• Pia29

    Könsjukdomar

    Hej!

    Har lite funderingar kring hiv. Har haft oskyddat sex med en kille som jag vet var i Thailand för några månader sen. Han har berättat att han hade sex med en tjej där. Enligt honom var hon inte prostituerad, han hade med andra ord inte betalt henne. Det som oroar mig är att jag inte vet om dom skyddade sig! (tror inte att alla i Thailand har hiv) Vi har inte kontakt med varandra nu, men min fråga är om man kan med att smsa honom och fråga? Undrar också hur länge man behöver vänta med att testa sig? Och får "alla" nån form av primärinfektion" vid smitta av hiv?

    Evigt tacksam för svar!

    /orolig


  • Svar på tråden Könsjukdomar
  • katalysator

    Jag hade nog hellre gått och testat mig själv än att sms:a och fråga så långt i efterhand. Testa sig bör ändå varje sexuellt aktiv person göra med jämna mellanrum, oavsett misstanke eller ej Glad Man kan ju ha lindrigare skit än hiv som inte ger symptom men som ändå kan göra stor skada senare i livet. 

    Hiv syns efter 12 veckor på de vanligaste testerna. 

  • Pia29

    Är i valet och kvalet.. Hade själv känt mig förolämpad om någon smsa mig och frågade! Men kanske inte ska bry mig vad han tycker! Glömde nämna att det var ca 2 veckor sedan vi hade sex. Spelar det någon roll hur länge sexet varar och om han får utlösning eller inte?

  • lovegivespower

    Men smsa inte och fråga " hej ville  bara kolla om du har HIV?" "Nej det har jag nog inte" Okej var bra, hejdå" Och så har han det? Testa för guds skull i stället.

  • katalysator
    Pia29 skrev 2012-07-12 18:00:45 följande:
    Spelar det någon roll hur länge sexet varar och om han får utlösning eller inte?
    Nej, det spelar ingen roll. Hiv är en sjukdom som är förhållandevis svår att bli smittad med, även om man genomför ett långt samlag med utlösning, men det kan hända. Och det finns ju massor av andra sjukdomar som är betydligt vanligare att smittas av. Har du inte testat dig på länge så skadar det verkligen inte att gå till en mottagning och kissa i en burk, för att få veta säkert.
  • Pia29

    Ja förstår att ett sånt sms skulle vara ganska absurt, men ibland tar oron över och förnuftet är lika med borta? Att få en annan könsjukdom är självklart större risk, men det är lite lättare att hantera!

    Men får de flesta nån form av infektion, typ feber, halsont efter att ha blivit smittade? Som sagt har det bara gått två veckor så då är det lite tidigt att testa sig?

  • katalysator

    Vissa får en sådan primärinfektion, men andra märker ingenting förrän flera år senare.

  • Biene

    Du har lagt tråden under adoption. Tror att du får fler svar på annat forum...
    Lycka till


    Crazy enough to have fun all the time
  • katalysator
    Pia29 skrev 2012-07-12 18:50:58 följande:
    Men som är 2 veckor för tidigt att gå och testa sig?
    Det är inte för tidigt, men de rekommenderar att om man testar negativt då så ska man ta ett till test efter tre månader eftersom det inte alltid syns efter så kort tid.
Svar på tråden Könsjukdomar