• Zalåå

"Stjärnflimmer" framför ögonen

Hejsan alla.

Jag vet inte om det har med graviditeten att göra, men jag undrar om det är någon annan av er som har fått "stjärnflimmer" framför ögonen.
    Ibland blir det som små stjärnor eller gulgröna prickar. Det varar inte länge och de dyker upp både när jag sitter ner och står upp.
    Jag kan inte likna det med den typen av "stjärnor" som man kan se om man blir yr eller vid blodtrycksfall. Jag har hittils inte varit yr när jag sett dessa "stjärnor".

Det blev lite snurrigt, men hoppas någon förstår vad jag menar.

PS. Jag är i vecka 26 (25+6) idag DS.

• Svar på tråden "Stjärnflimmer" framför ögonen
  • Bispan

Kanske högt blodtryck istället för lågt?

• mystery woman

har du ont i huvudet med??
    Gå och kollat urin och BT nu kan vara början till havandeskapsförgiftning....

• Grodan72

Jag har haft det några gånger utan att känna mig yr, men jag vet inte alls varför jag har fått det. Skumt är det iallafall!

• Mystra

Jag har fått det två ggr - första gången satt jag på toa och snöt mig/lutade mig framåt lite. När jag tog upp huvudet kändes det som Star Wars med prickar som kom skjutande från alla håll. Kände mig inte alls yr annars.

• tesslita

jag får också det ibland.
    behöver inte vara att jag reser på mig eller så.
    kan bara komma helt plötsligt.
    som stjärnor för ögona..
    blixtrande flimmer.

tror det kan bli så om man anstränger sig lite bara.
    men undrar också

• Zalåå

Jag var hos BM för ca. 1½ vecka sedan och alla prover var bra.
    Inget högt blodtryck och inget konstigt med urinprovet.

Jag är orolig för att det kan vara början på havandeskapsförgiftning (min mamma har haft det vid alla sina graviditeter). Är det någon som vet när det kan börja "ge sig till känna"???

Jag kan ju tillägga att jag anstränger mig inte alls (i alla fall inte de gånger stjärnorna har dykt upp). Jag sitter just nu ner, framför datorn på jobbet och gör inget annat än anväder tangetbordet. Ändå så ser jag små små gulgröna fläckar ibland...

Mycket mysko detta...

• lia79

Tycker att du ska kolla upp det så fort som möjligt. Jag hade havandeskapsförgiftning och det började så för mig oxå. Fast jag hade gjort alla prover 1 v och det va bra. Men när jag åkte in så kollade dom upp det igen så visade det säg att jag läckte äggvita i urinet och jag fick sättas igång men jag va då i v 39.

• frk fräken

Jag fick det också ett par gånger under min graviditet - då jag var på gravidyoga. Jättekonstigt, men det verkade inte som att det var något farligt för vår del

• Zalåå

Men jag är ju "bara" i vecka 26, kan det börja så tidigt?

Jag kanske ska ringa min BM och kolla med henne.
    Ska ju tillbaka den 6/2, men det kanske är för länge att vänta tills dess.

• Trolsi

Det kan vara ökat vätsketryck runt ögongloben. Om du har samlat på dig vätska kan det bli så, som flimmer el att du ser suddigare än vanligt. Låter i o f sig lite tidigt för det. Jag vet inte hur havandeskapsförgiftning ter sig, men det är nog bäst du kollar upp det! JAg har förstått det att man kan få det redan.

• Naimiez

Ring! Eftersom det är ett tecken på havandeskapsförgiftning är det inget man skall vänta med att ta kontakt om. Hade själv detta men den viosade sig i v 30. Kompisen snittades i vecka 28 men vet inte när hennes HF visade sig.

• Zalåå

Jag tror inte jag har samlat på mig speciellt mycket vatten. Har gått upp 8 kg sedan graviditeten startade och det sa min BM att det var en ok viktökning.

Jag sökte efter havandeskapsförgiftning på nätet och hittade den här länken:
    barnochgraviditet.netdoktor.passagen.se/default.ns

Det står en bit ner i texten under Symptom "Symptom som huvudvärk, flimmer för ögonen och allmän sjukdomskänsla samt smärta i övre delen av buken är tecken på den svåraste formen av havandeskapsförgiftning."

Låter ju inte lovande direkt...

• ellepuh

Jag har också haft detta med synbortfall under båda mina graviditeter. under första grav fick jag det diagnosticerat som graviditetsmigrän. först trodde de att det var en propp. Så under denna grav. kom det senare så jag har inte brytt mig om att kolla.

Men du måste absolut kolla för säkerhets skull blodtryck och proteinläckage ifall det skulle vara HF pg!

• karon

Zalåå:

Du får mer än gärna meddela vad din bm säger, jag ser små svart dansande prickar i nedre delen av synfältet mest hela tiden.

Ska till bm nästa tisdag och ska fråga då. Beroende på vad du får för svar kanske jag ska rådfråga tidigare också.

• Zalåå

Jag lovar att återkomma så fort jag fått tag på min BM.

Tack snälla ni så länge!

• Zalåå

Jag ska till BM idag kl. 14.00, återkommer därefter med ett besked.
    Hon trodde dock inte att det var något konstigt, men ville kolla för säkerhets skulle.

• Naimiez

Bra. Hoppas det inte är något allvarligt nu då. Kram!

• Zalåå

Allt gick bra!
    BT var ok, 130/80.
    Behövde inte göra några andra prover eftersom BT var ok.
    Nu är jag lättad och glad att jag kollade så att jag inte behöver gå och oroa mig i onödan.

Jag råder er andra som hade liknande stjärnflimmer att kontakta BM för att kolla. Det kan ju som sagt vara ett tecken på HF, även om det inte var det i mitt fall.

Svar på tråden "Stjärnflimmer" framför ögonen