• gedansk

Kissar och bajsar på golvet och vill inte ha blöja, sitta på pottan/wcring

Hej

Min tvååriga dotter vill inte ha blöja, sitta på pottan eller sitta på babybjörn wc-ringen som vi köpte. Hon tar av sig blöjan och kissar på golvet och bajsar på golvet eller i blöjan.Jag har försökt att säga att man ska kissa och bajsa
     Hur ska jag få henne att sitta på pottan eller wc-ringen?

Mvh Jeanette

• Svar på tråden Kissar och bajsar på golvet och vill inte ha blöja, sitta på pottan/wcring
  • cloudberry79

Har ni provat vanliga toaletten? Annars får du helt enkelt säga att man inte får kissa på golvet, utan att man måste gå på toaletten eller använda blöja. Låt inte barnet få välja bland hundra saker helt enkelt, utan säg att det finns bara ett eller max två sätt att göra det rätt på.

Sur, grinig och på smällen.
  • gedansk

vi köpte en toalettring för att hålet på toa inte skulle bli så stort och en pall för att hon skulle kunna klättra upp med stöd. Jag har nu försökt att säga aja baja för att kissa eller bajsa på golvet och att vi går tillsammans till wc och jag pekar på toan och säger att här får man kissa och bajsa. Problemet är att hon plockar av sig blöjan i tid och otid och det ären kamp att få på den igen och så har jag hennes tvillingbnror attta hand om.

• cloudberry79

Prova ta henne till toaletten på regelbundna intervall och se om det funkar bättre utan ringen (hon har nog inte ihjäl sig trots att hålet är stort, vår unge vägrade gå på toan om det fanns extraring, så vi har kört utan hela tiden). Se till att hon sitter och slappnar av en stund så det kommer något varje gång.

Sur, grinig och på smällen.
  • gedansk
    cloudberry79 skrev 2012-07-12 22:14:13 följande:
    Prova ta henne till toaletten på regelbundna intervall och se om det funkar bättre utan ringen (hon har nog inte ihjäl sig trots att hålet är stort, vår unge vägrade gå på toan om det fanns extraring, så vi har kört utan hela tiden). Se till att hon sitter och slappnar av en stund så det kommer något varje gång.
    jag ska testa. Ungar ; ) vi som trodde att det skulle vara bättre med extra ring och sattsade både på babybjörn potta och ring för jag trodde att de var bäst. Då blir det lite som med hunden då när den skulle rumsrenhetstränas, efter sömn, mat och 4 timme på dagen?
  • chaii

Vår son har börjat ta av blöjan också och några gånger har han kissat och bajsat på golvet. Han vägrar sitta på pottan eller toaletten. Han vägrar ta på sig kalsongerna jag köpt. Hade ju tänkt få honom torr på dagtid nu under långledigheten i sommar men det verkar inte som han är redo? Han är 2,5 år. Har testat att muta med glass om han sitter på pottan vilket funkat i ca 5 sekunder. Sen är det upp och full fart framåt igen. Några fler tips någon?

• gedansk
    chaii skrev 2012-07-15 16:08:10 följande:
    Vår son har börjat ta av blöjan också och några gånger har han kissat och bajsat på golvet. Han vägrar sitta på pottan eller toaletten. Han vägrar ta på sig kalsongerna jag köpt. Hade ju tänkt få honom torr på dagtid nu under långledigheten i sommar men det verkar inte som han är redo? Han är 2,5 år. Har testat att muta med glass om han sitter på pottan vilket funkat i ca 5 sekunder. Sen är det upp och full fart framåt igen. Några fler tips någon?
    Låter som om min dotter och din son har pratat ihopp sig. Vi försöker nu att visa att mamma och pappa kissar på toa och så frågar jag henne om hon vill sitta på pottan sammtidigt och det verkar funka just nu i alla fall. Jag hade samma tanke att försöka på henne blöjfri i all fall på dagen.
Svar på tråden Kissar och bajsar på golvet och vill inte ha blöja, sitta på pottan/wcring