• MeMyselfoJag

Hur många poäng på universitet får man läsa varje termin?

Någon som vet vad max antal poäng man får lov att läsa på universitet/högskola per termin? Jag har blivit antagen till många kurser och vill läsa så många som möjligt och så många jag får lov till. 

• Svar på tråden Hur många poäng på universitet får man läsa varje termin?
  • Kaffegalningen

45 hp är max som man får antas till genom antagningen, dock vet jag de som gått via universitetet och fått läsa mer.

• katalysator

Ja, du kan läsa hur många du vill. Man kan komma runt 45-hp-spärren genom att kontakta institutionerna direkt och göra en sen registrering om det finns platser över när terminen har börjat Glad Men du kan bara bli garanterat antagen till 45 hp genom antagningssystemet.

• MeMyselfoJag

Tack - hittade det till slut på studera efter många vändor och länkar

• MeMyselfoJag
    katalysator skrev 2012-07-12 15:13:05 följande:
    Ja, du kan läsa hur många du vill. Man kan komma runt 45-hp-spärren genom att kontakta institutionerna direkt och göra en sen registrering om det finns platser över när terminen har börjat Glad Men du kan bara bli garanterat antagen till 45 hp genom antagningssystemet.
    ok. coolt
  • gavagai

Efter att du fått andra antagningsbeskedet kan du göra en efteranmälan (obs inte samma sak som sen anmälan) via antagning.se, och då kan du söka hur många poäng du vill även via antagning.se och behöver alltså inte vänta till terminsstart. Många lärosäten tar heller inte emot anmälningar "direkt i dörren", utan hänvisar just till att göra efteranmälan via antagning.se.

Svar på tråden Hur många poäng på universitet får man läsa varje termin?