• Anonym (Undrar)

Föräldrapenning enligt SGI eller ej?

Hej!

Jag ska få barn i slutet av oktober men är lite förvirrad angående vad som gäller de första 180 dagarna jag tar föräldrapenning. Jag läste att man måste haft anställning de närmsta 240 dagarna fram till BF eller faktiskt födelse. Nu till mina frågor:

- Mitt nuvarande arbetskontrakt skrevs på 235 dagar innan BF. Jag studerade dock med CSN från augusti till ~17 mars och jag arbetade 8 veckor förra sommaren, med en resursanställning som inte avslutades förrän maj i år. Det har alltså inte varit någon dag då jag varken haft en anställning eller studerat med studiemedel. Räknas det då som att jag haft anställning längre än 235 dagar och att jag då skulle kunna få föräldrapenning enligt SGI från början?

- Anställningsavtalet jag har nu är en provanställning som sträcker sig 6 månader från första dagen, dvs totalt fram till början av september. Då var den tänkt att övergå i en tillsvidareanställning men då jag ansökt om graviditetspenning för denna period och sedan gå på föräldraledighet så kommer ju denna övergång ej ske. Krävs det att jag har en anställning även dagarna fram tills mitt barn föds? Om jag får en resursanställning på samma ställe, för att eventuellt kunna jobba några skift under min föräldraledighet (och då självklart inte ansöka om föräldrapenning för dessa dagar), går det bra då?

Det jag undrar är alltså självklart hur det generellt ser ut i den här typen av situationer. Vore otroligt tacksam för svar! 

• Svar på tråden Föräldrapenning enligt SGI eller ej?
  • Anonym (Undrar)

På "Mina Sidor" står min inkomst som den inkomst jag har från mitt nuvarande arbete och när jag ansöker om föräldrapenning så får jag upp alternativet att söka enligt SGI, som är högre än grundnivån. Men jag är lite nervös över om jag kommer få det beviljat eller ej.

• Försäkringskassan

Hej!

För att få föräldrapenning över grundnivå måste man ha arbetat och därigenom varit försäkrad för en sjukpenning över 180 kr per dag i minst 240 dagar före barnet föds. Om du jobbar hel eller deltid har ingen betydelse. Din inkomst har dock betydelse eftersom det är utifrån den som din SGI beräknas. 

Har du studerat med studiemedel eller varit arbetssökande hela tiden så är en eventuell SGI skyddad under den tiden

För att få ett mer ingående svar vad som gäller just för dig så kan du kontakta vårt kundcenter på 0771-524 524

Hälsningar
    Theo, Handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning enligt SGI eller ej?