• zoxina

Bröllop cocktailklänning

Hej!
    Jag och min sambo ska på ett bröllop i slutet av sommaren. För mig som tjej är det dresscode Cocktailklänning. Nu står jag frågande och vet inte alls vad jag ska ha på mig. Vad innebär en cocktailklänning? Längd? Vidd? Färger? Ska dessutom ha något över axlarna, typ en sjal eller så, och även det gör mig helt frågande. Vet inte alls vad jag ska skaffa.
    Är jag enda tjejen som inte kan sånt här?
    Hoppas nån kan komma med svar. :)

• Svar på tråden Bröllop cocktailklänning
  • katalysator

Cocktailklänning är ju inte någon formell svensk klädkod så det där var en ganska tafflig inbjudan. Men vanligtvis innebär en cocktailklänning att man har en klänning som är elegant men knäkort, alltså lite mindre formell än en smokingklänning men lite festligare än en kostym-klänning.

• Hannah76
    Cocktailklänning är en kort elegant aftonklänning med längd högst ner till vaderna som används på cocktailpartyn och till halvformell smokingklädsel. Den tillkom i USA på 1920-talet, och utmärker sig för skärning kring hals, axelpartiet och armarna, de delar av plagget som framträder i trängslet på cocktailpartyn.
  • zoxina

Okej :)
    Känner mig helt nybörjare när det gäller sånt här, har bara varit på ett bröllop förut och då var jag elva år gammal.

• katalysator

Se det så här: Du ska på en cocktailbjudning (med middag och fest?), inte en skolbal Glad Du vill vara uppklädd, men inte utspökad.

• katalysator
    zoxina skrev 2012-07-13 15:08:47 följande:
    Nu blev det så att jag köpte denna viewitem.eim.ebay.se/LIGHT-PINK-STRAPLESS-LAY...
    Men vad kan man ha för smycken, väska, sjal och skor till? :) Jag kan tyvärr inte gå i högklackat.
    Supergullig tycker jag! Skrattande Jag tänkte först att vita accessoarer vore snyggt, men det ger nog lite väl mycket Barbie-känsla ihop med den där klänningen. Tror att jag hade satsat på stilrena enkla silversmycken och ganska enkla svarta skor (typ snygga ballerinaskor?) med matchande handväska.
  • Hannah76
    zoxina skrev 2012-07-13 15:08:47 följande:
    Nu blev det så att jag köpte denna viewitem.eim.ebay.se/LIGHT-PINK-STRAPLESS-LAY...
    Men vad kan man ha för smycken, väska, sjal och skor till? :) Jag kan tyvärr inte gå i högklackat.
    Fin.
    Jag skulle köra på silver i smycken o på skorna (jag skulle välja ett par skor med klack). Väskan skulle jag ha vit eller silver
    Sjalen skulle jag antingen ha i grått eller en mörkare rosa.
Svar på tråden Bröllop cocktailklänning