PolyPond skrev 2012-07-21 17:35:46 följande:
Just de här raderna tycker jag var intressanta, liksom dem om att inte våga låta barnen ha tråkigt. Många gånger tycker jag att man, exempelvis här på fl, anses vara en dålig förälder om man inte hela tiden underhåller sina barn. Jag tror att man växer i kreativitet om man har tråkigt ibland och jag anser inte att man som förälder behöver vara lektant. De gånger mina föräldrar lekte med mig kan man räkna på ena handens fingrar. Visst var det ett otroligt uppskattat inslag när det väl hände, men det är inget jag känner som att det saknades i barndomen. Jag tror vuxna gärna får vara just det. Ibland dricker de kaffe med sina vänner och då får man vara med och lyssna på vuxensamtal om man vill och andra gånger diskar de, varpå man på sin höjd kan vara med och torka disken (men sannolikt väljer att leka istället), man man behöver nog inte ha barnet i händelsernas centrum hela tiden.
"För några generationer sedan var barn måna om att uppträda så att de blev omtyckta av sina föräldrar. I dag är i stället många av oss föräldrar ängsligt och överdrivet måna om att alltid vara älskade och omtyckta av våra barn. Vi styrs mer av våra behov än vad som är bäst för barnen. Det ingår i jobbet som förälder inte bara att villkorslöst älska sina barn utan också att stå ut med att inte alltid vara populär och omtyckt. "
För några generationer sen fick barn stryk om de inte skötte sig. Klar de var måna om att bli älskade så de slapp stryk.