Ögonfärg? När vet man säkert...
...vilken ögonfärg bebisen kommer att ha. Jag har en liten plut på 1 månad och han har blåa en så länge, har själv bruna ögon.
...vilken ögonfärg bebisen kommer att ha. Jag har en liten plut på 1 månad och han har blåa en så länge, har själv bruna ögon.
Bra fråga! Jag undrar med.har själv grön/blå medan min man hat bruna..... Men han har blått på sin sida... =)
Det kan nog ta ett antal månader innan färgen ändrar sig, om den gör det.
Min son föddes med mörkbruna ögon, de är fortfarande bruna, fast en ljusare nyans bara.
Isabella pappa har bruna ögon o jag har blå. Isabella föddes med VÄLDIGT mörka blå så vi trodde det skulle gå över till brunt. Nu är hon sex månader snart o dem har bara blivit en nyans ljusare blå.
har hört att alla föds med blå ögon..det stämmer alltså inte?
Nej, att alla barn föds med blå ögon är en myt. Däremot är det vanligt att barn föds med blå ögon, som senare ändrar färg till tex bruna.
Men det finns de som föds med bruna ögon, tex mörkhyade barn.
På BVC sa de att vid 3 mån ålder ska man kunna se säkert vilken färg barnet kommer att ha... Men jag har hört att det kan man inte förrän vid 6 mån ålder.. Vad stämmer??
Min dotter hade mörkblåa ögon på bb. När hon var 2-3 år hade hon GULA ögon, riktigt ljusgula. Nu när hon snart är 8 är de ljusgröna med mörkare gula fläckar i..
Jag hade ganska mörkblå ögon när jag var 7 år. (Hittade en beskrivning av mig själv där jag sett mig i spegeln och fått beskriva mitt utseende.) När jag var 17 var ögonen blå, men med mer grönt i. Nu när jag är 27 är de mörkblåa med mycket grönt och gula fläckar.
Så, jag vet inte om man kan säga nåt säkert när barn är så små som 3 månader...
Ekorren.
Jag fick veta av barnläkaren på bvc att när man slutat amma så kommer den riktiga ögonfärgen.
Venke:
Men jag fick bara bröstmjölk 8 veckor och min ögonfärg ändrar sig fortfarande. Min dotter kunde jag tyvärr bara amma 4 månader och hennes ögonfärg ändrar sig också undan för undan!
har en fråga angående ögonfärg...min dotter har blåa...själv har jag bruna och hennes far har gröna...hur kommer det sej??
0028, då har både du och pappan anlag för blåa ögon...
Tänkte göra ett inlägg här =))
Man brukar födas med blåa ögon, även mörkhyade personen kan födas med blåa ögon...
Många barn har fått sin ögonfärg innan de är året fyllda, men det finns undantag... Jag är själv ett...
Det finns de som inte får sin riktiga ögonfärg förräns de börjar första klass, alltså runt 7 år, vissa som t ex jag fick inte min riktiga färg förräns under/efter puberteten...
Sedan finns det människor som ändrar ögonfärg genom hela livet...
Och jag kan även säga att de flesta ändrar nyanser i sin ögonfärg genom hela livet... Om du tittar in i en äldre persons ögon, någon som hade blåa ögon som ung, så ser du att dessa numera oftast är gråare...
Brunt och grönt är dominant över blått, vilket betyder att om den ene föräldern har bruna eller gröna ögon och den andre blåa så är risken/chansen att barnet får bruna/gröna ögon ganska stor...
Men nu kan det vara som i 0028s dotters fall, båda föräldrarna har anlag för blåa ögon som då inte syns i deras ögon och nu fick dottern denna färg...
Brunt och grönt kan bilda en blandning -melerade ögon-
Detta anlag för blåa ögon kan hänga med sedan lång tid tillbaka i tiden, så bara för att era föräldrar inte har blåa ögon så kan fortfarande barnet få blåa ögon...
venus: saken är den att min dotters pappa är utlänsk...han har inte anlag till blå ögon...jag vet att jag har det, men jag har hört att mina bruna ögon skulle dominera och att hon skulle få det....
Man får inte gröna ögon om man inte har anlag för blått. Man får två färganlag, ett från varje förälder. Och de har bara två varianter att ge bort, om jag minns min genetik rätt. Antingen ett "brunt" anlag, eller ett "blått" anlag.
Hittade följande text på "Mimers Brunn" (www.mimersbrunn.se/arbeten/1330.asp)
Dominanta och recessiva anlag
Hos människor förekommer flera olika ögonfärger i många nyanser. Ögonfärgen är beroende av de anlag vi ärvt från våra föräldrar. Våra arvsanlag finns i kromosomerna och i varje kromosompar kommer den ena kromosomen från pappan och den andra från mamman. Båda dessa kromosomer innehåller anlag för ögonfärg, så man får alltså en ögonfärg från mamma och en från pappa. Den ögonfärg som därefter kommer synas, bestäms av vilken kombination av anlag man fått. Ifall man fått anlag för blå färg från både mamma och pappa, blir ögonfärgen blå. Ifall man har fått anlag för brun färg blir ögonfärgen brun.
Ifall man däremot har fått ett anlag för blå ögonfärg och ett anlag för brun ögonfärg kanske resultatet inte är lika självklart. Trots att man har båda anlagen blir man brunögd. Det är för att man säger att den bruna färgen dominerar över den blåa. Då är den bruna färgen dominant och den blåa recessiv. Vad man dock ska komma ihåg är att man fortfarande bär med sig anlag för blå ögonfärg.
0028, kan ju även vara så att din dotter ändrar färg senare i livet... Eller så är det som så att hennes pappa, trots sin utländska bakgrund, burit med sig ett blått anlag...
Du har 2 anlag för ögonfärg, ett blått och ett brunt, din dotter har fått det blåa anlaget och då kan inte det bruna dominera för det finns inte med...
Sedan finns det ju något som kallas för mutationer, det behöver inte vara något negativt med det... Utan att det har blivit så att din dotter fått blåa ögon...