• Mammatill2

Recept på god morotssoppa??

Mina barn älskar morotssoppan som dom får på dagis. Tänkte jag skulle prova att göra det hemma. Är ingen höjdare på mat annars men en soppa kan väl inte vara så svårt...eller?
    Som sagt var så ska den vara barnvänlig så har du något recept som du vill rekomendera så tar jag tacksamt emot det.

• Svar på tråden Recept på god morotssoppa??
  • lata kocken Johanna

vi gör en på jobbet som är rivna morötter, morotspure, puread lök, strimlad purjo, buljong och grädde

vill man göra samma hemma så är det enklast att

koka bitar av morötter och lök jättemjuka i hönsbuljong (vi använder rotfruktsbuljong på pulver men det finns inte) mixa med tex stavmixer

släng i purjon och rivna morötter - låt koka tills det är mjukt

släng i grädde (ca 1/5 av volymen)

smaka av med cayennepeppar, salt, socker och ev lite curry

• Muntra hundägaren

2 pers
    4 morötter
    1 liten gul lök
    1/2 msk smör
    2 örtbuljongtärningar (Knorr, italiensk)
    5 dl vatten
    1 krm svartpeppar
    1/2 tsk salt
    saft av en apelsin
    fänkål som garnering

1. Skala och skär morötterna i slantar. Skala och hacka löken. Smält smöret i en gryta och fräs morötter och lök några minuter.

2. Tillsätt buljontärningarna och vatten. Koka i tio minuter tills morötterna känns mjuka.

3. Mixa soppan. Häll tillbaka i kastrullen och tillsätt salt och peppar. Rör ner apelsinsaft och låt soppan koka upp.

4. Servera soppan i varma tallrikar med skivad fänkål.

• lata kocken Johanna

jo härhemma gör jag en uuuunderbar morotssoppa med apelsin, vitlök, ingefära och chili

den liknar munters väldigt mycket men jag använder hösnbuljong istället - rena förkylningskuren

• Tess S

4 pers
    5-6 rivna morötter
    4 dl lätt creme fraiche
    2 dl matlagningsgrädde
    1½-2 grönsaksbuljongtärningar
    2-3 msk mjukost grevé

stek morötterna så att dom blir lite mjuka, släng i resten av ingredienserna och koka upp. he bara i 1½ grönsaksbujong först och smaka av, behövs mer smak/salt he i en halv till. samma sak med mjukosten. Servera med bröd

helt underbar soppa! Tror att jag ska göra den idag, blev såå sugen!

• Mammatill2

Tack tjejer:
    Håller på med en nu som jag hade i min kokbok.
    Det är lök, potatis och morötter som man kokar tills det blir mjukt. Sen mixar man det och tillsätter mjälk eller grädde och kryddor. Vi får se hur den blir.

Svar på tråden Recept på god morotssoppa??