• Anonym (TS)

Barn med psoriasis

Min dotter som är 5 år har psoriasis på kroppen (så tror hudläkaren i alla fall och vi misstänker det starkt, ska begära en total utredning i höst). 

Fläckarna på kroppen svarar bra på kortison. Nu har hon även fått "fingerborgsgropar" på en nagel vilket vi misstänker är nagelpsoriasis typ 1.

Vill gärna komma i kontakt med andra föräldrar vars barn har psoriasis. Hur är det för er? Hur pratar ni med era barn om det? Orsakar det hinder i livet för era barn? 

• Svar på tråden Barn med psoriasis
  • Meland

Jag trodde att min dotter också hade psoriasis och läkarna menade först att hon hade solexem. Men föra året runt hösten började hennes exem bli värre och t.o.m blöda. Vi fick efter många moment och många försök med kortison utskrivet en salva som verkligen hjälpt henne och hennes exem försvannpå de ställen på kroppen där hon hade dem. Idag kan det återkomma men inte på samma sätt och vi fortsätter då bara med salvan. Denna salva heter daktacort. Det är svampmedel+ kortison och finns på Apoteket att köpa. Den receptfria är liten och kostar något över 40 kr jag testade först med den och då det fungerade fick vi utskrivet ett recept på en större salva. Du får testa den

• Anonym (TS)

Meland: Tack för ditt svar!

Så hon har ingen diagnos fastställd?

• Meland

Nej. De menade att hon har exem men ingen vet riktig vilken sort och vi skulle fortsätta med denna salvan och se vad som händer ungefär till efter sommaren/ början av vintern. Annars så skulle vi ta kontakt med hudläkare. Men det fungerar tycker vi. Jag rekommenderar att testa

• Meland

Om du vill så kan du inboka mig en bild på fläckarna så kan jag se om de ser ut som de min dotter hade

• Anonym (TS)

Jag kan inboxa bild vid tillfälle. Har inga bilder och hon har svarat bra på behandlingen med kortison. Men dyker det upp nya ska jag fota och skicka till dig, tack!

Kliar din dotters fläckar? 

• Meland

Å ja det gör hon!! Och ibland blir det sprickor i huden för huden torkar ut. Gör så att du köper den salvan som jag skrev samt så köper du miniderm som du ska smörja henne en stund efter att du har smörjt henne med daktacort. Daktacort måste gå in riktig i huden och sedan får du smörja miniderm. Det är också bra om hon har olja UTAN parfym i badvattnet när hon badar och dessutom finns det shambo, balsam och duschtvål som är parfymfria. Jag köper till dottern schampo och balsam från Apoteket det är flaskor som är röda och vita fråga personalen. Sen så får hon tvätta kroppen med duscholja och jag köper DECUBAL som finns på Apoteket men kanske också i vanlig apotek. Det medföljer någon doft till DECUBAL men använd helst inte den. Ibland kan huden reagera på tvätt eller sköljmedel då dessa också innehåller parfym, och då finns det hud vänliga tvätt- och sköljmedel. Men jag kör fortfarande på de tvätt och sköljmedel som innan ( VIA och comfort)

Svar på tråden Barn med psoriasis