• Cill

Får man äta aspartam som gravid?

Har en fundering, i vanliga fall dricker jag rätt mycket Fun light, kan jag fortsätta göra det som gravid? Eller kan aspartam var farligt för fostret?

• Svar på tråden Får man äta aspartam som gravid?
  • sofialisa

jag vet bara att aspartam är farligt för dig, kan ge diverse hjärn problem osv.. so i´ve heard

• Igloobåten

hmm jag hade undvikit det eftersom jag läste på en forskarsida om att det kan ge fosterskador.. de e inte riktigt 100% på det men jag hade då inte druckit massor av läsk eller saker med aspartam i. så känn efter med hjärtat om det känns rätt.

• Jessii

Hejsan
    Jag går på föräldrarutbildning, och barnmorskan bjuder på bl.a. på Fun light, så jag tror nog att det går att dricka det

• Lundelus

till mig sa bm att man ska undvika alla lightprodukter, som ju aspartam ofta finns i

• hobnob

På Livsmedelsverket hemsida (www.slv.se) kan man läsa om aspartam:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

Där står bl a att aspartam "är huvudsakligen uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra. Dessa aminosyror ingår som "byggstenar" i många proteiner i vår normala kost. "

Man får alltså i sig samma saker genom den "vanliga" kosten och det är INTE farligt att dricka lightläsk eller Fun light (och liknande).

• hobnob

Tyvärr uttalar sig många BM utan att ha någon riktig vetenskaplig grund att stå på.
    I många fall går de endast på "hörsägen" och vad de tror, istället för att ta reda på medicinska fakta.

www.slv.se är en utmärkt plats att söka information på om olika livsmedel.

• Mamma till Maja

Det finns inga vetenskapliga bevis för att aspartam kan ge "hjärnproblem" eller fosterskador. Drick du din fun light.

• Naimiez

Jag avstår och dricker endast naturliga ämnen under graviditeten. Naturligt socker är det bästa! Varför stoppa i en massa konstgjorda ämnen när man skapar ett nytt liv!

• hobnob

Naimiez: De "konstgjorda" ämnena i aspartam är ju naturliga aminosyror som finns i vanlig mat du äter.

• suzuki

Jag har läst att man ska undvika att ge barn under 3 år att ge konstgjord sötat kost då de inte kan bryta ned dessa ämnen. Alltså lagras de i kroppen - å då händer väl samma sak hos fostret...? Men visst, ingen har någonsin sagt till mig att undvika fenylanin och aspartam. Men jag har dock helt slutat med detta p g a oklara besked!

• Öländskan

Det finns ju dom som har problem med grav diabetes eller är i riskzonen att få det,
    och är då tvugna att dra ner på det naturliga sockret.
    Man ska naturligtvis inte trycka i sig massor av tex fun light och andra light produkter, men det är inte heller skadligt att ta det någon gång ibland.
    Dietisten jag var hos sa att om man ska komma upp i någon mängd att tala om är man tvungen att trycka i sig ca två liter fun light per dag och inte ens det är farligt.

• Losam

Jag skulle undvika det under graviditet och amning! Man ska ju inte drika för mycket av det även om man inte e gravid. Arspatan är ju förbjudet i USA!!

• Cill

Tack för svaren! Eftersom det står så där på www.slv.se så borde det ju inte vara några problem då. Anledningen till att jag funderade var just det att jag hört att man inte ska ge aspartam till småbarn...

• Snova

Nä, det KAN inte vara förbjudet i USA, omöjligt!

Jag dricker lightläsk men i mindre utsträckning än förr för jag är så sugen på vanlig läsk nu!

Aspartam är inte farligt som du nog redan hajat, min BM säger som SLV. Däremot är min personliga åsikt att det kan nog vara mindre bra i enorma mängder som så mkt annatmen då menar jag verkligen enorma!

• Zel

Själv är jag allergisk mot aspartam, så jag undviker det i största möjliga utsträckning. Sen så anser jag att alltför många rapporter finns om aspartamets negativa effekter för att det ska kunna tolkas som något säkert.
    Hellre äter jag socker eller andra sötningsmedel, och jag kommer aldrig att låta mitt barn få dricka lightläsk, lika lite som jag tänker dricka en flaska whisky i veckan under graviditeten eller låta henne få sova på sängkläder fulla med formaldehyd... Socker må vara onyttigt i större mängder, men är man inte diabetiker och har en varierad kost med sunt förhållningssätt så anser jag att det är att föredra.

Här kommer ett långt inlägg.

Att det tog nära 20 år för medlet att bli godkänt i USA från det att det togs fram (och det godkändes först efter massiv lobbying) berodde på att försöksdjur i högre grad än vanligt drabbades av epilepsianfall och hjärnskador med varierande doser. NutraSweet (först under Searle, senare under Monsanto, nu ägt av ett annat bolag) är väldigt penningstarka och bedriver massiv lobbying för att se till att aspartam ses som säkert, eftersom socker-alternativ är en extremt stor inkomstkälla.
    All utomstående forskning med resultat som påvisar att aspartam är osäkert slås ner med massiva kampanjer och det sker en kraftig smutskastning av forskarna. Forskning som påvisar aspartamets förträfflighet och motbevisar skador uppmuntras stort.

Aspartam bryts ner i bland annat metanol, fenylananin och asparaginsyra. Dessa ämnen fås även från andra källor, men tyvärr så ligger det lite mer speciellt till i fallet aspartam, vilket jag listar nedan. SLV verkar mestadels pålitliga, men mycket av den fakta de listar verkar vara rakt taget från USFDA, så jag tar även deras information med en nypa salt.

Aspartam - "Fakta" från SLV samt "motfakta" från aspartammotståndare.

Metanol
    -------
    SLV skriver: "Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice. Många frågor har ställts om denna metanol kan påverka synen. Mängderna i livsmedel är dock försumbara."

I frukt och fruktjuicer finns det naturligt även små mängder etanol ("vanlig" alkohol), som motverkar metanolens effekt. Metanolen som fås från aspartamet kommer inte med etanol och bryts därför ner till myrsyra och formaldehyd i högre grad.

Man får därmed in tillräckliga mängder ren metanol i kroppen för att ta skada på lång sikt, även om de små doserna inte ger direkt skada om man inte är storkonsument eller undernärd/bantar.

Fenylalanin och asparaginsyra
    -----------------------------
    Vanliga aminosyror som ofta ingår i vår normala kost.

SLV skriver: "Den mängd fenylalanin som kan komma från aspartam är försumbar jämfört med den mängd som intas från livsmedel."

Skillnaden är att när fenylalanin fås genom andra livsmedel så är det bundet med andra aminosyror i proteiner, då det är ofarligt. Fenylalanin och asparaginsyra ensamma är farliga för kroppen. Och då de bryts inte alltid ner fullständigt, utan ackumuleras.

SLV skriver: "Det har visats i djurförsök att tillförsel av mycket höga doser aspartam eller fenylalanin - långt över de mängder en människa intar genom konsumtion av aspartamsötade livsmedel - kan påverka halten av vissa signalsubstanser i hjärnan. Detta kan i sin tur påverka hjärnans funktion och djurets beteende. Mycket höga doser av aspartam (gäller även fenylalanin) har hos unga rhesusapor framkallat konvulsioner som liknar epileptiska anfall."

Regelbundet lågt intag av aspartam har visat sig öka halterna av obundet fenylalanin i kroppen, och det byggs på med åren. Väldigt lite forskning bedrivs med mer långlivade försöksdjur och "normala" doser aspartam där fenylalaninet och asparaginsyrorna allt eftersom byggts upp till höga halter i kroppen och framför allt hjärnan. I de fall där långvariga studier gjorts på människor har de som mest testats under 24 veckor. Oftast utförs också studierna på testobjekt med mätbart normala halter fenylalanin i kroppen.

SLV skriver (angående allergi, se längre ned): "Speciell risk finns för foster, spädbarn och små barn hos vilka höga halter av fenylalanin kan leda till försämrad utveckling och även hjärnskador."

Så vad blir effekterna när en kvinna har byggt upp halterna av fenylalanin till många gånger de normala, och sedan blir gravid?

Aspartamets nedbrytning
    -----------------------
    Aspartam bryts ner till metanol, fenylalanin och asparaginsyra vid cirka 30 grader, dvs i magsäck eller tunntarm om man dricker kyld eller rumsvarm lightdryck. Aspartam som värmts upp till över 30 grader innan den kommer i kroppen (t.ex. lightläsk som fått stå alldeles för soligt/varmt, eller uppvärmda lightefterrätter) börjar redan att brytas ner innan den kommer i kroppen.

Påstådda effekter
    -----------------
    Aspartam ökar hungerkänslan, folk som dricker aspartam regelbundet får matsug oftare även när de egentligen inte är hungriga.
    Aspartam ökar sötsuget med tiden.
    Aspartam ger huvudvärk och trötthet.
    Aspartam förvärrar symptomen för personer som lider av bl.a. epilepsi, MS, ledgångsbesvär, fibromyalgi.
    Aspartam ger upphov till/förvärrar Alzheimers, Parkinsons m.m.
    Aspartam ger upphov till/förvärrar diabetes.

Påvisade effekter
    -----------------
    - En sjukdom kallad fenylketonuri (PKU) som pga avsaknad av enzym inte kan bryta ner fenylalaninet.
    SLV skriver om fenylketonuri: "Denna oförmåga att bryta ned fenylalanin gör att aminosyran kan ackumuleras i sådan mängd att det blir skadligt. Speciell risk finns för foster, spädbarn och små barn hos vilka höga halter av fenylalanin kan leda till försämrad utveckling och även hjärnskador."
    Fenylketonuri är relativt sällsynt.

- En allergisk reaktion mot aspartam lik den som nötallergiker upplever. Vid intag av en lightläsk varierar det från att man känner en lätt klåda/sveda i halsen till att tungan, halsen och slemhinnorna svullnar upp rejält, man får svårt att andas, smärtor och drabbas av panikanfall.

Källor (blandat fakta och teori)
    --------------------------------
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
    www.cfsan.fda.gov/~dms/wh-alrg1.html
    www.ethicalinvesting.com/monsanto/aspartame.shtml
    www.mercola.com/article/aspartame/dangers.htm
    www.presidiotex.com/aspartame/Facts/92_Symptoms/92_symptoms.gif
    www.holisticmed.com/aspartame/summary.html
    www.dorway.com/
    www.aspartame.net/media/scilib/sclib001.html
    www.aspartame.net/media/scilib/sclib009.html
    nancymarkle.com/blayenn.txt
    www.nutrasweet.com/infocenter/index.asp
    serendip.brynmawr.edu/bb/neuro/neuro00/web2/Chivers.html
    www.newstarget.com/008952.html

Intressanta jämförelser angående forskning
    ------------------------------------------
    Forskning som sponsrats av aspartamtillverkare visar till 100% att aspartam är säkert:
    www.dorway.com/industry.html

Forskning som sponsrats av icke-aspartamtillverkare (dock pålitliga sponsorer) har i 92% av studierna påvisat att aspartam är farligt:
    www.dorway.com/nonindus.html

Vissa av studierna har dock klandrats för partiskhet åt endera håll och resultaten omvärderats sedan dess. Framför allt är det hjärntumörssiffrorna som ifrågasatts.

• Summerchild

Här var oxå en intressant gammal tråd... nån som ändrat sina tankar om aspartam? Allt verkar farligt ..för mkt salt lr för lite salt å det gäller väldigt mkt .... måtta tror jag på i dagsläget....nyss ätit aspartam godis....magen mår skit ....rent ut sagt hehe... men vadå tuggummi har väl dom flesta tuggat och kanske varje dag.....så säg inte att ni undviker aspartam då lol

Svar på tråden Får man äta aspartam som gravid?