EmmaH4 skrev 2012-07-12 20:07:55 följande:
Vad är det som är farligt med ricinolja resp. sätter igång en förlossning? Jag menar eftersom det säljs receptfritt på apoteket och dem inte ens ifrågasatte mitt köp fast dem såg att jag var gravid.
se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/natural-ways-to-bring-on-labour/castor-oil
"Det finns rapporter om igångsättning av förlossningen med hjälp av ricinolja från gamla Egyptien, men vi vet inte hur det fungerar. Den vanligaste förklaringen är att det fungerar som ett kraftigt laxermedel och därför stimulerar även livmoderns muskulatur.
En liten studie med 100 överburna kvinnor fann att 58% gick in i aktiv förlossning efter en 60 ml dos ricinolja. Detta jämfördes med de 4% som gick in i aktiv förlossning efter ingen behandling alls.
Ingen av kvinnorna, eller deras bebisar, skadades av ricinoljan, men alla kände sig illamående. Men denna studie var inte så stor att resultatet kan anses helt säkert eller uttömmande.
Prata med din barnmorska nästa gång du har
tid innan du prövar ricinolja. Den vanliga dosen är 114 ml ricinolja, blandad med apelsinjuice.
Ricinolja har en motbjudande smak och är mycket oljigt att dricka, så du kanske inte är intresserad av att pröva enbart av denna orsak. En half tesked bikarbonat kan bidra till att maskera smaken. En andra dos kan tas efter 12 timmar."
Det som man brukar varna för är att förlossningen kan gå för fort, att man får symptom liknande maginfluensa som ger starka och intensiva värkar.