• Anonym

Född i vecka 22?

Vet inte riktigt vart man ska fråga det här så ingen tar illa vid sig. Men vid vilken tidpunkt är det möjligt att ett foster skulle klara sig utanför magen om det föds? TYp vecka 22 eller 23 eller kanske ännu tidigare? Är i vecka 19 nu och konstant orolig för att barnet ska födas snart vet inte varför! Någon som har exempel på barn som klarat sig tidigt?

• Svar på tråden Född i vecka 22?
  • Anonym (väninnan)

jag har "hört" om barn som klarat sig i v 23, men vet inte om det stämmer. Däremot har jag en nära vän, som födde sin son i v 25+0 och personalen på sjukhuset försökte få henne att "knipa ihop" tills hon kom in i v 25 för chansen att barnet överlecd ökade då med flera 100 %... Hennes son är nu en fullt frisk busig 4 åring!

• Tvillingfarsa

I dagens läge så går smärtgränsen vid vecka 24(Vecka 24 är det yngsta hitills man klarat). Dock så brukar så pass tidigt födda barn kunna få men av nåt slag.

Vecka 30 och uppåt så är barnen i stort sett säkra och har lika stor chans att överleva som en fullt gången och risken för men är väldigt liten.

Anledningen att jag vet så pass är att jag själv inom den närmsta tiden kommer bli pappa till två för tidigt födda barn och att jag fick träffa barnläkare här i förra veckan.

• Anonym (Mamma*3)

Sista abortveckan är 22 och Livsdugliga är dom från v.24,
    före det gör dom inga insatser för att rädda barnet.

• Smulan1975

Vet inte om det är olika från sjukhus till sjukhus. Där jag bor kan man rädda barn efter v22, men då är det ytterst små chanser att de klarar sig. Lungorna är inte utvecklade och barnet är väldigt infektionskänsligt. Om du är väldigt orolig för ditt eget barn tycker jag att du ska ta kontakt med din bm och kanske be att få bli undersökt en extra gång.

• Tvillingfarsa

smulan1975: När hände det, för jag träffa en barnläkare i förra veckan som sa att i dagens läge så går smärtgränsen för att klara ett barn vid vecka 24?

• Cappes mamma

En pojk på min sons dagis är född i vecka 23 tror jag..han vägde iaf 420 gram när han föddes!idag är han 3½ år och väger 0 kg och är 89 lång.
    Som en ettåring ungefär osså har han nedsatt hörsel.

• phil

Det är nog olika beroende på vart man bor. Här räknas det som missfall fram till v23. Vi har två för tidigt födda barn och första gången var det problem från v19, men vi fick ingen hjälp förrän efter v23.

Har du några komplikationer som gör att du oroar dig eller är det bara en känsla? Om det inte finns några komplikationer kanske du borde kontakta någon för att få hjälp. Det är ju inte meningen att man ska känna så som du beskriver.

• Smulan1975

Tvillingfarsa: Det har inte hänt mig att det lyckats rädda nåt barn åt mig, men jag har förlorat en i vecka 18 och en i vecka 17 och vid de tillfällena har de berättat att det inte gör något förräns man passerat v22.

• phil

Tvillingfarsa: Det stämmer att barn överlevt i v22, men det är väldigt ovanligt. Här gör de som sagt inget förrän v23, kanske är så att det är v24 där du bor. Det verkar vara olika..

• klurifax

Smulan1975
    "Där jag bor kan man rädda barn efter v22, men då är det ytterst små chanser att de klarar sig."
    Men om de inte klarar sig, då har man väl inte räddat dem.? Eller har jag missuppfattat nåt?

Svar på tråden Född i vecka 22?