• Anonym (TS)

Vill bli av med andel i fastighet, övriga delägare vägrar. Vad göra?

Jag är delägare i en fastighet som jag och mina syskon fått som gåva. I gåvobrevet står att lagen om samäganderätt inte gäller, och att om man vill sälja sin andel till annan än arvtagare så måste övriga delägare erbjudas att köpa andelen först. Man får heller inte sälja till någon utomstående utan samtliga övriga delägares godkännande.

Nu vill jag inte längre ha kvar min andel (på grund av en konflikt) och har erbjudit de andra att köpa den. De vägrar dock, och de vägrar även låta mig sälja till någon annan. Kan de tvinga mig att behålla andelen? Den kostar mig pengar i form av skatt och underhåll som ska betalas lika av alla delägare. Jag har ingen lust att betala tusentals kronor per år för ett hus som jag inte satt min fot i på åratal och som jag inte tänker besöka i framtiden heller.

Jag har inte råd att anlita en advokat. Vad kan jag göra? 

• Svar på tråden Vill bli av med andel i fastighet, övriga delägare vägrar. Vad göra?
  • lotus01

Skänk din del till övriga. Det får väl dela på den. Du måste kunna vägra betala för huset om du aldrig är där och de nekar dig att sälja. De som är där får väl betala för sig!

• Anonym (TS)

Enligt gåvobrevet ska priset vid försäljning till övriga delägare vara taxeringsvärdet. Min del är värd ca 45 000 kr. Jag vet att mina syskon har råd att köpa andelen men de vägrar som sagt. De kräver att jag ska betala motsvarande min andel för alla kostnader, el, försäkrning mm och reparationer. Jag har inte givit mitt samtycke till detta men de är i majoritet. Jag vill inte ha med stugan att göra men jag vågar inte låta bli att betala, jag vet inte vilken rätt de har juridiskt att kräva pengarna av mig.

• Anonym (Tips!)

Jag vet inte hur du ska göra men tänkte tipsa dig om en sida där man kan ställa juridiska frågor gratis.Du får svar snabbt.

www.jureka.net

Det finns ju också en sida på FL där du kan få svar på denna typ av frågor.

Tyvärr ska man inte samäga fastigheter eller annat av värde oavsett om det är syskon, föräldrar eller vänner. Det bäddar oftast bara till osämja. Pratar av egna erfarenheter.       

• Chianti

Du kan begära en tvångsförsäljning. För övrigt är reglerna i avtalet oskäliga vilket gör att du kan bortse från dem.
    Men så länge du äger måste du hjälpa till att betala.

• Anonym

För 45000 hade jag gett andelen till syskonen att dela på.

Vem köper en andel av en stuga som ett gäng syskon äger resten av? Det hade inte jag gjort...

• Anonym (TS)

Jag ångrar så att jag tog emot denna gåva. Vi fick den av en släkting och jag var minderårig vid tillfället och förstod inte vad det handlade om. Det var ett förskott på ett arv från någon som ville oss väl. Givaren är nu död sedan flera år.

Självklart kan man inte hitta någon som vill köpa andelen men även om jag gjort det så skulle syskonen vägra. Samtididigt vägrar de som sagt lösa ut mig fast de har råd. Tvångsförsäljning fungerar inte, gåvobrevet häver lagen om samäganderätt.

Det finns inget avtal på hur kostnaderna ska delas, det är syskonen som hittat på det. Jag har inte skrivit under något sådant avtal.

45 000 kr är mycket pengar för mig och jag tycker mig ha rätt till de pengarna då det var ett arv från en släkting. Jag vill ogärna ge bort min andel till mina syskon med tanke på allt mina syskon gjort mig.

• Chianti

Har du diskuterat detta med en jurist. Jag menar att avtalet är oskäligt då det förhindrar en försäljning och jag tror faktiskt inte man kan tvinga nån att äga nåt.

• Chianti

Många jurister har 15-30 minuters rådgivning, samma med universitet som har juristutbildning, de erbjuder ofta gratis hjälp.

Svar på tråden Vill bli av med andel i fastighet, övriga delägare vägrar. Vad göra?