• catwinter

Hur ser en arbetsdag ut för en forskare?

Ja, vad gör ni egentligen?

Jag har ett par FB-vänner som är forskare inom biologi resp. medicin. De verkar ha det stressigt på jobbet, en av dem jobbar skift och det är mycket viktigt att hon kommer in i tid. Men vad jag inte fattar är vad de GÖR som är så stressigt. Jobbar i labbet med tester? Sitter vid datorn och besvarar tusen email??

Jag som alltid bara har jobbat med fysiskt arbete är väldigt nyfiken på att veta hur en dag för en forskare ser ut!

• Svar på tråden Hur ser en arbetsdag ut för en forskare?
  • gavagai

Det är ju olika i olika faser och beroende på vad de jobbar med och vem de jobbar åt. Att söka pengar brukar ta mycket tid, skriva forskningsplaner o.s.v., söka tillstånd från etiska nämnder... Sedan kanske labb-jobb, behandling av material (statistik o.s.v.), skriva säljande artiklar och få dem publicerade. Min erfarenhet är att för många forskare går mycket av tiden åt just till att hitta sätt att få fortsätta forska: få chans att  visa upp intressanta forskningsresultat på rätt ställen, söka pengar som sagt o.s.v. Sedan ägnar sig ju många forskare dessutom åt undervisning och handledning.

• gavagai

Om de är doktorander t.ex. så är det nog mycket grovjobb. De får ofta göra det praktiska i projekten: samla in data, labba, sammanställa saker i sina handledares projekt... åtminstone på många lärosäten.

• SolOchSnö

Det varierar bland annat beroende på vilket ämne man jobbar med, i vilket steg i karriären man är (doktorand, disputerad utan längre anställning, professor) och om man undervisar eller inte.

Undervisning kan för många ta väldigt mycket tid under vissa perioder. Det kan vara föreläsningar eller gruppövningar, sedan tillkommer förberedelser, rättning av uppgifter och tentor och att svara på frågor från studenter.

Forskningen som sådan består grovt sett av datainsamling, analys och att skriva artiklar och rapporter. Det är i princip olika steg men det blir ofta överlapp mellan olika studier.

Om man jobbar med biologi kan datainsamlingen vara fältarbete som ofta blir väldigt intensivt under en viss säsong. Då kanske man reser till en plats där man ska samla data, tex fånga insekter, och stannar där i några veckor och i princip jobbar all vaken tid. Inom medicin kan datainsamlingen omfatta patientinfomation. Medicinare jobbar ofta som läkare parallellt med att de forskar på deltid. Både inom biologi och medicin kan datainsamlingen vara labarbete och i så fall kan det vara tidskritiskt men det beror på vad man undersöker. För all typ av datainsamling är planering och förberedelser viktigt för att kunna mäta något intressant på ett vettigt sätt.

Analysen är i prinicip att sitta vid datorn och göra olika statistiska beräkningar eller andra typer av analyser. Rapporteringen är också att sitta vid datorn och skriva ner resultaten och inte minst presentera dem på ett bra sätt och i jämförelse med andra artiklar. Om man jobbar i ett forskarlag kan det vara mycket kommunikation med kollegorna.

För den som har disputerat tar det mycket tid att söka pengar för framtida projekt och man kan även ha en del administration med de projekt man jobbar med för tillfället. Alla forskare försöker även hålla koll på nya artiklar och vad som händer inom området för att kunna planera nya projekt och skriva bra artiklar. En stress är om man inte har långvarig finansiering, då måste man söka pengar hela tiden för att inte bli arbetslös.

Jag skulle säga att de flesta forskare har mycket fria arbetstider och min uppfattning är också att de jobbar mer än normal arbetstid. Själv har jag tex tagit ut semester i fyra veckor nu men jag ska skriva en ansökan om ett treårigt forskningsprojekt under den tiden. Det kommer totalt att ta ungefär en arbetsvecka men jag ska göra det på kvällar och lediga stunder, kanske på en filt på gräsmattan. Men jag klagar inte, jag har världens bästa jobb!

• mmeline

Som sagt beror det lite på vilken nivå man är på. Det är också stor skillnad mellan om man dessutom jobbar kliniskt (vilket många läkare som forskar gör tillsammans med foskningen) eller om man bara forskar.

Där jag jobbar, med enbart pre-klinisk forskning, är det inte så viktigt att man kommer in i tid, förutsatt att man inte har en massa experiment att hinna med eller måste vara på plats för att hantera/hämta prover, celler eller vävnader.  Vi har flextid, så man droppar in lite närsom på morgonen och jobbar sin tid.
    En typisk dag börjar med att kolla mail, förbereda en laboration, köra laborationen, och jobba lite med pappersarbete när man har tid för det.  Pappersarbete är allt från att söka forskningsmedel, skriva artiklar, ändra artiklar, sammanställa data, analysera data, göra grafer till artiklarna, skriva abstracts till konferenser och så vidare. Kanske blir det även något möte för att komma upp med nya idéer till projektet.

Laborationerna kan ta allt från någon timme till hela dagen, och är ofta inget man kan avbryta mitt i, så därför kan det bli övertid och stressigt då det inte alltid finns tid att gå på lunch eller paus när man har påbörjat protokollet.
    Man måste anpassa sig efter hur labprotokollet ser ut, helt enkelt. Likaså kan det vara så att cellerna ska inkuberas under en viss tid, eller behandlas med något vid en viss tidpunkt, och då får man snällt vänta tills det är dags att göra det och kan inte gå hem innan det är gjort.

Undervisning kan såklart också ta tid, vi undervisar ibland under kvällstid.

Det här motsvarar väl på ett ungefär vad folk gör som doktorander/strax efter disputation. Ju högre upp du kommer desto mindre labbande och mer möten och pappersarbete blir det, samt högre press på att publicera och söka medel, men också mer frihet. På många lab är det hårdare för doktoranderna och det är mer eller mindre förväntat att de sitter kvar och labbar hela kvällen samt är på plats tidigt på morgonen.

Svar på tråden Hur ser en arbetsdag ut för en forskare?