• Anonym (?)

Dåligt djupseende någon!? Hur fungerar ni i trafiken?

Jag har dåligt djupseende, vilket innebär att det är svårt att mäta avstånd.. När jag kör bil har jag ju god marginal och det funkar ju bra. TILLS jag ska parkera. Det blir oftast snett och vint pågrund av att jag har svårt att se avstånd till bilarna bredvid eller hur jag ska stå i förhållande till parkeringslinjerna.

Nån mer som har problem med det? Och går det att åtgärda på något vis`? Med glasögon eller träning?

• Svar på tråden Dåligt djupseende någon!? Hur fungerar ni i trafiken?
  • Anonym (same same)

Är du tjej? Jag har nämligen fått berättat för mig att det är jättevanligt attt tjejer har dåligt djupseende.
    Jag är tjej och har samma problem. Jag har lärt mig parkera, däremot kör jag MC, och det är ett större problem då. När jag kör fort så kan jag inte hålla ut så bra i kurvorna just för att jag inte kan bedöma avståndet i farten. Vid riktigt höga farter och i kurvor på små vägar betyder det att jag svänger för tidigt och ligger på mittlinjen. Får jag ett möte då så kan jag hamna i en kista. :(

• Anonym (?)
    Anonym (same same) skrev 2012-07-11 17:44:19 följande:
    Är du tjej? Jag har nämligen fått berättat för mig att det är jättevanligt attt tjejer har dåligt djupseende.
    Jag är tjej och har samma problem. Jag har lärt mig parkera, däremot kör jag MC, och det är ett större problem då. När jag kör fort så kan jag inte hålla ut så bra i kurvorna just för att jag inte kan bedöma avståndet i farten. Vid riktigt höga farter och i kurvor på små vägar betyder det att jag svänger för tidigt och ligger på mittlinjen. Får jag ett möte då så kan jag hamna i en kista. :(
    Jag är tjej! Jasså det är vanligare? Jag är inte så hemskt insatt i detta men vet ju och märker av mina begränsningar då jag kör tillexempel. Skönt att veta att man inte är ensam. Har du någon aning om ifall det kan åtgärdas på något vis? Har du gjort något som hjälpt dig vid sådana situationer som du beskriver då du kör mc?
  • Anonym (same same)
    Anonym (?) skrev 2012-07-11 17:58:00 följande:
    Jag är tjej! Jasså det är vanligare? Jag är inte så hemskt insatt i detta men vet ju och märker av mina begränsningar då jag kör tillexempel. Skönt att veta att man inte är ensam. Har du någon aning om ifall det kan åtgärdas på något vis? Har du gjort något som hjälpt dig vid sådana situationer som du beskriver då du kör mc?
    Nä, bara nöta och nöta så blir man bättre, precis som med parkerandet.
Svar på tråden Dåligt djupseende någon!? Hur fungerar ni i trafiken?