• Anonym

AKUT hjälp! Ang lön!

Hej jag har en fråga som jag måste försöka hitta svar på.. Ska prata med lönechefen imorn så vore bra att ha lite skinn på näsan..

Jo,.

Om man är timanställd och sedan blir fast anställd, kollektivanställd..

Varit timanställd några år och fick sedan fast jobb från 28 Juni, hur räknas det då ?
    Ska jag få dubbel lön ?!

Som jag fattat så får man lönen månaden efter vid kollektivanställning lika som vid timlön..

• Svar på tråden AKUT hjälp! Ang lön!
  • LunaLunatic

Uhm, va?
    Få se om jag förstår vad du menar nu...
    Säg att du går på timmar och får fast anställning från 28e juni.
    Då får du ju lön enligt timmar dit, och sedan enligt fast anställning. Hur ska du få dubbel? 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym

Andra arbetsgivare har ju så att man får sin månadslön samma månad som man jobbat och då får man ju timlönen månaden efter och då blir det ju dubbel lön.. Nu har jag googlat och sett att som kollektivanställd så får man månadslön månaden efter?!

Det som känns fuffens är att på mina papper har jag skrivit på från 28 Juni men dom säger att jag fått månadslön sen 1 juni,... :S
    dom har lurat mig på massa pengar förut..      

• Anonym

1-27 juni får du timlön som betalas ut i juli och från 28juni och framåt är det månadslön som betalas ut i juli då borttagen för att få lönen utbetald i juni torde va runt den 20e så och då var du timanställd hade du varit fast anställd från 1 juni hade du fått lön i juni

• sextiotalist

Det beror på avtalet, man kan ha förskottslön, dvs man får junis lön i juni månad, men kan ha efterskottslön, man får junis lön i julis månad. Detta även om man har en fast anställning.

Däremot brukar timlöner alltid komma i efterskott, men som fast anställd kan du ha både och. 

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2012-07-12 06:36:25 följande:
    Det beror på avtalet, man kan ha förskottslön, dvs man får junis lön i juni månad, men kan ha efterskottslön, man får junis lön i julis månad. Detta även om man har en fast anställning.

Däremot brukar timlöner alltid komma i efterskott, men som fast anställd kan du ha både och. 
    Och det betyder inte att de som får förskottslön inte har kollektivavtal. Ett kollektivavtal sätter minimikraven
  • Anonym

Om det är så att du i ditt nya avtal ska få lönen för innestående månad, dvs du får din månadslön för juni i slutet på juni, då ska du mycket riktigt ha dubbel lön någon månad. Är det så att du fått månadslön från 1 juni, som de uppger, så borde du ju då i juni fått både timlönen för jobb i maj samt månadslönen för juni. Om du istället fått månadslön från 28 juni, så har de troligtvis bakat in det i julilönen, dvs då ska då få månadslön för juli månad, plus litet extra för månadslönen de sista dagarna i juni, samt allt du jobbat på timlön i juni månad. Är det så att avtalet säger att man får månadslönen en månad efteråt, dvs juni månads lön i slutet av juli, så kommer du inte få någon dubbel lön alls.

• izado

Det är oxå så att man har rätt till månadslön om man har ett vik längre än 3 månader, men det borde du ts vetat om för man får papper att skriva på angående det. I annat fall, om du har timlön så ska du få lön för arbetade timmar i maj utbetalda i juni, samt månadslön för tiden från 28 juni till sista juni utbetalad i juni. Sen ska du få timlön för arbetade timmar för juni månad fram till den 27 juni samt månadslön för juli i juli månad.

• sextiotalist
    izado skrev 2012-07-12 11:17:15 följande:
    Det är oxå så att man har rätt till månadslön om man har ett vik längre än 3 månader, men det borde du ts vetat om för man får papper att skriva på angående det. I annat fall, om du har timlön så ska du få lön för arbetade timmar i maj utbetalda i juni, samt månadslön för tiden från 28 juni till sista juni utbetalad i juni. Sen ska du få timlön för arbetade timmar för juni månad fram till den 27 juni samt månadslön för juli i juli månad.
    Fortfarande är detta beroende vilket avtal man har. Min sambo har haft två arbeten, fast anställd med efterskottslön.
  • Anonym

Detta jobb är så att man får månadslönen månaden efter..
    Men jag har ju skrivit på anställning från 28 e Juni, men de säger att jag får månadslön från 1 juni..
    Känns ju som mina timmar jag gjorde i Juni på nått vis försvinner ?!
    Att dom ändrat datum för att de gynnar dom och inte mig ?    

• Bozhana

JAG BEHÖVER HJÄLP!!!

Min man jobbar ulika. Sågar Ved,målar,tregård mm. Det som han får.

Men han är timanställd och får 80 äfter skatt.

I lönen är med.

Brensle

• Bozhana

Min man jobbar ulika jobb. Sågar Ved,målar,tregård mm. Det som han får.

Men han är timanställd och får 80 efter skatt.

Kan han få 100 kr efter skatt?

Vad är normalt att få med skatt?

I lönen är med.

Bensin för-2000 kr

Våran bil som har gått sönder 2 3 gånger. Och det är vi som står för det.

Han jobbar i 4 månader men vi kan inte försörja oss med hans lön.

Måste vi betala allt det. På grund att utan bill han kan inte jobba?

Ulika företag har bilar som lämnar ut t-ex Städ jobb. Utan bil kan man inte ta med grejer som behöver att jobba?

Svar på tråden AKUT hjälp! Ang lön!