• Febreg

Bra hotell på Kreta?

Ska resa till Kreta i september och tänkte boka något i veckan.
    Någon som kan rekommendera ett bra hotell? Minst trestjärnigt, och inte för långt bort från centrum & havet.

Har varit i Platanias tidigare, och vi vill gärna bo bortåt Chania denna gången också.
    Har lite funderingar på Agia Marina, någon som varit där?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-13 17:02
    Glömde skriva att vi är 2 vuxna och en ungdom som åker så det behöver inte vara barnvänligt.

• Svar på tråden Bra hotell på Kreta?
  • depaula

Har varit både i Platanias och Agia Marina. Föredrar dock Platanias faktiskt :)

Det absolut bästa hotellet jag varit på, av totalt 4 gånger, är Troulakis Village i Platanias. Det ligger lite högre upp än de andra hotellen, vilket gör att det känns lite mer avlägset men ändå mitt i smeten.

Tar 5 minuter till Plataniastorget där bussarna går (hoppas du vet vart jag menar) och 5 minuter till havet!

Nytt och fräscht överallt samt supertrevlig personal! Längtar tillbaka nu när jag skriver det :) 

• Febreg
    depaula skrev 2012-07-13 17:10:01 följande:
    Har varit både i Platanias och Agia Marina. Föredrar dock Platanias faktiskt :)

Det absolut bästa hotellet jag varit på, av totalt 4 gånger, är Troulakis Village i Platanias. Det ligger lite högre upp än de andra hotellen, vilket gör att det känns lite mer avlägset men ändå mitt i smeten.

Tar 5 minuter till Plataniastorget där bussarna går (hoppas du vet vart jag menar) och 5 minuter till havet!

Nytt och fräscht överallt samt supertrevlig personal! Längtar tillbaka nu när jag skriver det :) 
    Tack för svaret!!
    Ska genast kolla upp detta, vet tyvärr inte vart du menar någonstans, var i Platanias senast -99, så minnet sviker lite.
    Vad är det som gör Platanias bättre än Agia Marina? :)
    Vill gärna ha bra utbud på restauranger och en bra strand :)
  • depaula
    Febreg skrev 2012-07-13 17:22:10 följande:
    Tack för svaret!!
    Ska genast kolla upp detta, vet tyvärr inte vart du menar någonstans, var i Platanias senast -99, så minnet sviker lite.
    Vad är det som gör Platanias bättre än Agia Marina? :)
    Vill gärna ha bra utbud på restauranger och en bra strand :)
    Busstorget jag pratar om ligger mitt i Platanias, alltså helt centralt :)

Platanias och Agia Marina ligger precis berdvid varandra, det tar inte alls många minuter att gå mellan de olika byarna. Själv brukade vi variera och ibland ligga på stranden vid Platanias och ibland tog vi en strandpromenad bort till Agia Marina ca 15 minuter.

Platanias är dock större än Agia Marina, mer resturanger och mer shopping. Platanias har sin charm och går du upp längs med berget så hittar du lite mer avlägsna restauranger med en helt fantastiska utsikter över havet.

Stranden varierar längst med hela kusten och själv har jag alltid legat på olika ställen, ibland bara sandstrand och bland med mer stenar etc. Vad som varierar mest mellan Agia marina och Platanias när det gäller stranden är att det är mer låggrund i Agia Marina.

När vi bodde i Agia Marina så var det supermysigt men lite litet för min smak och varje kväll gick vi in till Platanias då utbudet av allt är större där, därför gillar jag Platanias mer.

Gud vad härligt med semester :) !!!!
  • Febreg
    depaula skrev 2012-07-13 18:54:28 följande:
    Busstorget jag pratar om ligger mitt i Platanias, alltså helt centralt :)

Platanias och Agia Marina ligger precis berdvid varandra, det tar inte alls många minuter att gå mellan de olika byarna. Själv brukade vi variera och ibland ligga på stranden vid Platanias och ibland tog vi en strandpromenad bort till Agia Marina ca 15 minuter.

Platanias är dock större än Agia Marina, mer resturanger och mer shopping. Platanias har sin charm och går du upp längs med berget så hittar du lite mer avlägsna restauranger med en helt fantastiska utsikter över havet.

Stranden varierar längst med hela kusten och själv har jag alltid legat på olika ställen, ibland bara sandstrand och bland med mer stenar etc. Vad som varierar mest mellan Agia marina och Platanias när det gäller stranden är att det är mer låggrund i Agia Marina.

När vi bodde i Agia Marina så var det supermysigt men lite litet för min smak och varje kväll gick vi in till Platanias då utbudet av allt är större där, därför gillar jag Platanias mer.

Gud vad härligt med semester :) !!!!
    Tack för ditt svar, uppskattas! :)

Har suttit med familjen idag och kollat på hotell osv, det du rekommenderade var ledigt när vi hade tänkt åka, och sedan har vi två andra, det ena ligger också i Platanias, det andra i Agia Marina.
    Nu har vi svår beslutsångest, bestämde oss för att sova på saken och troligtvis bokar vi i morgon

Har du varit på Kreta i september? vi tänkte åka runt 10:e, men det borde väl vara rätt varmt då också?
  • sixtensune

vi har bott två gånger i Agia Marina, tycker det är bra för det är ju promenadavstånd till platanias. Vi hyrde bil i tre dagar båda gånger och då är det nära att köra till chania.
    Vi har bott på stefan village och nu senast bodde vi på Iolida Village
      Båda hotellen har varit bra men vi har lagat egen frukost och ätit ute ppå kvällarna

• Febreg
    sixtensune skrev 2012-07-15 12:35:41 följande:
    vi har bott två gånger i Agia Marina, tycker det är bra för det är ju promenadavstånd till platanias. Vi hyrde bil i tre dagar båda gånger och då är det nära att köra till chania.
    Vi har bott på stefan village och nu senast bodde vi på Iolida Village
      Båda hotellen har varit bra men vi har lagat egen frukost och ätit ute ppå kvällarna
    Tack för ditt svar :)
    Har bokat vår resa nu, och efter att ha velat ett tag så bokade vi till Hotel Theo i Agia Marina.

Åker 9 september, så jag hoppas att vädret är bra då också.
    Har du besökt Kreta på hösten?
  • sixtensune

Vi var där i början av september, det var varmt och skönt både på dagen och kvällen, men vi hade dåligt väder sista dagen men då var man så trött på värmen

• Febreg
    sixtensune skrev 2012-07-15 12:58:49 följande:
    Vi var där i början av september, det var varmt och skönt både på dagen och kvällen, men vi hade dåligt väder sista dagen men då var man så trött på värmen
    Ok, skönt & höra, får hoppas att vi också får bra väder :)
  • Angelica77

Kikar in här i tråden mest för att stilla mina rese-nerver! Imorgon bär det av till Kreta och Avra Imperial Beach Resort i Kolimbari.
    http://www.ving.se/grekland/kolimbari-chaniakusten/avra-imperial-beach-resort-spa

En veckas sol och värme som avslutar en 6 veckor lång semester. Vädret kunde ju varit bättre här hemma så vi fick nog!
    Ringde både Fritidsresor o Ticket som skrattade lite och sa "Lycka till" att hitta nåt.... Så fann vi detta på Ving!!

Nån som bott i Kolimbari eller varit där??? Står att det är en elegant och pittoreskt liten by. Känns fantastiskt att komma tillbaka till Kreta då jag och maken var där i början av vårt förhållande. Nu 18 år senare, två barn och en massa erfarenheter rikare blir det lite extra skojsigt!      

• Febreg
    Angelica77 skrev 2012-08-01 20:37:00 följande:
    Kikar in här i tråden mest för att stilla mina rese-nerver! Imorgon bär det av till Kreta och Avra Imperial Beach Resort i Kolimbari.
    www.ving.se/grekland/kolimbari-chaniakusten/a...

En veckas sol och värme som avslutar en 6 veckor lång semester. Vädret kunde ju varit bättre här hemma så vi fick nog!
    Ringde både Fritidsresor o Ticket som skrattade lite och sa "Lycka till" att hitta nåt.... Så fann vi detta på Ving!!

Nån som bott i Kolimbari eller varit där??? Står att det är en elegant och pittoreskt liten by. Känns fantastiskt att komma tillbaka till Kreta då jag och maken var där i början av vårt förhållande. Nu 18 år senare, två barn och en massa erfarenheter rikare blir det lite extra skojsigt!      

Såg ut att vara ett riktigt fint hotell!
    Hoppas ni får en trevlig semester & njuuuut av allt!
    Uppdatera gärna om hur det var då ni är hemma i Sverige igen
    Trevlig resa!
  • Angelica77

Det VAR helt underbart! Sicket hotell alltså.... Blir man inte impad av detta så är det nåt galet! Kolimbari däremot som by var inte så mkt att hurra för. Inga affärer att shoppa loss i. Saknade lite nattliv! Men vill man bara ha sol, salta bad och hänga vid ett lyxhotell så trivs man toppen här!

• Febreg

Skönt att ni var så nöjda med hotellet Angelica77!!:) var det varmt i havet

• Angelica77

Jätteskönt var det! Ca 27 grader skulle jag tippa. Inga som helst problem att komma i för en badkruka iallafall!

• Febreg

Oj, var det så pass varmt!! Bara 3 veckor kvar för min del nu!:)

• Mallorca
    http://www.booking.com är den i särklass bästa sajten för att boka hotell. Du behöver inte lägga ut pengar i förväg. Det är lätt att boka av och att boka om och utbudet är mycket bra. Jag har nu använt dem vid över fem tillfällen och det har fungerat bra hela tiden.
Svar på tråden Bra hotell på Kreta?