• Anonym (Hjälp)

Sömnmedicin mm till Turkiet

Ska till Turkiet om några dagar och äter flera mediciner. Vad gäller? Äter följande: Sertralin, seroquel(neuroleptika), atarax, zopiklon(sömnmed) och Stesolid(!!). Jag har medicinen i en dosett. Så det är en veckas medicin jag tar med. Är borta en vecka. Tänker mest på zopiclon och Stesolid. Stesolid kanske jag kan klara mig med två tabletter... Hur gör man?! Glömt bort att kolla reglerna och kom på det nu ikväll. Fick lite panik för jag vill inte bli av med medicinerna på flyget. Veckan blir hemsk då med utsättningssymtom.

• Svar på tråden Sömnmedicin mm till Turkiet
  • Philippa

Du måste ha med ett speciellt intyg från sjukvården..... din läkare intyga att du måste ta den dosen som du tar med dig. Läkaren ska även skriva vilka beståndsdelar läkemedlet innehåller.

Du får bara ta med exakt den dos du behöver under de dagar du ska vara där.
    Intyget ska vara på engelska och tabletterna får INTE vara i en dosett, de ska vara i originalförpaningarna med ditt namn och personnummer på.

Så var det för min son när han skulle till Turkiet förra sommaren och han äter narkotikaklassade läkemedel. 

• Philippa

Kan säga att vi fick den informationen av turkiska ambassaden i Stockholm.

Det var tur vi hade detta intyg för sonen blev kontrollerad i tullen.... 

• Takex

Jag försökte få tag i info när jag skulle till Italien och behövde ta med mig narkotika klassad medicin, folk tyckte bara jag var hysterisk.

Jag har iaf alltid ett intyg med mig där min läkare skrivit att jag får dessa mediciner sen har jag även som en bipacksedel med en bild på hur tabletterna ser ut översatt till engelska från original språk.
    Jag tar aldrig medicin i handbaggaget.

Har aldrig problem vid resor och jag bor utanför EU.

Svar på tråden Sömnmedicin mm till Turkiet