• Lillsessis

    Funderingar kring adoption

    Jag och min man har börjat fundera kring adoption men jag har en del funderingar kring saker som jag inte riktigt förstått hur de är.

    Först och främst så är det så att min man själv är adopterad och vi är intresserade av adoption från samma land. Jag har läst någonstans att det skulle kunna ge oss "förtur"  i kön då, stämmer det? Och i vilken kö menar de då, det verkar ju vara väldigt mycket olika köande i väntan på bb.
    Jag undrar också över om man kan få biologiska barn, och kanske har tänkt skaffa ett biologiskt barn också, är det något som förändrar chanserna att få adoptera?

    Jag undrar även bara generellt över vilken som är den yngsta åldern som man får adoptera vid, för jag hittar bara den äldsta när jag söker. Det är bara en sak som vore intressant att veta. Glad 

  • Svar på tråden Funderingar kring adoption
  • MrsKnapa

    För adoption går man igenom utredningar genom socialtjänsten samt även andra utbildningar tex föräldrautb. Det är väl de enda jag tyvärr vet!!

  • ekke

    När det gäller din mans utsprungsland så har de jag känner till krav på att man fortf har medborgarskap. Har han det kan ni sannolikt göra en adoption "utanför" de svenska köerna.

    Vissa länder kräver att man är infertil, andra tycker att det är ok att familjen har biologiska barn.

    Det ni kan börja med är att kontakta Mia.eu och kolla om ni kan adoptera genom din mans land direkt. Om inte så ställ er i kö. Kontakta socialen där ni bor, då får ni komma på ett informationsmöte, de kommer då hänvisa er till föräldrautbildning, det måste ni gå innan utredningen kan börja.

    Denna bit med info, utbildning och utredning kan ta allt från 6 månader till flera år.

    Det är bara att fråga om det är något mer ni vill veta :)


  • Emeli

    "Först och främst så är det så att min man själv är adopterad och vi är intresserade av adoption från samma land. Jag har läst någonstans att det skulle kunna ge oss "förtur"  i kön då, stämmer det? Och i vilken kö menar de då, det verkar ju vara väldigt mycket olika köande i väntan på bb."

    Det beror på vilket land det gäller. Jag vet att Indien tidigare lämnat förtur till de med indiskt ursprung, men de har nyligen infört ett helt nytt förfaringssätt så detta kan mycket väl vara ändrat. Estland prioriterar också par där det finns någon anknytning till landet. I övrigt känner jag inte till att länderna lämnar förtur. OBS att många länder kräver att man adopterar via en auktoriserad adoptionsorganisation. Dessa lämnar ingen förtur i sina köer, utan man får vänta på sin tur. Förturen kan man eventuellt få när man väl har skickat sin ansökan till landet.

    "Jag undrar också över om man kan få biologiska barn, och kanske har tänkt skaffa ett biologiskt barn också, är det något som förändrar chanserna att få adoptera?"
    Det beror också på vilket land man vill adoptera från. Vissa länder kräver intyg på svårigheter att få biologiska barn.

    "Jag undrar även bara generellt över vilken som är den yngsta åldern som man får adoptera vid, för jag hittar bara den äldsta när jag söker. Det är bara en sak som vore intressant att veta."

    Yngsta ålder för att få adoptera i Sverige är 25 år. Undantag från den regeln kan göras om det finns särskilda skäl. Det går bra att gå den förberedande föräldrautbildningen innan 25-årsdagen. Vissa kommuner accepterar att påbörja medgivandeutredingen i förtid men avvaktar med att ge medgivandet tills båda makarna har åldern inne.

    Yngsta ålder på barn som man kan ansöka om är 0-12 månader. Det är ytterst få länder som tar emot ansökan som är begränsad att bara gälla så små barn.

Svar på tråden Funderingar kring adoption