• Anonym (ättika)

Diskmaskin, ersättning

Vi flyttade för tio månader sedan och lämnade då efter överenskommelse med nya hyresgästen kvar vår diskmaskin. Diskmaskinen ingick alltså inte genom hyresvärden. Nu kräver dessa stollar att vi ska komma och frakta bort diskmaskinen, alternativt betala för att få den bortfraktad. De ska flytta och de som nu ska hyra lägenheten vill inte ha den. Eftersom vi inte ville ha något betalt för att lämna diskmaskinen menar de att diskmaskinen fortfarande är vår och alltså vårt ansvar. Det var något om att de inte haft diskmaskinen så länge att den är deras ansvar. Det kan väl inte stämma? Om det är det kan vi kräva betalt för att de använt "vår" diskmaskin i tio månader och alltså slitit på den? Jag är hur sur som helst över detta. 

• Svar på tråden Diskmaskin, ersättning
  • cloudberry79

Ni har inga skyldigheter att komma och ta hand om diskmaskinen. Ni kom överens med nuvarande hyresgäst om att de fick ta över diskmaskinen, utan ersättning, så nu är den deras ansvar.

Sur, grinig och på smällen.
  • Meja2011

Klart ni inte har någon skyldighet att forsla bort den. Det är deras ansvar, vilka puckon!

• Anonym

Utan papper är det svårt att bevisa, då blir det ord mot ord. 

• Anonym

Vissa hyresgäster verkar gå hur långt som helst för att slå pengar av andra Drömmer När vi flyttade in försökte tidigare hyresgäst ta betalt av oss för att de hade installerat dimmer-knappar till belysningen. Som om de hade gjort sig besväret att ta bort dem och ersätta med originalknapparna annars...

Det här är bara trams. Om de fortsätter hävda motsatsen så brukar det alltid vara så att lägenheten godkänns i tillträtt skick, om man inte inom X dagar gör en anmälan till hyresvärden. Att efter 10 månader klaga på att tidigare hyresgäst "glömde" sin diskmaskin lär inte gå igenom Flört  

• SpanskaFlugan

Det var några år sedan jag bodde i hyresrätt men jag har för mig att man som ny hyresgäst har tre månader på sig (kan vara olika från olika bolag) att anmärka på något felaktigt i lägenheten. 10 månader är rätt lång tid och jag tror att de nya hyresgästerna inte har någon som helst rätt att nu kräva att ni tar bort diskmaskinen även om de skulle hävda att ni lämnat den där utan att komma överens med er.

• MammaTillGuldklimpar

Vi pratade med hyresgästföreningen om just det med att godkänna lägenheten i befintligt skick. De sa att så fort man tagit emot nycklarna har man godkänt lägenheten med städning och allt! Alltså har de redan godtagit att ni lämnat kvar diskmaskinen..

• katalysator
    MammaTillGuldklimpar skrev 2012-07-12 13:46:30 följande:
    Vi pratade med hyresgästföreningen om just det med att godkänna lägenheten i befintligt skick. De sa att så fort man tagit emot nycklarna har man godkänt lägenheten med städning och allt! Alltså har de redan godtagit att ni lämnat kvar diskmaskinen..
    Undantaget är om man inte har haft möjlighet att inspektera lägenheten förrän efter att man tagit emot nycklarna, till exempel när nycklarna först går via hyresvärden och man får dem på tillträdesdagen. Men då brukar det istället anges hur lång tid man har på sig att anmärka på städning eller andra fel Glad
Svar på tråden Diskmaskin, ersättning