• Mozzy

Rapa nyfödd

Hur mycket ska en bebis som rapas egentligen rapa? Är det en gång eller flera gånger? Vi verkar ha fått en spybebis och därför blir jag osäker. Jag trodde att det liksom räckte med en gång men eftersom barnet ändå spyr så verkar de inte stämma. Tycker att jag sitter och klappar barnet på ryggen lika länge som hon ammas och ändå verkar de inte räcka. Hjälp någon.   

• Svar på tråden Rapa nyfödd
  • pnuttesnutten

Vi brukade rapa vår tjej 1-2 ggr per måltid och det kom nästan alltid en del kräks antingen i samband med rapen eller strax efter. Enligt vårt BVC var det ingen fara eftersom gick upp i vikt som hon skulle och det gick över med tiden. Nu är hon 8 mån och kräks bara någon gång ibland (oftast om hon försöker leka med sina fötter direkt efter maten :))

Tror att det är lite individuellt det där med hur mycket de kräks. Det har nog inte så mycket med rapandet att göra. Har man en kräkis så har man. :) Mitt tips är att alltid ha en handduk på axeln.  

• Pinguicula

Du får testa dig fram helt enkelt. Mitt barn ville inte rapas öht.

• Mozzy

Det går ju att rapa henne. En rap går att klämma fram men sen verkar det inte komma något mer och jag vill inte gå runt i timmar för att tvinga fram rapar om det ändå inte hjälper. Hon verkar i allafall inte ha ont i magen.

• stjernfall

Jag rapar typ aldrig min bebis och han har bara spytt 2 ggr i sitt liv (han är 3 månader). Han brukar dock rapa självmant ibland  när man tar upp honom när han ätit klart.

Så jag tror precis som snuttesnutten att det är individuellt, vissa spyr andra gör det inte liksom. Men om man märker att det blir bättre av att rapa dom så kan man ju göra det

• RosaBabyfilt

Jag rapade henne efter varje måltid, med en handduk över axeln. Min dotter var också ett kräkbarn, men det är fullt normalt och bara att stå ut. De går upp i vikt och är nöjda ändå :)

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • framsteg

Vi har också fått en som kräks lite nyss och fick förklarat på bvc att det är ofta (inte alltid) snabbätande barn som kräks - att de "glufsar" i sig maten snabbt alt att det rinner för fort och de bara "klunkar" i sig maten. Det sistnämnda stämmer väl här. 

I och med att de, som i vårt fall, klunkar i sig maten så packas den så att säga på varandra. Då skall man försöka rapa för att få bort lite luft mellan men sedan kommer det upp ett visst överskott av mat.

Så fick vi iaf det förklarat för oss. Detta är en helt ny erfarenhet för oss då första barnet knappt behövde rapas eller ens kräktes något.

Så länge det inte är några kaskadkräkningar på minst en meter så är det ingen fara.     

• Twizz

Vi fick också en spybebis ;) men han går uppåt på kurvan och spyr i väldigt små mängder oftast.. mitt tips är att kika om din bebis är "lealös"/avslappnad i benen efter en rap, annars kanske de behöver komma ut lite mer luft, om bebisen drar upp benen. Sen tycker jag att "klappa på rumpan" inte alltid funkar.. men att stryka handen fram och tillbaka över rygg och rumpa brukar vara effektivt :)

lycka till med rapisarna! ;)

• pigglet

Ett raptips: lägg ner bebisen på rygg en stund, typ 5 minuter. Sedan försöker man rapa igen. Då kom det oftast en till rap för våra barn.

• Suri

Jag förstår inte. Om hon inte har ont i magen vad är det då rapningarna skall hjälpa emot tänker du? Har hon inte magknip behöver hon kanske inte rapas alls?

• pigglet
    Suri skrev 2012-07-15 15:59:13 följande:
    Jag förstår inte. Om hon inte har ont i magen vad är det då rapningarna skall hjälpa emot tänker du? Har hon inte magknip behöver hon kanske inte rapas alls?
    Min yngsta kräktes, kräktes och kräktes. Han kunde kräkas från det han åt ända tills nästa mål - om han inte rapat klart. Vet inte hur det är för TS.
  • camillas1985

Har du fått ett kräkbarn så hjälper tyvärr inte rapar. Mina pojkar kräktes tills de var 1,5 år och inget hjälpte.

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • Bling1975

Min lilla tjej kan köra ett par rediga monsterrapar när hon har ätit, nog det värsta jag har hört i både i längd och volym, och ändå kräkas 5 min senare. Tror inte det hänger ihop för alla barn. Men rapar jag henne inte ordentligt så får hon problem med massor med fisar.

• Melly

Jag har aldrig aktivt rapat  mina barn utan att dom har fått rapa eller inte rapa som dom har velat själva Det har funkat jättebra ändå

• Natulcien
    Melly skrev 2012-07-16 10:37:20 följande:
    Jag har aldrig aktivt rapat  mina barn utan att dom har fått rapa eller inte rapa som dom har velat själva Det har funkat jättebra ändå
    Samma här...sonen rapade själv när han behövde rapa. Inga konstigheter.
    Den enda som gick runt med honom på axeln och dunkade rygg var min svärmor. Men allt hon gjorde med sonen var sånt som passerat bäst-före-datum för längesen...
  • vad ska man heta

Har aldrig rapat mina barn och dom har aldrig haft magknip. Har haft en kräkbebis, hon spydde till hon var över 1år hehe

• Mozzy

Hum lite olika tankar alltså. Jag trodde att kräket hade med rapar att göra. Dotter verkar dock kräkas mindre och kanske även färre antal gånger om man lägger ner lite tid på rapning. Pratade med BVC som precis som många av er ovanstående skrivit - tar de itu med de där själva.

Svar på tråden Rapa nyfödd