• Anonym (timme)

Sjukt barn, erbjuden extratid...

Arbetar som tim-anställd, eller vad man vill kala det, inom vården.

Man får ju ersättning för dagar man är bokad på jobb vid vab.

Men hur fungerar det då jag inte har ett pass bokat och de ringer och frågar om jag kan men måste tacka nej pga sjukt barn?
    Får jag vabba för den erbjudna tiden? 

• Svar på tråden Sjukt barn, erbjuden extratid...
  • Anonym

Nej, det går du inte. Vabb får du bara om du är bokat på ett pass sedan innan och ditt barn blir sjuk. Är ditt barn sjuk samma dag som du blir erbjuden jobb och du måste tacka nej så kan du inte ta vabb.

• Rilliana

Stämplar du dem dagar du inte jobbar ? I såna fall kan/får du vabba men kolla av med facket först så det inte blir problem.

• CeeJay

Tillfällig föräldrapenning får man som kompensation för avdragen lön, dvs man måste haft inbokat pass och således få avdrag för vård av sjukt barn för att kunna få ersättning.

Om du som ovan skriver får tex avdrag från a-kassa denna dag kan du söka TFP som kompensation för avdragen a-kasseersättning. 

• Anonym

jag har haft akassa.
    Ja,om du inte är inbokat på jobb,men blir tillfrågad så vabbar du den dagen.

Du vabbar alla dagar ditt barn är sjuk om du har blivit tillfrågad jobb eller har bokat jobb.Jag vabbade alla dagar vare sig jag var bokad eller ej,men akassan sa att det är så man ska göra,för jag är inte tillgänglig för jobb,då måste jag vabba även om jag inte skulle haft jobb de dagar.
    Kolla upp detta,du kan nog få vab alla dagar oavsett jobb.    

• Ebba Caroline

Nej, man kan inte vabba från jobb som inte är inbokade i förväg. Blir man tillfrågad och tvingas tacka nej pga sjukt barn kan man inte vabba. Man kan enbart vabba om man förlorar lön eller a-kassa. Inte annars.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym

står man inte till arbete förfogan eller vad det heter,så får man inte stämpla.Då vabbar man,eller är sjuk,eller är '"ledig".

Ditt barn är sjuk,du kan inte jobba oavsett.Alltså vabba.Akassa innebär att du inte bara ska jobba,utan vara tillgänglig jobb men det är du inte om du har sjukt barn eller är själv sjuk.
    Men kolla detta men jag vet för jag hade akassa i 2 år.   

Svar på tråden Sjukt barn, erbjuden extratid...