• chokladkaffe

När blir det lättare i livet med två barn?

Jag har två barn, födda 09 och 11, det vill säga 3.5år och 1.5år nu. I början var det såklart tufft med allt vad spädbarn innebär men jag tänkte hela tiden att det skulle lätta. Det var lite lättare ett tag men nu känns det som varje dag är en enda kamp med dem. Den lilla river och klättrar i allt, det är helt omöjligt att få något gjort hemma eller bara vara. Den stora är lite åt samma håll samt att de slåss och är på varandra. De är gulliga mot varandra ibland men det är mycket kämpande me ddem. Jag börjar gå ner mig mer och mer. Vi vuxna får aldrig tid att göra nåt själva, den stora somnar 21 och den lilla vaknar 06. Den timmen innan jag som tar morgonen går och lägger mig, handlar mest om att duscha och fixa nödvändiga grejer. Det är att hela tiden aktivera oss, ut på lekplatsen med dem, åka iväg och få tiden att gå. Samtidigt ska mat och sömn passas om det sen inte ska bli kaos med annat. Hemmet är upp och ner. Vi får lite avlastning genom att svärföräldrarna har den stora nån natt då och då, är dock sällan, var tredje vecka kanske. Andra har ju ingenting så jag undrar vad jag har att klaga över.

Jag undrar ni som har barn tätt som vi. Hur gör ni för att orka? Vi försöker ge varandra egentid och hjälpas åt men nu är det bara en ond cirkel. Allt känns så jobbigt att jag förlorar orken att se någon glädje i nåt alls egentligen. Vi vuxna bråkar för jag är hemma hela tiden och maken jobbar och ingen riktigt fattar den andras liv. Jag drar runt hemmet och barnen på dagarna bara för jag måste utan någon glädje. Kvällarna är mest kaos när vi är fyra som ska komma överens. Ge mig lite hopp, lite uppmuntran, vad som helst för just nu känns det som en enda stor miss att skaffa två barn (jag vet man inte får säga så men ta det inte fel, jag älskar mina barn men önskar det kunde varit lite annorlunda)  

• Svar på tråden När blir det lättare i livet med två barn?
  • muffin

Mina barn är födda 07 och 09. Jag kommer ihåg att just den tiden när de är i den åldern du har nu så var det lite kämpigt. Mina har dock inte bråkat med varandra alls egentligen utan det var mer jobbigt med krångliga nätter. Nu har det dock lättat och jag kommer på mig själv med att vara rastlös istället:) Det blir bättre!

Tränar du? Annars så börja med det! Att få komma iväg och röra på sig (gärna med en kompis) gör jätte mycket! Tycker heller inte att du ska gå in för att aktivera barnen hela dagarna. Låt dem bara vara hemma och ha lite tråkigt ibland, kanske de kan hitta ett sätt att komma bättre överens på då..?

Försök va "duktiga" med att använda er av erbjuden barnvakt. Ta hand om varandra: ut och äta, bio, bara pula i trädgården... Börjar ni som par att bli osams är det ju inte bra!

Men som sagt, det blir bättre! 1,5 års åldern är ju påfrestande...

• Pinguicula

Mina barn är födda -08 och -10, jag tycker att det blivit mycket bättre de senaste månaderna. Barnen leker med varandra mycket mer, de bråkar givetvis men inte alls i samma mån som förut. De är mer på samma nivå nu än förut. Nej, nu rullar allt mest på...

• chokladkaffe

Vad skönt du säger 1.5års åldern är påfrestande, lite bekräftelse känns bra. Det är nog just lillas ständiga rivande som är jobbigt...och att stora är i nån trots just nu.

Jag får ju tid själv, tar faktiskt lite varje dag för träning eller träffa någon eller bara göra nåt själv. Det jag lider mest av är nog bristen på tid med min man. Perioder då stora somnat tidigare var lättare, 2-3h själva på kvällen ihop gör ju skillnad. Stora har dock den dygnsrytmen att han somnar sent vid minsta chans och när lilla vaknar tidigt behöver nån (jag) gå och lägga mig. Svärmor kan bara ha stora just nu eftersom hon inte kan lyfta efter efter en operation men det varar ju inte för alltid. Då kan hon ha bägge över en dag, kvällar är svårare eftersom det ingår i dealen att vi lämnar barnen hos dem, de kommer inte hit. Men det går att mysa själva dagtid också  

• Qliana

Mins är födda 06 och 07. Det var tufft. Jag brukade säga att på 60 min så fanns det 10 min av verklig kaos där allt gick snett samtidigt.

Det blev långsamt bättre. Nu är de 6 år resp 5 år och vi väntar ett tredje barn! Det är sån skillnad nu.

Jag tycker att du kan lägga den större tidigare, vid 20.00 och väcka hen när den lilla vaknar. iMa får fortfarande sova samma tider.

• Flickan och kråkan

Mina är också 07:a och 09:a och här har det också hänt mycket. De vaknade strax före 07. Fick hjälpa dem med lite frukost och så har de varit oeniga om en liten sak annars har de bara lekt på på egen hand hela morgonen/förmiddagen utan att överhuvudtaget bry sig om mig. Jag har duschat, ätit frukost och läst tidningen och sitter här nu en stund och funderar över vad vi ska göra under resten av dagen. Det kommer vännen . Vi har varit där du är nu också. Vi har dock rätt kaotiska läggningar för tillfället. 4½-åringen är inga problem, men 3-åringen......och storebror hakar gärna på (och eldar även på det hela) när lillebror sätter igång.

• Flisan79

Jag har också en 07 och en 09. Dessutom en 11. Dvs 3 barn. Ibland undrar jag vad jag tänkte för mina två stora hatälskar varandra, slåss och leker om vart annat. Ingen somnar före 21. Men nu när mellanbarnet börjar närma sig tre känns det som att det börjar lätta lite. Hon börjar prata mer rent och förstå mer. Tror det kommer bli lättare och lättare.

En sak är säker och det är att vi är klara med barnatillverkandet nu

• Modgun

Jag har en 09 och 10 (ett år och en dags skillnad) hemma och det är ibland väldigt tufft. Jag får se till att verkligen strukturera upp dagen för att det skall fungera, annars blir det kaos.
    Just nu så är min äldsta väldigt viljestark, och min yngsta tar efter.
    Men visst är det jobbigt ibland, men de goda stunderna överväger helt klart med många mil. 

• skogsvitter

Värsta åldern för oss har varit just vid 1½ år, för båda.

Våra är födda okt 07 och aug 10, vilket innebär att yngsta snart fyller två år. Det har blivit grymt mycket lättare nu än vad det var bara för ett par månader sedan. Och då har det främst varit yngsta som varit påfrestande. Äldsta dottern är extremt lättsam och har varit det senaste året. Det blir verkligen lättare med åldern enligt min uppfattning och med just våra barn Vi hade en fruktansvärt jobbig spädbarnstid, men ju äldre de blir desto lättsammare blir de

Om jag utgår ifrån deras utveckling rent generellt så tror jag ni kommer ha det betydligt lugnare inom ett halvår, då barnen är 4 år och 2 år. Då båda åldrarna rent generellt brukar vara ganska lugna och harmoniska, åtminstone en period. Tills nästa lite större utvecklingstid sätter fart för 2-åringen

• skogsvitter

För att ge lite tips så har vi försökt att dela upp barnen ibland mellan oss, ett barn var. Det har faktiskt underlättat enormt mycket och barnet känner också att det får 100% uppmärksamhet vilket faktiskt behövs. Även äldsta behöver få bli sedd och hörd ordentligt vilket inte alls är särskilt lätt med en liten i 1½-årsåldern som snor all energi och kraft från föräldrarna...

Samt att egentid kan vara väldigt skönt ibland såklart, och det låter som något du verkligen skulle behöva. Prata med pappan, ni måste kommunicera om detta och försöka jobba med det tillsammans istället för att arbeta emot varandra. Det är nog det allra viktigaste om man ska orka, att man faktiskt står på samma linje och är lyhörda inför varandras behov. Låt pappan ta en helg själv med barnen tex? Eller som sagt, dela upp er. Jag tror det skulle göra gott, för er båda.

• såärdet

jag har en 00:a och en 01:a

Det har gått i olika steg:
    första jag minns att det lättade var när båda var av med blöjorna: lättare åka bort och allt det där.

nästa steg var när de slutat dagis och började skolan: märkte en stor skillnad, de klarade av så många nya saker på kort tid och de tyckte det var kul att vara "stora"

tredje steget var när de började gå till och från skolan själva och man inte behövde hämta och lämna, det var nog i ca åk 3. De fick egna husnycklar och egna telefoner då. Det gav en mycket större frihet till oss vuxna och man behövde inte stressa från jobbet för att hämta.

Nu ska de börja åk 5 och 6 och även om de snarare börjar få lite tonårsfasoner för sig är ju livet klart mycket enklare (iaf i det praktiska) nu än när de var små.

Man brukar ju säga att varje ålder har sin charm och så är det absolut!

Svar på tråden När blir det lättare i livet med två barn?