• camelCase

Hur placerar du knivar och andra vassa ting i diskmaskinen/ torkstället?

Spetsen uppåt eller nedåt i korgen? Annat?

• Svar på tråden Hur placerar du knivar och andra vassa ting i diskmaskinen/ torkstället?
  • Angie99

Spetsen neråt såklart. Allt annat med "ätsidan" uppåt.

• katalysator

Jag brukar inte sätta knivar i korgen alls, jag lägger dem liggandes på övre hyllan bland glasen. Matknivar och gafflar brukar jag alltid ställa med den smutsiga delen, alltså det vassa, uppåt.

• Aaliyah

Knivar diskar jag inte alls i maskin. Men skulle jag göra det skulle jag lägga dem plant i övre korgen.

• läkarstudent

De vassaste knivarna diskar vi för hand, för de mår inte bra av maskindisk tror min man. De halvvassa lägger vi på övre hyllan, och i korgen har vi besticken och potatisskalaren och sådant.

• Tant Groda

Bestik står med handtagen neråt. Inga knivar i diskmaskinen, det mår de inte bra av.

• Purlan

Diskar vassa knivar för hand direkt, torkar dem direkt och lägger dem i barnsäkra lådan direkt.

• Ema86

knivar o vassa saker, även större grejjor blir liggande på övre plan. alltså inet matknivar då. dom åker i korgen

• The Green Witch

Vassa delen ned, övriga bestick "upp".

• Ziraya

Jag brukar lägga knivarna med eggen inåt ovanpå glasen, i undre delen av diskstället :)

• madeleine82

Diskar inte knivar i maskin men vi har lite vassare knivar att äta med och dom ställer jag neråt eller lägger högst upp där det finns plats att lägga dom ner

• TrailerTrash

Diskar aldrig knivar i maskin.Dom var så dyra att jag inte vill sabba dom

I love the smell of shit in the morning
  • straw2008

Vassa delar neråt!!! O varför tror vissa att knivar blir förstörda av diskmaskin?? Man måste ju ändå slipa om dem en gång i halvåret??

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • TrailerTrash
    straw2008 skrev 2012-07-13 19:58:12 följande:
    Vassa delar neråt!!! O varför tror vissa att knivar blir förstörda av diskmaskin?? Man måste ju ändå slipa om dem en gång i halvåret??
    Knipskaften,om dom är av trä kan det bli sprickor,samma i plast
    I love the smell of shit in the morning
  • tahira
    madeleine82 skrev 2012-07-13 19:54:08 följande:
    Diskar inte knivar i maskin men vi har lite vassare knivar att äta med och dom ställer jag neråt eller lägger högst upp där det finns plats att lägga dom ner
    Men då diskar du ju knivar i maskin?
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira

De knivar som vi sätter i korgen i maskinen är matknivar, och de sätter vi med den vassa delen uppåt. Jag tycker att det känns ofräscht annars, trots att vi sköljer innan vi sätter in i maskinen.

Antar att det är av barnsäkerhetsskäl man skulle sätta de vassa delarna nedåt, men vår diskmaskin har alltid, alltid varit stängd om man inte håller på med den precis då, och vår son har aldrig varit i närheten av att kunna öppna den själv.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • madeleine82

Tahira: nej mena det är bestick men eggen är så vassa att man kan göra illa sig på dom( det är till för kött) äter inte med knivar :)

Svar på tråden Hur placerar du knivar och andra vassa ting i diskmaskinen/ torkstället?