• Hon den där

Behöver tvättråd ang en Ektorp soffa!

Jag har den här klädseln http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69873716/#/S29902344 och undrar hur jag ska få det vita vitt igen.

Den har blivit så solkig och ofräsch i det vita. Vad ska jag använda för tvättmedel?

För vittvätt eller för kulörtvätt? Ska jag använda nåt blekmedel? Det känns lite osäkert att ha i blekmedel eftersom den är blommig och jag vill ju inte förstöra blommorna.

Hoppas nån kan svara snabbt för jag ska snart tvätta  

• Svar på tråden Behöver tvättråd ang en Ektorp soffa!
  • Hon den där
    Stark Längtan skrev 2012-07-13 09:17:59 följande:
    Min blev vit igen av vanlig tvätt med kulörtvätt, 60 grader.. skulle ej bleka pga blommorna.

Men det står att man bara ska tvätta 40 grader, finns det inte risk att det krymper om man tvättar i 60?
  • cloudberry79

Jag skulle nog prova tvätta med vittvättmedel och ev lite flytande vanish för att se om det blev bättre. Är mönstret tryckt eller vävt? Är det tryckt kan du köra extra mycket blekning, annars får du vara mer försiktig.

Sur, grinig och på smällen.
  • Hon den där
    cloudberry79 skrev 2012-07-13 09:23:32 följande:
    Jag skulle nog prova tvätta med vittvättmedel och ev lite flytande vanish för att se om det blev bättre. Är mönstret tryckt eller vävt? Är det tryckt kan du köra extra mycket blekning, annars får du vara mer försiktig.
    Det är tryckt. Men som sagt jag är skiträdd att bleka blommorna, då blir ju soffan förstörd..
  • Hon den där
    cloudberry79 skrev 2012-07-13 11:32:21 följande:
    Och, tvätta och stryk ut och in för att skydda trycket.

Jag hade inte tänkt strycka det efter som det sträcks ut ändå, det blir ju inte rynkigt. Lät jobbigt som fan att stryka soffklädel
  • cloudberry79
    Hon den där skrev 2012-07-13 11:38:15 följande:
    Jag hade inte tänkt strycka det efter som det sträcks ut ändå, det blir ju inte rynkigt. Lät jobbigt som fan att stryka soffklädel
    Jag vet inte ens hur jag tänkte där, jag skulle heller inte stryka soffklädseln Men, tvätta ut och in så skyddas trycket iaf
    Sur, grinig och på smällen.
  • Hon den där
    cloudberry79 skrev 2012-07-13 14:00:13 följande:
    Jag vet inte ens hur jag tänkte där, jag skulle heller inte stryka soffklädseln Men, tvätta ut och in så skyddas trycket iaf
    fan det tänkte jag inte på :-S jag har nyss tvättat det, det håller på att torka nu...Tänk om jag förstört trycket..

Men nästa gång jag tvättar det ska jag absolut tvätta det ut och in.

Hur ofta tycker du/ni att man ska tvätta soffklädsel?    
Svar på tråden Behöver tvättråd ang en Ektorp soffa!