• Blåsippan84

Tandställning vid 30? Någon?

Jag är 28 och har överbätt. Jag ville få hjälp med detta i tonåren men fick inte det då mitt överbätt var 5 mm och det var tvunget att vara 7 mm eller mer. Jag skäms mkt vid detta och funderat länge på att ordna tandställning. Jag studerar just nu så det är ej aktuellt förrän om någon år. Det jag undrar över är om någon mer har/haft det i vuxen ålder. I ca pris vad det kan kosta, ska kolla sen med tandläkare i stan. Men såg på nätet om tandställning bakom tänderna, även sätt om tandställning som är vit så den inte syns lika mkt. Måste man ha tandställning i 2 år eller mer? Tacksam för svar:)

• Svar på tråden Tandställning vid 30? Någon?
  • Anna83b

Jag är 29 och ska snart sätta in tandställning. Jag har också överbett. Försäkringskassan betalar en del av kostnaden. Jag ska dock betala 1/3 del av kostnaden vid insättning av tandställningen.
    Jag tycker du ska beställa tid för konsultation för att få reda på vad som måste göras och vad det kostar.

Var bor du? 

• Blåsippan84

Hur mkt överbätt har du? Nu är det några år sedan de mätta å det kan bli större vad jag förstår när tänder flyttar sig.

Hur gör man m försäkringskassan? Kan en liv och oklycksfalls försäkring täcka en del?

Jag bor i Linköping.

• Anna83b

Jag har 9 mm överbett. Jag tycker du ska prata med din vanliga tandläkare om du har någon och be att få en remiss till tandregleringen i Linköping för konsultation. Där får du reda på vad som måste göras och vad det kostar. Du får även reda på om du får någon ersättmning från försäkringskassan.

Det billigaste är att ha vanlig räls på utsidan på tänderna. Jag ska ha den vanliga rälsen både i över och underkäken.  

• FruSen

Jag måste få hoppa in här då jag blir 29 i år och när jag var yngre (i tonåren) var det så gott som klart att jag absolut skulle ha tandställning, jag var dock tvungen att vänta för jag hade inte fått visdomständer/tappat alla tänder ännu osv.