• Persemona

Britax two-way framåtvänd?

Jag har hela tiden läst att man inte bör ha den framåtvänd för att den är för tung. Sen såg jag i instruktionsboken att man kan fästa den på två sätt. Ett sätt där man spänner fast den och använder stolens bälte runt barnet. Ett andra sätt där man fäster bilens bälte runt barnet och stolen samtidigt. Är båda sätten mindre bra eller kan man använda sätt nummer ett istället för att köpa en annan lättare stol?

• Svar på tråden Britax two-way framåtvänd?
  • lullens

Har själv den till min son. Men har fattat det som att den Ska vara bakåtvänd, bara. Har tännkt köpa en bältesstol till honom, när han kan vändas.

Hur gammal är din son/dotter?

• Sisisisi

Båda sätten är mindre bra. Använder du internselen ökar belastningen på barnets nacke, använder du bilens bälte hamnar bältet fel på kroppen.

Men i twoway funkar det ju utmärkt att sitta bakåt tills den är urvuxen så varför vända tidigare?

• Kodia

Båda sätten är sämre än en riktig bältestol. Och dessutom ska ju barnet sitta bakåtvänd i den tills barnet vuxit ur den, och då är den ju urvuxen vilket håll den än står åt... En bältesstol kommer man ju att behöva köpa förr eller senare i vilket fall som helst, så man sparar inga pengar på det heller.

• Persemona
    lullens skrev 2012-07-13 23:00:26 följande:
    Har själv den till min son. Men har fattat det som att den Ska vara bakåtvänd, bara. Har tännkt köpa en bältesstol till honom, när han kan vändas.
    Hur gammal är din son/dotter?
    Den heter ju two way för att den går att vända. Han är 3,5. Planerar inte att vända på honom nu. Men då vi snart har 3 barn under 4 år och måste ha alla stolar bak i bilen. Så funderar jag lite över alternativen.
  • Persemona
    Sisisisi skrev 2012-07-14 00:23:39 följande:
    Båda sätten är mindre bra. Använder du internselen ökar belastningen på barnets nacke, använder du bilens bälte hamnar bältet fel på kroppen.

Men i twoway funkar det ju utmärkt att sitta bakåt tills den är urvuxen så varför vända tidigare?
    Hur menar du att det ökar belastningen? Om man jämför med annan bältesstol? Hur menar du att bältet hamnar fel, det finns ju en speciell hake man kan använda. Har du en sådan stol?

Det funkar inte utmärkt att sitta med tre bakåtvända i baksätet. Jag funderar därför på bästa lösning. Dessutom tycker jag det låter konstigt att den skall funka bakåt, men enligt allmänheten så gör den inte det.   
  • Persemona
    Kodia skrev 2012-07-14 21:40:14 följande:
    Båda sätten är sämre än en riktig bältestol. Och dessutom ska ju barnet sitta bakåtvänd i den tills barnet vuxit ur den, och då är den ju urvuxen vilket håll den än står åt... En bältesstol kommer man ju att behöva köpa förr eller senare i vilket fall som helst, så man sparar inga pengar på det heller.
    Försöker inte spara pengar. Tvärtom. Funderar på att köpa en tredje bakåtvänd stol. Men är tveksam på om vi kan få plats. Jag tycker det är viktigt att kunna flytta på förarstolen bla. Inte helt lätt och vill därför samla på mig så mycket fakta som möjligt. Varför är båda sätten sämre?
  • tinis77

T-w är jättebra bakåt, eftersom den kan användas länge. Framåt blir den sämre, det är mycket svårare att få bältet att sitta bra över barnet om man jämför med en riktig bältesstol. I en bältesstol kommer bältet närmare barnet, du kan ställa in huvudskyddet i rätt höjd så att bältet sitter i rätt höjd. Bältet kommer närmare och tightare över höfterna i bältesstolen. En t-w väger 10 kg, om man krockar får barnet den tyngden i ryggen och kläms mellan stol och bälte. Sätter man stolen med bilens bälte och barnet med internbältet så bromsas först stolen av bilbältet, och sedan bromsas barnet av selen. Dubbel påfrestning för nacke alltså. Jag har haft tre bakåtvända stolar i flera olika bilar, det har funkat bra. T-w har jag haft bakom passagerarsätet, eftersom den ska luta mot sätet. I mitten och bakom föraren har jag haft stolar med stödben, och fästen i golvet för remmarna. Då kan man fortfarande flytta förarsätet om det behövs.

* Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Bebisar 21/9-12 *
  • lullens

Men det beror ju helt på vad man har för bil! Och hur långa föräldrarna är. Min sambo är 192cm, och bakom förarstolen får det inte plats ngn bakåtvänd stol, det kan jag lova!

Vi har en v40, och behöver ha två bakåtvända stolar och en bältesstol. Vi har valt att sätta en i mitten bak, och den andra i passagerarsätet fram. Det var det enda sättet att få plats med bältesstolen och en till där bak.

Så får vi ha det tills vi har råd/lust att byta till en större bil...

• tinis77

Vi hade en hi-way bakom passageraren, monterad med lite benplats för barnet fanns det gott om plats att flytta bak förarsätet. Bilen var en 850. Maken är runt 190 lång och han hade plats att köra.

* Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Bebisar 21/9-12 *
  • lullens

Skulle nog vilja påstå att v40 är mindre än 850. Vi har definitivt planer för en större bil inom en snar framtid...

• pigglet
    tinis77 skrev 2012-07-15 09:57:19 följande:
    T-w är jättebra bakåt, eftersom den kan användas länge. Framåt blir den sämre, det är mycket svårare att få bältet att sitta bra över barnet om man jämför med en riktig bältesstol. I en bältesstol kommer bältet närmare barnet, du kan ställa in huvudskyddet i rätt höjd så att bältet sitter i rätt höjd. Bältet kommer närmare och tightare över höfterna i bältesstolen. En t-w väger 10 kg, om man krockar får barnet den tyngden i ryggen och kläms mellan stol och bälte. Sätter man stolen med bilens bälte och barnet med internbältet så bromsas först stolen av bilbältet, och sedan bromsas barnet av selen. Dubbel påfrestning för nacke alltså.

Bra sammanfattning!
Svar på tråden Britax two-way framåtvänd?