• sny1

Göra slingor själv hemma?

Har precis färgat mitt normalt råttfärgade hår i en mellanbrun färg. Men skulle vilja ha lite ljusbruna slingor i håret. Inte gula/blonda utan bara lite ljusare brun. Köper jag då ett paket för slingor eller en ljusare brun jag vill ha, sätter på en hätta (har hemma) och bara färgar det håret i den färgen? Eller är det bara slingpaketet som är det enda?

• Svar på tråden Göra slingor själv hemma?
  • stjierna

Du får nog börja med att bleka slingor, för du kan inte färga ett hår ljusare. När du blekt slingorna, sköljt och tagit av hettan så låt håret vara nån dag eller två och tvätta noga så allt blekmedel är borta, lägg sedan i en ljusare toning i hela håret (det är bara slingorna som kommer bli den färgen).

• läkarstudent

Jag gör slingor själv med hätta, och då är färgen tjockare än vanligtvis. Jag tänker att det kanske läcker in genom hålen om man använder vanlig färg... fast nu när jag tänker lite mer på det verkar det osannolikt om man lägger på färgen med pensel. Hålen är ju så små... Jag vet inte.

Sen måste du väl kanske bleka håret lite om du ska ha ljusbruna slingor. Ljusare färg på redan färgat hår brukar inte funka.  Jag hade nog testat att köra med en blekning och avbryta behandlingen så fort håret ändrar färg. Inte låta den sitta så länge att håret blir orange. Alternativt göra blonda slingor och sedan lägga i en ljusbrun toning i hela håret efteråt (det mellanbruna kommer ju inte bli ljusare då, medan det blonda kommer bli ljusbrunt).

Svar på tråden Göra slingor själv hemma?