• Sandra N

hjälp o råd kring blöjfri 3åring

Har en 3årig pojke, hade tänkt han skulle bli blöjfri nu i sommar men jag vet inte hur!? Har under ett par dagar tagit bort blöjan vissa stunder o han har istället suttit på toaletten/pottan men utan "resultat". Han har kissat ned sig massor med gånger o 4e ggn på 40 min börjar jag bli lite less.. Tar honom på toa, kommer inget trots att han sitter en bra stund. Han hinner inte mer än gå tillbaka till sitt rum så kissar han ner sig. Tar honom då tillbaka till toan men såklart kommer det ju inget mer. Nu behöver jag råd o hjälp! 

Bör jag helt enkelt avbryta o vänta ett tag..många kanske säger att han inte e redo men hur vet man det? Känns som att det e dags, han e ju trots allt 3år...eller? 

• Svar på tråden hjälp o råd kring blöjfri 3åring
  • Sultana

Min son blev blöjfri på 3 dagar. Han fick ett klistermärke för varje gång han gick på toaletten.
    Tog det stegvis.. .första dagen påminde jag honom var 5:e minut om att gå på toa.
    Andra dagen, kanske var 30:e minut...
    Tredje dagen fick han själv säga till.
    Anledningen till att det gick bra för honom tror jag beror på att han var redo...
    Barn är olika, det som funkade på min son funkar inte på alla. Du får prova dig fram! Lycka till!!

• Nordanvinden08

Jag tycker att det låter som att han inte är redo... Hur kissar han i blöjan, lite då och då eller mkt åt gången? Är det mkt åt gången visar det ju att han håller sig ett tag, är det lite i taget så visar det ju att han inte lärt sig det riktigt. Tror att det är svårt om de inte är ett dugg intresserade. Det märker du snart. Till höst när han börjar på förskolan igen(om han går) så kanske det går fortare och han blir intresserad när han ser andra som går på pottan och har kalsonger. Min dotter var inte ett dugg intresserad sommaren när hon var tre, men när hon sen såg kompisarna på förskolan till hösten gick det över en natt. Hon bestämde sig helt tvärt att sluta! Men vi har även en liten killkompis som är fyra och inte lärt sig än...så det är verkligen olika!
    Lycka till!!!

• Dr Mupp

Först och främst måste han lära sig att hålla sig. Så av med blöjorna på med byxor och låt han sen kissa ner sig. Det kommer ta ett par dagar men tillsist kommer han att inse att det inte är ett dugg kul att bli nerkissad och börjar hålla sig. När han lärt hålla sig så kan han börjar kontrollerat kissa på toa. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Hannah76

Har ni pratat o förberett honom innan?
    Har ni kollat så att han känner när han är kissnödig?
    Har ni en plan?

• Sandra N

hur vet man om han känner när han e nödig? När han har kalsonger småskvätter han ofta

Vi har pratat om att sluta m blöjan o han vill ha kallingar o sitta på toan men kissa -NEJ! När jag vet att han inte kissat på länge o varit utan blöja försöker jag ju än mer ta honom på toan, men jag upplever at han sitter o kniper. Han har då sagt att han vill ha blöja för han måste kissa!? Hmmm

Kanske ska avvakta lite..förbereda mer o ändå låta honom sitta på toan ibland om han vill. Så svårt, känns som om hur man än gör så gör man fel

• kmp

När min dotter fyllde tre fanns det inte en chans att hon skulle sluta med blöjor.
    Hon VÄGRADE sitta på pottan/toaletten, och lät vi henne gå utan blöja kissade hon ner sig utan att bry sig.

När hon var tre år och tre månader skulle hon visa mormor hur man kissade på toaletten. Sedan berättade hon att nu var hon en stor tjej som inte behövde blöjor mer. Detta var i februari.

Den dagen slutade hon HELT med blöjor. Jag tror vi haft två-tre "olyckor".

Låt din grabb ha blöjor lite till. Rätt som det är kommer han på grejen.

Svar på tråden hjälp o råd kring blöjfri 3åring