• vindicera

fettfläck på soffa

Hej!

Jag har lånat en lägenhet under en månad och jag är vanligtvis en skötsam och renlig person men så igår (två dagar innan ägarna kommer hem) så råkar jag spilla stearin på deras soffa. Soffan är beige och kanske inte i bästa skick, det går EJ att ta av överdragen till dynorna. Hittills har jag strykt bort stearinet, och det verkar vara borta. MEN - stearinet har lämnat efter sig en mörk fettfläck. VAD SKA JAG GÖRA?! Galltvål säger några, isåfall - flytande eller fast? Och om inte galltvål, vad ska jag ha då?

OERHÖRT tacksam för svar!
  • Svar på tråden fettfläck på soffa
  • jeje01

Du kan även prova med helt vanligt Yes. Alltså det för handdisk.

• vindicera

Vad finns det för risker med detta?! Och vad finns det för risker med att "testa" olika saker?

• hefil69

Galltvål skulle jag också föreslå (fast eller flytande spelar nog inte någon roll?), men fungerade inte på en annan fettfläck nämligen polly som ramlat ur påsen och som jag legat på i soffan utan att märka! Testade då potatismjöl som jag strödde på fläckarna och lät vara kvar ett bra tag. Dammsög bort det sedan. Efter några veckor när man suttit på fläckarna i soffan, så är de borta! Värt att prova även på stearin! Lycka till!

• Gustav Niclas

Mina barn hade här hemma hade kladat massa smör i soffan, jag försökte ta bort det själv men det blev aldrig bra.

Jag fick kontakt med

www.mattvatten.nu

De fick inte bara bort fettfläckarna, soffan blev också som ny!

Svar på tråden fettfläck på soffa