Kan det ha orsakat hans hörselskada och satt igång förlossningen?
Hej!
När jag var gravid var vi ofta på hockeymatcher. Som de flesta vet är ljudnivån stundvis väldigt hög.
En gång när vi var i Arboga var det en av killarna som under uppvärmningen upprepade gånger sköt en puck i sargen precis där jag stod.
Varje gång pucken träffade small det väldigt högt och bebisen i magen sparkade hårt varje gång. Jag flyttade på mig men då flyttade sig också killen på isen och började skjuta precis där jag stod ändå. Så jag flyttade mig igen och så höll det på.
Tror jag var i v 33+2 då. På hemvägen fick jag starka sammandragningar men jag klarade av att köra hela vägen hem i alla fall.
Sedan på natten trodde jag att jag hade kissat på mig för det rann ur mig. Ringde förlossningen för att rådfråga men de sa att det nog var kiss.
Så fortsatte det i 6 dagar innan jag var till BM och hon skickade mig på kontroll till förlossningen. Där visade det sig att jag var öppen 2 cm och att jag läckte fostervatten. Blev igångsatt dagen efter och han föddes ett par timmar senare.
Vi fick ligga på neo i 12 dagar och han klarade inte hörseltestet på ena örat så vi fick komma till en särskild avdelning några dagar senare för att kontrollera igen men det blev inte godkänt. Man sa att han hade en mild hörselnedsättning men att det kanske skulle ha ändrats till nästa gång. På återbesöket blev det fortfarande inte godkänt så nästa kontroll blir när han är ett år.
Jag frågade ju min barnmorska om ljudnivån i ishallen skulle påverka barnet negativt men hon sa att det var omöjligt. Att någon upprepade gånger står och skjuter en puck i sargen med hög hastighet och med full kraft kan ju ljudmässigt liknas vid pistolskott. Men det var ingen fara sa hon.
Men så googlade jag på det här idag och hittade hit där jag kunde läsa om någon barnmorska som skrev att bebisens hörsel kan skadas av höga ljud efter v 24 när hörselsnäckan är fullt utvecklad.
Fick sådan ångest av att läsa det. Tänk om han är hörselskadad för att jag har varit på hockey?
Är gravid igen och i augusti drar säsongen igång. Hockeyn är något jag inte kan leva utan men om bebisen i magen kan skadas av att jag är på matcherna måste vi nog vänta med att skaffa ett till barn.