• Theo2010

2 åring med ADHD? Eller är han bara jävligt aktiv?!

Snälla snälla snälla! Vet att de är mycke text men jag vet inte vad kan ska göra?! Har en son på snart 2 år och har ett bra tag varit orolig för honom när de gäller hans beteenden. Han är i sig en yberfin kille som på sitt vis bara menar alla väl! Men... Han har en del negativt beteenden. Han slåss, sparkas, puttas, får hysteriutbrott utan dess like, kan aldrig sitta still och koncentrera sig utan är nästan jämnt i ständig rörelse. Att sitta och pyssla, leka eller rita mer än 5 minuter finns inte på världskartan. Utan han han ledsnar. Han är extremt klåfingrig och gillar att pilla på exakt allt han inte får. Kan säga att vårt hem Är i princip barnsäkrast från topp till tå. Då han annars bara tar sönder saker och riskerar att skada sig själv. Och eftersom han inte värkar tycka att de gör ont att göra illa sig så vet man aldrig om de är allvarligt. Utan man måste nästan hålla fast honom och undersöka honom. När de kommer till mat så äter han extremt dåligt. Han petar lite i maten för att sedan springa vidare. På dagis sägs han äta bättre som tur är. När de gäller sömn så har han svårt att sova. Vaknar ca 1-5 ggr för att exempelvis dricka lite vatten leta efter napp Ella bara för att han vill kika runt lite för att sen lägga sig igen. Man måste även "tvinga" honom Till sömns. Vi kan hålla på i timmar för att få honom att komma till ro. Spelar ingen roll vad vi gjort på dagen. Vi kan ha varit på ett Lekland och sprungit järnet men han kommer verkligen inte till ro förens sent sent sent eller efter en massa bråk och stök med mamma och pappa. Han har ett hett temperament och har inte kommit igång med talet mer än få ord. Han gnäller mesta dels av dagarna då vi får svårt att kommunicera. Självklart så har vi vårt språk men ibland vet jag inte vad de är han vill. Känner att jag som mamma är helt slut då vi också har en dotter på 6 månader som jag ständigt måste övervaka då hon inte får lämnas själv för då rikers att åka på en propp. Theo får 99% uppmärksamhet Lilltjejen får den som blir över. Vill inte att de ska vara såhär. De går ut över min mans och mitt förhållande då vi flyr så fort vi får chansen. Låter sjukt för er kanske. Men vi kan inte njuta av att vara föräldrar just nu. De som känns mest jobbigt är att folk har börjat undvika oss. Vet inte om de är pga av att de äe omständligt eller nått annat. Min mor har alltid sagt att nej men han är bara som vilken unge som helst. Men nu har hon erkänt. Han är oerhört aktiv. Svärmor och svärfar passade honom i 3 dygn. Vi fick tillbaka honom med ett aldrig igen 3 dagar! Visserligen känns de skönt att dom kanske förstår mig då jag är hemma med barnen att de är rätt så besvärligt. Men känns ändå riktigt sorligt. Måste även inflika att på utvecklingssamtalet på dagis sa som att dom inte haft så aktivt och krävande barn på länge och att de bara är en tidsfråga innan han klättrat över staketet och drar.. Blev väldigt irriterad och orolig då jag anser att sånt ska verkligen INTE kunna hända. Dom sa att dom hoppades att han lugnar sig över sommarledigheten. Men de vette fan. Han sover knappt på dagtid utan som Max FÅR han bara sova 1 h. Någon som känner igen sig? Vad ska jag göra?!

• Svar på tråden 2 åring med ADHD? Eller är han bara jävligt aktiv?!
  • Theo2010

Han ör även väldigt svår att nå. Att få en reaktion eller att få han att ens vända huvudet kan ta flera minuter. Jag vet att han förstår en hel del men han SKITER totalt i de och gör som han själv känner.

• mowgli78

Er situation låter ungefär som vår. Har en väldigt överaktiv son på 2 år, är överallt, pillar, har sönder saker, skriker, är väldigt hårdhänt hysteriska utbrott m.m. Sitter inte ner många sekunder  och leker utan springer hela tiden. Tittar han på tv far han upp och ner i soffan, hoppar och klättrar på bordet. Har energi så det räcker till hela familjen....även maten är ett problem för oss med, tar ca 20 minuter innan han ens kan sitta still ( sitter fastspänd med bälte) i sin matstol...och när han väl äter så är det minimalt vilket resulterat i undervikt....
    Vi har AD/HD i släkten så vi är extra uppmärksamma och BVC är informerade om detta.
    Förskolan funkar bra även med maten men dom påpekar ofta att han inte kan sitta still och att dom inte kan släppa honom med blicken för då hittar hann på "hyss" 
    Jag är föräldraledig och hemma med lillebror som är 3 månader och jag är evigt tacksam till förskolan som gett oss dispans för stora killen som får vara varje dag mellan 9-16 istället för 9-14 tre dagar/vecka. Anledningen till det är att lillebror har diagnosen L-CHAD som tvingar oss att ge honom mat var tredje timme, dag som natt och har därför ingen möjlighet att sova så mycket. Vet inte hur jag skulle orka annars.
    Har du pratat med BVC?  

• neuropedagogen
    mowgli78 skrev 2012-07-14 20:33:03 följande:
    Er situation låter ungefär som vår. Har en väldigt överaktiv son på 2 år, är överallt, pillar, har sönder saker, skriker, är väldigt hårdhänt hysteriska utbrott m.m. Sitter inte ner många sekunder  och leker utan springer hela tiden. Tittar han på tv far han upp och ner i soffan, hoppar och klättrar på bordet. Har energi så det räcker till hela familjen....även maten är ett problem för oss med, tar ca 20 minuter innan han ens kan sitta still ( sitter fastspänd med bälte) i sin matstol...och när han väl äter så är det minimalt vilket resulterat i undervikt....
    Vi har AD/HD i släkten så vi är extra uppmärksamma och BVC är informerade om detta.
    Förskolan funkar bra även med maten men dom påpekar ofta att han inte kan sitta still och att dom inte kan släppa honom med blicken för då hittar hann på "hyss" 
    Jag är föräldraledig och hemma med lillebror som är 3 månader och jag är evigt tacksam till förskolan som gett oss dispans för stora killen som får vara varje dag mellan 9-16 istället för 9-14 tre dagar/vecka. Anledningen till det är att lillebror har diagnosen L-CHAD som tvingar oss att ge honom mat var tredje timme, dag som natt och har därför ingen möjlighet att sova så mycket. Vet inte hur jag skulle orka annars.
    Har du pratat med BVC?  
    De symptom som du/ni pratar om kan mycket väl utvecklas ur en proteinintolerans (läs mer på www.npif.no/index.php%2FHvordan_kan_proteinintoleranse_gi_symptomer.html och www.utenglutenogmelk.info/Glutenintoleranse.html samt www.utenglutenogmelk.info/Melkeintoleranse.html) med allt vad det innebär (läckande tarm, näringsbrist etc.) där möjligheterna till förbättring finns genom den anpassade kosten/diet (läs mer på www.npif.no/index.php) och den anpassade rörelseaktiviteten (läs mer på www.bunkeflomodellen.com/bunke_project.aspx).

Visst, jag vet, många kan säga dravel eller bullshit om detta MEN faktum kvarstår att den anpassade kosten och rörelsen har dokumenterat god effekt på avvikande beteenden som kan/riskerar bli diagnostiserade som neuropsykiatriska symptom - vid en anpassad kost/diet "riskerar" dock dessa symptom att suddas ut, mer eller mindre, efter tre till sex månader - en möjlighet som ALLA barn med dess symptom borde få rätten/chansen att prova OCH enligt HLS (hälso- och sjukvårdslagen) har de ALL rätt få information om att metoden finns!

Jag har själv förändrat min kost samt mött mängder med barn och unga som provat på dessa möjligheter OCH blivit friskare! Erfarenhet och forskning (bland annat www.npif.no/index.php och www.npif.no/index.php) visar på mycket positiva behandlingsresultat - alla barn är värda ett försök OCH det tar ungefär tre till sex månader OM man kör en 100%-ig kostomläggning enligt rekommendationerna... ett annat val kan vara medicinering, en livslång medicinering med Concerta, Ritalin eller liknande preparat samtidigt som ditt barn, med största sannolikhet, lider brist på omega-3, vitaminer, mineraler och kompensation av det dolda funktionshindret...
    HUR mår då ditt barn då efter tio år? INGEN som vet... men med största sannolikhet har ditt barn drabbats av en mer folksjukdomar...
  • Theo2010

Han har korta stunder som han är underbar men ibland så vet jag inte riktigt vad som tar ät honom. Nu senaste veckan så har han fått hysteriutbrott utan dess like. Han ligger och sparkar och slår och gapar om att han ska ha glass till frukost. Och man försöker avleda honom till något annat men som sagt. Att gå förbi frysen vilket händer att man gör här hemma så blir han fort påmind om att de äe där glassen finns. I förrgår så

• Theo2010

Ramlade han på asfalten och slog i huvudet. Fick en stor bula + sår mitt i pannan. Han reste sig och sa oj sen sprang han vidare. Igår brände an sig på grillen. De märkte han knappt vid utan han hade liksom fullt upp med att göra annat. En annan hade ju grinat i veckor!!

Skönt kanske jag inte ska säga men de känns skönt att någon har en liknande situation som oss. Lillasyster är född i v 34 så vi hade en hel del att göra innan hon kom in i rutinerna.

Men vd gör man liksom?

Han får extra omega-3.

• Tant Blå

Prata fsk och BVC om att starta utredning?! Känner igen set du skriver från en bekants barn. Föräldrarna trodde det var normalt, men har efteråt erkänt och förstått att hjälp tidigare skulle ha sparat både ork, förhållande och vänner/umgänge för både föräldrar och barnen. Vi kunde ex inte umgås på flera år för det gick inte ha deras barn hemma... Varken vi eller våra barn orkade..

• Theo2010

Ska bli "spännande" nästa vecka då han börjar på dagis igen och då jag frågade innan sem om dom tycker att en resurs skulle behövas och då hoppades på att han skulle bli lugnare. Ska fråga igen då enligt mig de inte är någon skillnad. Ska även tjata på Bvc att redan nu ta tag i detta.

Apropå ingenting vet inte om de är ett klassiskt beteende eller om de gäller alla barn men han har ALLTID varit för att kasta saker. Spelar absolut ingen roll vad. hade han fått möjligheten hade de varit syrran han kastat nästan. Han kastar ALLT!Har vi balkong dörren öppen springer han ut tar nått/vad som helst och slänger över räcket. (pinsamt då de landar på grannens tak. Rensat 4 ggr denna sommar) (den är för övrigt nästan jämt stängs om inte vi är där) Blev i söndags morse väckt av en tung babywatcher dosa som landade rakt i ansiktet/näsan vilket resulterade i en skapligt blå näsa som jag måste kolla upp hos läkaren. Vi har ett evigt fäktande för att inte bli prickade av hans "kastmani"! Resturangbesök är ett BIG no dvs!

Däremot höjdpunkten på hela våran semester är faktiskt att vi alla har hittat något som vi kunnat göra tillsammans och de är att åka båt. Helst ska någon då åka bakom båten:) han må inte vara lugn men han håller sig rättså underhållen vilket har fått oss att kunna njuta lite av vädret samtidigt. Men nu är pappas sem slut så nu idag har de fungerat "okej" får se hur lång tid de tar innan han tröttnar på mig och Tyra....

Förlåt om jag kanske inte skrev något intressant men ville skriva av mig lite :) hoppas alla haft en bra sem!

• 060810

Känner igen mig väldigt mycket i min snart 2 åriga dotter.
    Vi hade hjälp av bup när hon var liten pytte då hon var lite avvikande redan då och de sa när hon var 8 mån: den här tjejen är väldigt aktiv för sin ålder och vi blir inte förvånade om hon får adhd!
    Snacka om att det sitter fast i skallen för vi har mycket adhd i släkten så det är ju inte helt osannolikt.
    Hon håller på att ta knäcken på mig ibland. :(
    Hon har även en bror med autism så ja här finns att göra ändå om man säger så. ;)
    Jag tänker snart ringa bup och be dem kolla henne igen då de redan så tidigt som vid 8 mån sa så som de gjorde.

• TvåTrollungar

Känner igen mig, min son Teo på snart två år är lika!! Tror varje dag att han kommer få adhd längre fram. Dottern utreds för autism så npf finns ju i familjen, dock garanterar jag att han inte har autism då han kommunicerar väldigt bra ( ej tal) och har en helt annan närvaro, förståelse och kontakt än syrran men adhd känns det som han kan få längre fram. Men det återstår att se. Men sim sagt jag vet hur det är att ha ett sådant barn.

Svar på tråden 2 åring med ADHD? Eller är han bara jävligt aktiv?!