• Anonym (sjuk)

Behöver jag sjukanmäla mig till försäkringskassan?

Hej. Jag har en timanställning nu i sommar på ca.70 % och stämplar upp från a-kassan resterande 30 %. Jag är både arbetslös och har en anställning alltså. Nu har jag blivit sjuk och kan inte jobba nu ihelgen som kommer. Jag kommer naturligtvis kontakta min arbetsgivare som sjukanmäler mig MEN måste jag även sjukanmäla mig till f.kassan för a.kassans skull eftersom jag är arbetslös också? För lördag, söndag, måndag skulle jag arbeta 6 h/dag. Alltså är jag även arbetslös 2 h/dag. För är man HELT arbetslös vet jag att man måste sjukanmäla sig själv till f.kassan men nu har jag ju en deltidsanställning.
    Hoppas ni förstår hur jag menar! Räcker det med att min arbetsgivare sjukanmäler mig alltså?

• Svar på tråden Behöver jag sjukanmäla mig till försäkringskassan?
  • Försäkringskassan

Hej!

När du har en deltidsanställning och är anmäld på arbetsförmedlingen som aktivt arbetssökande den resterande delen bör du göra en sjukanmälan till oss den första dagen som du är sjuk. Du bör även meddela arbetsförmedlingen att du är sjuk.

Du kan göra sjukanmälan till oss via vår hemsida

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjukanmala_och_anskoa_om_sjukpenning/sjukanmalan/

I ditt fall ska du anmäla dig sjuk som arbetssökande.

Hälsningar

Darko, handläggare

• Anonym (sjuk)

Ok, då vet jag. Tack!

Svar på tråden Behöver jag sjukanmäla mig till försäkringskassan?