• tobiq

Kom in på lärarutbildningen, vill ha era bästa råd!

Hej! Idag blev jag antagen till grundlärarutbildningen i Göteborg, åk 1-3. Är jätteglad! Ångrade lite att jag inte valde åk 4-6 som förstahandsval men det gick inte att ändra i efterhand så nu blir det 1-3 som jag helst ville ha först, och det blir nog kanon det också. Ni som läst till lärare, vad har ni för erfarenheter av utbildningen? Hur gick det att skaffa jobb sen? Någon mer som kanske till och med går eller har gått linjen i Göteborg? Man blir ju lite lätt nervös när man läser alla negativa trådar om läraryrket här på FL... Ber om ursäkt ifall inlägget saknar radbrytningar, verkar inte gå att göra från iPhone.

Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Kom in på lärarutbildningen, vill ha era bästa råd!
  • gavagai

Du kan fortfarande söka den andra utbildningen också, som efteranmälan efter att du gått ditt andra antagningsbesked. Då tas spärren att man bara kan komma in på 45 ho bort. Men dubbelkolla med Göteborg för säkerhets skull.

• tobiq

Jaha! Är det det som kallas sen anmälan? Men jag riskerar inte att missa båda platserna då om jag inte svarar om jag vill ha platsen i tid? Tack för ditt svar!

• gavagai
    tobiq skrev 2012-07-12 19:59:06 följande:
    Jaha! Är det det som kallas sen anmälan? Men jag riskerar inte att missa båda platserna då om jag inte svarar om jag vill ha platsen i tid? Tack för ditt svar!
    Jo, du måste svara att du vill ha platsen nu och sedan vänta tills efter du fått det andra antagningsbeskedet innan du dessutom söker den andra utbildningen. Men dubbelkolla med Göteborg som sagt för att kolla hur de hanterar om du kommer in på båda utbildningarna.

"Sen anmälan" blir det om du söker nu (och då stryks din första anmälan). Det du ska göra kallas "efteranmälan". 
  • annnaw
    gavagai skrev 2012-07-12 19:49:04 följande:
    Du kan fortfarande söka den andra utbildningen också, som efteranmälan efter att du gått ditt andra antagningsbesked. Då tas spärren att man bara kan komma in på 45 ho bort. Men dubbelkolla med Göteborg för säkerhets skull.
    Det är samma för mig, jag kom in på åk 4-6, men vill hellre läsa 1-3 (blev struket). Hur stor chans har man att komma in om man gör en efteranmälan? =/ Ställer säkert dumma frågor i detta forum, men jag är så grön på det här området med högskolan ;)

Lånar din tråd nu lite tobiq ;) Om man inte kommer in på det nu, kan man på något sätt byta inriktning internt på skolan sen då? Någon som vet?
  • gavagai
    annnaw skrev 2012-07-12 22:39:40 följande:
    Det är samma för mig, jag kom in på åk 4-6, men vill hellre läsa 1-3 (blev struket). Hur stor chans har man att komma in om man gör en efteranmälan? =/ Ställer säkert dumma frågor i detta forum, men jag är så grön på det här området med högskolan ;)

Lånar din tråd nu lite tobiq ;) Om man inte kommer in på det nu, kan man på något sätt byta inriktning internt på skolan sen då? Någon som vet?
    Hur stor chansen är att komma in beror ju på hur hård konkurrensen är på just den högskolan. Jättesvårt att säga. Om du kan byta eller inte i efterhand beror på hu den högskolan har lagt upp sin lärarutbildning. Det varierar också mycket mellan högskolor.

Båda ni bör kontakta studievägledare på just er högskola och diskutera igenom det här. 
  • Bite me

Läste på lärarprogrammet med inriktning förskoleklass, de tidigare skolåren samt fritids. Jag fick jobb 2 veckor innan examensdagen var i januari 2011 Sen skrev jag på min c-uppsats samtidigt som jag jobbade heltid. Blev klar med c-uppsatsen maj månad 2011. Jag fick en fast tjänst som fritidspedagog och trivs hur bra som helst!!!

Ångrar inte en sekund de 3½ åren jag läst! Vet att jag har fått ett jobb jag kommer trivas med! Att jobba med barn är nog det bästa man kan jobba med, enligt mig då 

Your inner knowing is your only true compass
Svar på tråden Kom in på lärarutbildningen, vill ha era bästa råd!