofta dras till en liknande partner. inte alltid, men det är vanligt. Om du är nyfiken på hur människor (Inte bara kvinnor tror det eller ej) fungerar när man väljer partner är "vuxna barn till alkoholister" en bok att rekommendera!

Kvinnor och män är olika, så enkelt är det bara. Men alla kvinnor är inte lika, precis som alla män heller inte är lika. Du måste hitta det som passar dig... sedan är det ju såklart tråkigt att det har börjat så bra och slutat på ett trist sätt. Det inger ju falska förhoppningar... Men du får kanske se det som en lärdom. Ju rikare på erfarenheter du är desto bättre man blir du till den kvinna du hittar en vacker dag ;)

Lycka till!

• storstrumpan

Stort tack för ditt inlägg Novali. Jag tror inte heller att alla kvinnor är likadana, men av någon anledning så tycks jag träffa samma typ av kvinnor när jag väl träffar någon.

• Novali

Hm... kanske också dina val av kvinnor beror på det du är "van" vid... jag menar inte att man behöver ha haft en trasslig uppväxt. Men vi lär ju oss från när vi är små och vi gör våra val efter det vi varit med om, både på gott och ont.... Det kanske är så att du är van att vara den omhändertagna typen, alltså den som vill "ta hand" om andra.... Kanske att du dragits till de kvinnor som egentligen behöver någon som tar hand om dem, alltså de som inte har haft någon som tar hand om dem som små... men som pga av det inte riktigt klarar av det eftersom de alltid själva har varit den som tar hand om andra... Som vanligt spånar jag fritt i min egen erfarenhetsvärld... Har bollat mitt liv med en psykoterapeut och lärt mig en hel del... Det är ett tips om man vill veta hur andra, men framför allt en själv fungerar. Kan tala om att jag upptäckt många sidor hos mig själv nu som jag inte var medveten om förut ;)

Hoppas du hittar den du söker i ditt liv och som också söker dig i sitt liv :D

• storstrumpan

Tack Novali för all feedback. Det känns som att du är inne på rätt spår där angående vilken typ av kvinnor jag tycks dras till och de har en tendens att dras till mig också tror jag.

Gick själv hos en psykiater efter min skilsmässa, men det var fokus på att hantera mitt sorgearbete och komma vidare med vardagen så det blev inte så mycket fokus på mig och vem jag är innerst inne. Tror det kan vara en bra idé att ta tag i den biten också...

• éan imirceach

Haha, hur ska vi kunna veta hur de fungerar? Det måste ha med en nischad grupp av kvinnor att göra eller så är det nåt som händer mellan er. Hur långt in i relationen har de sagt att de vill leva sitt liv med dig? Och hur gamla är dom? Är de yngre än dig?

• storstrumpan
    éan imirceach skrev 2012-08-08 20:09:20 följande:
    Haha, hur ska vi kunna veta hur de fungerar? Det måste ha med en nischad grupp av kvinnor att göra eller så är det nåt som händer mellan er. Hur långt in i relationen har de sagt att de vill leva sitt liv med dig? Och hur gamla är dom? Är de yngre än dig?

Nä det är väl klart att ni inte kan det...
    Det har varit lite olika - ibland har det varit tidigt i relationen och förmodligen inte riktigt genomtänkt, men det har också varit lite längre in (några månader). Åldern har också varierat från 2 år yngre till 4 år äldre än mig. 
Svar på tråden Hur fungerar kvinnor?