• Blåsippan84

Tandställning vid 30? Någon?

Jag är 28 och har överbätt. Jag ville få hjälp med detta i tonåren men fick inte det då mitt överbätt var 5 mm och det var tvunget att vara 7 mm eller mer. Jag skäms mkt vid detta och funderat länge på att ordna tandställning. Jag studerar just nu så det är ej aktuellt förrän om någon år. Det jag undrar över är om någon mer har/haft det i vuxen ålder. I ca pris vad det kan kosta, ska kolla sen med tandläkare i stan. Men såg på nätet om tandställning bakom tänderna, även sätt om tandställning som är vit så den inte syns lika mkt. Måste man ha tandställning i 2 år eller mer? Tacksam för svar:)

• Svar på tråden Tandställning vid 30? Någon?
  • Anna83b

Jag är 29 och ska snart sätta in tandställning. Jag har också överbett. Försäkringskassan betalar en del av kostnaden. Jag ska dock betala 1/3 del av kostnaden vid insättning av tandställningen.
    Jag tycker du ska beställa tid för konsultation för att få reda på vad som måste göras och vad det kostar.

Var bor du? 

• Blåsippan84

Hur mkt överbätt har du? Nu är det några år sedan de mätta å det kan bli större vad jag förstår när tänder flyttar sig.

Hur gör man m försäkringskassan? Kan en liv och oklycksfalls försäkring täcka en del?

Jag bor i Linköping.

• Anna83b

Jag har 9 mm överbett. Jag tycker du ska prata med din vanliga tandläkare om du har någon och be att få en remiss till tandregleringen i Linköping för konsultation. Där får du reda på vad som måste göras och vad det kostar. Du får även reda på om du får någon ersättmning från försäkringskassan.

Det billigaste är att ha vanlig räls på utsidan på tänderna. Jag ska ha den vanliga rälsen både i över och underkäken.  

• FruSen

Jag måste få hoppa in här då jag blir 29 i år och när jag var yngre (i tonåren) var det så gott som klart att jag absolut skulle ha tandställning, jag var dock tvungen att vänta för jag hade inte fått visdomständer/tappat alla tänder ännu osv.
    Sen ebbade det liksom ut. Jag frågade då och då och jag fick alltid svar som "ja, du kommer få tandställning såsmåningom" osv osv.
    Jag flyttade, bytte inte landsting men gick till annan tandläkare (dock alltid till folktandvården). Då blev det stora problem för plötsligt var hela min journal borta. Den fanns ingenstans och de hittade den inte. Jag vet inte om den blivit raderad eller nått ?
    Har inte haft någon tandställning men har dragit ut 4 tänder, två uppe och två nere för att "ge plats". Dock har jag fortfarande kvar gluggarna - tänderna har alltså inte flyttat av sig själv för att täppa igen gluggarna. 
    Frågade senare om tandställning men i och med jag då var över 20 skulle jag få finansiera det helt själv.   
    Mina kusiner som inte alls haft lika fula tänder som jag fick tandställning direkt, brorsan har också haft tandställning men de "glömde bort" honom också så han fick ingen tandställning förrän i 25-årsåldern, dock behövde han inte betala den själv i och med att de var folktandvården som glömt honom...
    Funderar på att göra en sån konsultation, vem kontaktar man för att göra det? Nån som vet? 

• izza1983

Hej, det var längesen du skrev. Hur har det gått för dig?

:) Jag vill skaffa tandställning, är snart 30 år och det enda som hindrar mig är mitt jobb. Vill inte gå med tandställning bland 30+ vuxna på kontoret. Hittade även en annan bra sida som skriver om allt om tandreglering med tandställning. Väldigt informativ! Här är länken om du vill själv kolla:

www.plastikoperationer.net/tandreglering-tandstaellning-ortodonti

Har inte bestämt mig hur jag ska göra!!! Det kommer vara jobbigt för mig att gå till jobbet bland alla 30+ vuxna med tandställning, sen kommer det säkert se jätteroligt ut :(

• Blåsippan84

Jag pratade m tandläkaren. Mina tänder har dragit ihop sig mer. 6 mm. Men sa att jag inte hade några besvär (vet ej vad det skulle vara, ont i käkar? Huvudvärk?) så jag så det skulle ju betalas helt själv. 30 000 skulle vanlig tandställning kosta och då man är äldre skulle man behöva ha den ca 3 år trodde han.

Just nu har jag andra hål att fylla med de pengarna. Får se om det blir av

Svar på tråden Tandställning vid 30? Någon?