• Anonym (Rävgift)

Bestående skador av SSRI, blir aldrig frisk efter nedtrappningen känns det som? Erfarenheter?

Sen jag slutade med en SSRI medicin som jag ätit har jag blivit hundra ggr sjukare än vad jag var innan jag började äta tabletterna.

Har varit utan tabletter i drygt en månad och har det så jobbigt både psykiskt och fysiskt.

Jag har sedan nollningen fått blåmärken på benen (stora och många), en jobbig klåda, aptitlöshet och viktnedgång. Sånt som jag aldrig hade innan jag åt detta rävgift.

Psykiskt mår jag hemskt, gråter i stort sett varje dag (har fått tillbaka känslorna med besked, grät aldrig när jag åt SSRI, kände mig avstängd), känner mig mer deprimerad nu än innan jag åt tabletterna. Eftersom min kropp reagerar så mycket på utsättningen så undrar jag vad de har ställt till med i hjärnan, kanske bestående SKADOR?.

Har som sagt "bara" stått ut en månad, men jag vet ej hur länge det är normalt att ha utsättningssymtom, min läkare säger att de ska gå över på en vecka. Men när man läser om andra som slutat så verkar det som att det kan ta flera månader, vilket känns lite lugnande, då finns det fortf hopp!   

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter angående utsättning av SSRI?   

• Svar på tråden Bestående skador av SSRI, blir aldrig frisk efter nedtrappningen känns det som? Erfarenheter?
  • Jeff

Jag mådde aldrig dåligt på det sättet av utsättningen men hade den där känslan av stötar som surrade till i huvudet i många månader, samt yrsel.

• Anonym (Rävgift)

Nej, därför kan vi konstatera (att när man blir så dålig som jag av utsättning) så borde SSRI förbjudas. Nu förstår jag vilket gift det är och vad det ställer till med i kroppen.

• Anonym (P)

Jag har också haft en svår utsättning med framförallt ökad ångest och depression som följd, kändes som grundproblemet blev 100 gånger värre. Det värsta är nog hur man blir bemött av läkare och andra som verkar helt oförstående när man tar upp det. Helst vill dom skriva ut psykosmedicin för dom tror man fått vanföreställningar.

• Anonym (Rävgift)
    Anonym (P) skrev 2012-07-13 14:02:55 följande:
    Jag har också haft en svår utsättning med framförallt ökad ångest och depression som följd, kändes som grundproblemet blev 100 gånger värre. Det värsta är nog hur man blir bemött av läkare och andra som verkar helt oförstående när man tar upp det. Helst vill dom skriva ut psykosmedicin för dom tror man fått vanföreställningar.

Ja att gå till någon läkare känns lönlöst, de vill bara proppa i mig mer SSRI då, de skyller på att det är grundproblemen som kommit tillbaka. Men inte fan hade jag blåmärken, aptitlöshet m.m. innan jag började med dom.

Mår du bra nu då? Är det längesen du satte ut tabletterna? 
  • Anonym (P)
    Anonym (Rävgift) skrev 2012-07-13 14:06:24 följande:
    Ja att gå till någon läkare känns lönlöst, de vill bara proppa i mig mer SSRI då, de skyller på att det är grundproblemen som kommit tillbaka. Men inte fan hade jag blåmärken, aptitlöshet m.m. innan jag började med dom.

Mår du bra nu då? Är det längesen du satte ut tabletterna? 
    Jag mår inte bra för min grundsjukdom är ju kvar men alla sjuka symptom som att jag kände mig helt drogad i huvudet, yrsel/balansproblem, blåsor, klåda osv är borta. Då kunde jag heller inte träna eller något på över 1 1/2 år för jag kände mig så sjuk i kroppen. Det var som att man åkte i 100 km i timmen och man la in backen, hela kroppen la av liksom.

Ja det var flera år sedan så nu tänker jag inte på det mer.
  • Anonym

tog mig 1 år att trappa ner. Doktorn tyckte två veckor! Allt du känner är självklart abstinens.

Min dotter gav sig fan på att sluta som läkaren sa när det var dax för henne. Det tog nog 2-3 månader innan hon var stabil igen. Hon var så duktig och strong. 

• Anonym (Rävgift)
    Anonym skrev 2012-07-13 14:19:54 följande:
    tog mig 1 år att trappa ner. Doktorn tyckte två veckor! Allt du känner är självklart abstinens.

Min dotter gav sig fan på att sluta som läkaren sa när det var dax för henne. Det tog nog 2-3 månader innan hon var stabil igen. Hon var så duktig och strong. 

Trappa ner på två veckor, ja där ser man hur himla blåsta och naiva läkare kan vara när det gäller SSRI.

Mår din dotter bra idag då?  Åt hon tabletterna länge? 
  • Anonym (Hjälp!)

Slutade på Venlafaxin i måndags. Tog min sista tablett i söndags. 
    Läkaren sa att det skulle ta ett par veckor innan jag kände mig ok. Har yrsel och illamående. Kan inte klara mig själv eftersom jag inte kan fokusera blicken och kräker så fort jag rör på mig eftersom jag är så yr och illamående. Svettas ofantligt på nätterna vilket gör att jag inte kan sova, det är som att jag står i duschen. 
    Läkaren sa att det skulle gå över inom ett par veckor, men när jag läser den här tråden blir jag bara rädd och tänker Hjälp!  

• Anonym
    Anonym (Rävgift) skrev 2012-07-13 14:27:19 följande:
    Trappa ner på två veckor, ja där ser man hur himla blåsta och naiva läkare kan vara när det gäller SSRI.

Mår din dotter bra idag då?  Åt hon tabletterna länge? 
    Hon åt det i ett år. Och hon mår strålande idag. Hon var jätte rädd länge att bli dålig igen men nu har det släppt.

Sonen äter sedan 2år tillbaka sertralin, vi får se om han kan sluta till nästa sommar kanske.

Jag åt där emot mina tabletter för smärta och inte dep. men det är samma preparat. 6år. Jag klarar mig fint på rena värktabletter idag. Jag blev galen och gick rakt in i väggen av medicineringen. 
  • Anonym (Rävgift)
    Anonym skrev 2012-07-13 14:57:24 följande:
    Hon åt det i ett år. Och hon mår strålande idag. Hon var jätte rädd länge att bli dålig igen men nu har det släppt.

Sonen äter sedan 2år tillbaka sertralin, vi får se om han kan sluta till nästa sommar kanske.

Jag åt där emot mina tabletter för smärta och inte dep. men det är samma preparat. 6år. Jag klarar mig fint på rena värktabletter idag. Jag blev galen och gick rakt in i väggen av medicineringen. 

Ja mina biverkningar på slutet var inte roliga, därför kände jag att jag bara var tvungen att sluta med dom.

Ok, så du åt tabletter i 6 år,   men du trappade ner väldigt långsamt, slapp du utsättningssymtom då?
Svar på tråden Bestående skador av SSRI, blir aldrig frisk efter nedtrappningen känns det som? Erfarenheter?