• Anonym (Hispig)

Hur vanligt är det att vara gravid utan att veta?

Jag blir så trött på mig själv som oroar mig hela tiden för en graviditet.
    Jag har ett barn och vill absolut inte vara gravid nu.
    Jag tycker att mina bröst har blivit större och att magen har blivit större men samtidigt känner jag inget ovanligt.

Får min mens men den är väldigt sparsam. Är mest bruna flytningar. Äter ppiller och har aldrig ätit det innan.
    Känner magrörelser men jag har läst att det är normalt att man känner mer magrörelser efter en graviditet.

När jag var gravid med mitt barn mådde jag dåligt och kräktes jämt. Fick foglossning tidigt. Var jämt trött. (är iofs jämt trött nu också..)
    Jag läser mycket här och har fått veta många kvinnor som gått utan att veta att de var gravida. Då var det försent för en abort.

Sånt är jag orolig för. Hur vanligt är det egentligen?
    Måste jag gravtesta mig varje månad?

• Svar på tråden Hur vanligt är det att vara gravid utan att veta?
  • Anonym

Beror på vad man menar med att det är "vanligt". Det händer ju helt uppenbart men det är inte vanligt (vanligt som i att det händer varannan kvinna). Tror snarare det är sällsynt.

• Anonym

Mycket sällsynt skulle jag också säga. Vi har ju fri abort fram till vecka 18, och jag kan ju säga att fram till vecka 18 så kände åtminstone jag ett flertal olika symptom som jag nog omöjligen hade missat även om jag fortsatt ha mens Glad

• Anonym (inlägg 1)
    Anonym skrev 2012-07-12 12:16:05 följande:
    Mycket sällsynt skulle jag också säga. Vi har ju fri abort fram till vecka 18, och jag kan ju säga att fram till vecka 18 så kände åtminstone jag ett flertal olika symptom som jag nog omöjligen hade missat även om jag fortsatt ha mens Glad
    Nja, det är inte alla som har särskilt många symtom. Det är precis lika normalt att inte känna några symtom i början och ändå vara gravid (som man bara märkt genom plus på stickan eller utebliven mens). Precis som att det också är normalt att få många symtom. Sådan varierar från person till person.

Men jag tror ändå det är sällsynt att helt missa en graviditet.
  • Anonym (inlägg 1)

Hade det varit vanligt att vara gravid utan att veta, så hade det inte varit förstasidesmaterial för kvällstidningarna (som det är nu).

• Anonym (Hispig)

Ja, jag tänkte mest på att man missar abortgränsen och blir tvungen att föda barnet.
    Det är väl inte vanligt att man missar en graviditet innan v 18?

Om jag hade starka gravsymtom med mitt barn borde jag få det igen med mitt andra barn?

• Anonym
    Anonym (inlägg 1) skrev 2012-07-12 12:23:24 följande:
    Nja, det är inte alla som har särskilt många symtom. Det är precis lika normalt att inte känna några symtom i början och ändå vara gravid (som man bara märkt genom plus på stickan eller utebliven mens). Precis som att det också är normalt att få många symtom. Sådan varierar från person till person.

Men jag tror ändå det är sällsynt att helt missa en graviditet.
    Ja, men även om det varierar från person till person så måste det ju vara ovanligt att inte känna något alls. Jag har inte mått illa eller haft ömma bröst eller några av de klassiska symptomen, men före vecka 18 hade mina bröst vuxit två kupstorlekar och jag kände fosterrörelser (i synnerhet med andra barnet, som ju också är fallet med TS).
  • Whitetrash86
    Anonym (Hispig) skrev 2012-07-12 12:26:56 följande:
    Ja, jag tänkte mest på att man missar abortgränsen och blir tvungen att föda barnet.
    Det är väl inte vanligt att man missar en graviditet innan v 18?

Om jag hade starka gravsymtom med mitt barn borde jag få det igen med mitt andra barn?
    jag hade jätte starka symtomer när jag gick gravid med barn 1, redan från v5-6 illamående så att jag hamna på¨sjukan och foglossning så att jag knappt kunde gå osv... med barn 2 fick jag ett lätt illamående runt v11 och typ 2-3 veckor senare inget alls... hade det inte varit för sparkar från v14-15 så hade jag nog aldrig trott att jag faktiskt var gravid även med utebliven mens.

Så ena graviditeten behöver inte alls bli som den andra.

men är det inte bättre att du/ni kör på skydd än att springa runt och oroa sig  och göra en massa test?
  • Anonym (Hispig)
    Whitetrash86 skrev 2012-07-12 12:32:18 följande:
    jag hade jätte starka symtomer när jag gick gravid med barn 1, redan från v5-6 illamående så att jag hamna på¨sjukan och foglossning så att jag knappt kunde gå osv... med barn 2 fick jag ett lätt illamående runt v11 och typ 2-3 veckor senare inget alls... hade det inte varit för sparkar från v14-15 så hade jag nog aldrig trott att jag faktiskt var gravid även med utebliven mens.

Så ena graviditeten behöver inte alls bli som den andra.

men är det inte bättre att du/ni kör på skydd än att springa runt och oroa sig  och göra en massa test?
    Ska kanske gravtesta mig ändå. Och vi har skydd. Jag äter ppiller.
  • Anonym (inlägg 1)
    Anonym skrev 2012-07-12 12:28:57 följande:
    Ja, men även om det varierar från person till person så måste det ju vara ovanligt att inte känna något alls. Jag har inte mått illa eller haft ömma bröst eller några av de klassiska symptomen, men före vecka 18 hade mina bröst vuxit två kupstorlekar och jag kände fosterrörelser (i synnerhet med andra barnet, som ju också är fallet med TS).
    Jag vet inte om det är ovanligt/vanligt att inte känna några symtom (ens med andra barnet). Däremot vet jag att symtom är individuellt och en graviditet behöver inte vara den andra lik (trots att man varit gravid förut).
  • Anonym (inlägg 1)

P-piller skyddar till 98 % (beroende på vilken sort det är och hur noga man är), så sannolikheten att du skulle vara gravid är mycket liten. Visst den finns men den är liten. (Det finns inget skydd som är helt hundraprocentigt men med tanke på hur många som äter p-piller så är det ändå bara några få som råkar ut för en oönskad graviditet.)

• niagara

Köp en knippe billiga graviditetstester på nätet och testa varje månad för att stilla din oro. Kostar typ 60 kr för tio st. Billig penning för sinnesro...

• April barn

Varför gör du inte bara ett test i månaden så slipper du oroa dig, samt kombinera ditt p-medel (varför inte spiral som är säkrare än p-piller) med kondom.

Svar på tråden Hur vanligt är det att vara gravid utan att veta?