• nymåne

Avfärga möbeltyg? Hjälp mig snälla du! AKUT

Här sitter jag fredagen den 13:e (!) med ett avtagbart, tvättbart (max 40 grader) överdrag till en bäddfåtölj (typ PS IKEA).  Oregelbundet blekt pga. exponering i sol. Röd i original. Nu vill 5-åriga prinsessan ha det i ROSA. Och jag har köpt rosa textilfärg - men vill ha en avfärgning innan dess. HUR GÖRA I MASKIN? 
    1. Remol verkar kräva 60 grader i maskin. Men som sagt, tyget tål bara 40 grader. Kan jag testa remol i 40 grader?

2. Enligt bruksanvisningen ska man hälla i Remol eller Klorin i en lucka där tvättmedlet läggs i - under blötläggningen. Men min maskin är sådan att man stänger locket - och så är det stängt. Punkt slut. Hur hälla i pulvret?

Ja jag har som ni förstår flera nyfikna och oroliga frågor om detta fåtöljtyg.    

• Svar på tråden Avfärga möbeltyg? Hjälp mig snälla du! AKUT
  • Deiia

Vad är det för material i tyget?
    Är det 100% bomull så brukar 60 grader fungera. Många tillverkare sätter 40 grader för att gardera sig.....

Om du ska tvätta ur färgen ur ett rött bomulltyg så är det ett måste med 60 grader! Och förtvätt/blötöäggning behövs inte om du tvättar i 60 grader.    

• nymåne
    Deiia,

Stort tack för svaret! Du är en pärla! Ja, det är 100 procent bomull och därför testar jag 60 grader remol imorgon bitti. Funderar på det du skriver om blötlättning och förtvätt. Menar du att jag kan hälla i Remol pulver direkt i tvättmaskinstunnan och sedan sätta på start?   
  • Joico

När jag bleker med Klorin (tyget måste vara 100% bomull, annars funkar det inte) så häller jag klorin i tvättmedelsfacket. Sätter igång maskinen på låg temperatur (Klorin funkar dåligt i värme). Sen väntar jag på att den fyllt upp med vatten och då stänger jag av. Så klorinen + vattnet står still i trumman. Då får det ligga och gojsa sig ett tag. Typ 15-20min kanske. Sen kör jag igång.

Så:

100% bomull måste det vara Blek på låg temperatur med Klorin, inte över 40 Låt det gärna dra en stund så klorinen får verka 
  • nymåne
    Joico,

TACK för ditt tips.  

100 % bomull - check. Eftersom jag först ska testa med Remol (denna darrigt nervösa morgon med första-gången-avfärgning) så väntar jag med Klorinråden. Återkommer med rapport om resultat!

• nymåne

Nu tvättar jag överdraget i 40 grader. Planen därefter är att göra iordning ett kärl (plast, emalj, porslin eller rostfritt - ähum...ingår normala badkar i detta?) med Remol och vatten (60 grader - får använda bebisbadtermometern). 

Allt som därefter sker hänvisar jag till de appolloniska dygderna. ("känn dig själv" dvs vet dina gränser och "var alltid måttfull" dvs försök inte få mer än ödet givit dig - i mitt fall en bäddfåtölj på Blocket med tveksam färg).  

• nymåne

Men går det verkligen inte att avfärga möbeltyger i TVÄTTMASKIN med Remol?

• nymåne

YES!

Nu har jag avfärgat möbeltyget (PS från IKEA) två gånger i badkar med två flaskor Remol vardera gång. Resultat: från spräckligt korall- och hallonröd (pga. oregelbunden solblekning) till rent SENAPSGUL! Hurra! Huvudsaken är att färgen är jämn nu när jag snart ska ta itu med infärningen - en rosa nyans från Nitor.   

Avfärgningen - en process 

1. Mängden vatten i relation till tygmängd och dosering av Remol 
    Hur mycket är "X antal kapsyler Remol" i förhållande till mängden vatten i ett badkar som precis täcker textilierna som ska avfärgas? Mitt svar, som förstagångsavfärgare är: köp minst 3 förpackningar Remol om du som jag ska avfärga ett fåtöljtyg. För att botten på ett normalstort badkar ska täckas och det ska bli ca 2 dm vatten (vilket är ett måste om du ska kunna röra runt i tyget under behandlingen) krävs nog MINST två burkar Remol.

2. Antal omgångar och sättet man blandar  
    Jag avfärgade i två omgångar. Först med två burkar Remol från 70-80-talet som jag hittat hos min mamma. Sedan med ytterligare två burkar nyinköpta Remol. Först då blev resultatet jämnt senapsgult, kanske för att jag först gjorde blandningen remol-vatten och vaskade runt med en träslev och DÄREFTER lade i textilierna. Då blir resultatet jämnt. Första gången gjorde jag blandningen (vatten-Remol) medan textilierna låg i badkaret.    

3. Hur varmt vatten?
     Remol ska användas i 60-90 grader varmt vatten, men varmvattenkranen gav inte mer än ca 40 gradigt vatten så jag fick dra fram alla kastruller som huset erbjöd och laddade minst 30 liter hett vatten på detta sätt. Gick mellan spis och badkar och hällde och hällde. Det gav resultat.  

Jag återkommer med bildbevis från processen.  

• nymåne
    Från avfärgning till infärgning

Sedan möbeltyget avfärgats till en senapsgul, jämn nyans har jag nu lagt det i tvättmaskin med fyra omgångar (=förpackningar) Nitor textilfärg (rosa) + en omgång fixering + en omgång extrasalt (hmmm vad det nu heter).

Spännande att se vad resultatet blir! Femåriga prinsessan ville vara med under färgningen men just nu befinner hon sig på djurparken...kanske hon kan förlåta mamma och pappa om hon i kväll möts av en strålande prinsessrosa bäddfåtölj i lekstugan!

• SupersurasunkSara

Hej

Jag undrar hur det gick? Textilfärg är nämligen transparant och lägger sig som en hinna över originalfärgen, så mitt blå överdrag jag ville ha rött blev lila  

• nymåne

Det gick så där...det senapsgula resultatet var inte så jämnt som jag trodde. Och när jag försökte färga med knallrosa färg så fäste inte kulören...slängde faktiskt överdraget ifråga och köpte ett nytt kritvitt från IKEA - som jag inte är direkt nöjd med. Suck -men sånt är livet! 

• SupersurasunkSara
    nymåne skrev 2013-09-04 18:32:46 följande:
    Det gick så där...det senapsgula resultatet var inte så jämnt som jag trodde. Och när jag försökte färga med knallrosa färg så fäste inte kulören...slängde faktiskt överdraget ifråga och köpte ett nytt kritvitt från IKEA - som jag inte är direkt nöjd med. Suck -men sånt är livet! 
    Men vita kan man färga! Bara man tvättar dem först ett antal ggr och ser till att man inte har fläckar på dem. Kör man en sköljning först och skippar centrifugeringen så är det ordentligt genomblött och då kan man färga.

Se bara till att du inte droppar någon färg på tyget när du ställer in det i maskinen.
    Jag har ett överdrag jag råkat droppa lite färg på och behöver avfärga och göra om, därför undrade jag
    Nya finns tyvärr inte på Ikea längre och nya från Bemz går på 3000 kr och jag köpte soffan för 800..
  • nymåne

Tack för tips och nytt mod!

• nymåne
    Grannen, 

Tack för viktig kommentar. Ska kolla temperaturen.  
Svar på tråden Avfärga möbeltyg? Hjälp mig snälla du! AKUT