• pelagi­a
    Äldre 14 Jul 17:31
    25934 visningar
    45 svar
    45
    25934

    Ettåring som fortfarande har problem med gasmage!

    Min dotter är nu 14 månader. Hon har alltid haft problem med gaser. Inte kolik, men besvärligt pruttande som gjort ont och väckt henne på nätterna. Medan jag ammade testade jag allt; teknik, mjölkfritt, diverse olika teer, semperdroppar och minifom, etc etc. Fick ingen hjälp av BVC eftersom hon gick upp i vikt och var frisk i övrigt.

    Det blev betydligt bättre när jag slutade amma vid 10 månader, men hon vaknar fortfarande 2-3 ggr varje natt av att hon behöver prutta. Hon krystar och trycker för att få ut dem, vrider sig, sparkar vilt med benen och går upp i brygga. Stackars liten.

    Vi har gjort pricktest mot mjölkprotein, gluten och ägg så det är inte en allergi. Nu funderar jag på laktos? På BVC sa man ju alltid att så små barn inte kan vara laktosintoleranta... men nu är hon 14 månader. Kan en 14-månaders vara känslig mot laktos? Några andra ideer eller erfarenheter?     

       

  • Svar på tråden Ettåring som fortfarande har problem med gasmage!
  • Amouda­ra
    Äldre 14 Jul 17:52
    #1

    Prova att ge henne laktosfritt några veckor och se om det blir någon skillnad. En del är känsliga för för mycket laktos trots att de egentligen inte är laktosintolerant.

  • Äldre 14 Jul 18:34
    #2

    kan inte det vara förstoppning? hunger?

  • pelagi­a
    Äldre 14 Jul 18:53
    #3

    Inte förstoppning - hon bajsar regelbundet. Rimligtvis inte hunger heller, hon får välling på natten om hon vill ha. Ska testa laktosfritt ett tag, det svåraste är ju vällingen för den mjölkfria är så äcklig. Tänkte testa låglaktos majsvälling istället.

  • Äldre 14 Jul 19:06
    #4

    Äter hon välling på kvällen? Vad använder ni för flaska?

    Min dotter har också varit gasig sen hon var liten (är nu 14 mån). Vi använder anti-kolik flaska till vällingen (dr Brown's flaska). Vi hade "vanlig" flaska först, men då fick hon ofta ont och vaknade på natten för att prutta. Blev mycket bättre sedan vi bytte flaska.

    Kan vara värt att prova!

  • Äldre 14 Jul 20:08
    #5

    Hur bajsar hon? 
    Känner igen det du skriver lite utifrån det vi går igenom med vår son (2,5 år nu).

    Vi gjorde också pricktest + blodprov runt 1 års ålder och de gav inga utslag...så vi tänkte som du, att då är det ingen allergi då? Vilket även var vad barnmottagningen hävdade...

    men besvären fortsatte ju ändå så vi provade ändå att byta till laktosfritt och tyckte att det blev lite bättre...sedan har vi inte reflekterat så mycket mer över det (förutom att det är märkligt att han ofta är lös i magen, alternativt stenhård, o gasig ändå!)
    förrän nu!

    Förra veckan kräktes han helt plötsligt 12ggr på bara 1 dygn, klagade över att han hade ont i magen, och bajset var som rinnande vatten...stackarn fick även världens rodnade utslag på rumpan, i knävecken, armhålorna, pannan, på låren m.m.....!!

    Det här KAN bara inte var normalt tänkte vi då (har nästan gett upp om att få hjälp!) och ringde till bvc (men fick bara det allmänna svaret om att pyttsa i honom vatten i små mängder ofta!) :P
    Då bestämde vi oss själva för att åtminstone testa att ge mjölkfritt några dagar och se vad som händer...

    Dagen därpå var han som ett helt annat barn! inga diarrér eller kräkningar, utslagen hade lagt sig och han hade en sån aptit som aldrig förr! vi var helt chockade! för första gången i sitt liv upplevde vi också att han sov bättre (mindre gasig) och hade bajs som "normala" barn! (dvs varken löst eller harpluttar som förut). 

    Googlade på på mjölkallergi och tyckte många symtom stämde in på vår son + läste om att pricktest och blodprov inte är tillförlitliga!! Tror att hans mage "brakade ihop" helt nu förra veckan faktiskt pga allergi....

    men vi har ju inga "bevis" på det än...ska tjata till mig en remiss till allergicentrum för nu är jag trött på VC/BVC. 

  • Charlo­ttetot­t
    Äldre 14 Jul 20:14
    #6

    Min son visar heller ingen mjölkallergi på pricktestet men utan mjölk protein så blir han inte alls så gasig och helt plötsligt kan han sova på nätterna. (han är 2,5) läkarna har flertalet gånger sagt till att han INTE är allergisk och att jag ska ge han mjölk igen men varje gång vi försiktigt provar så börjar han vakna på nätterna och få mer gaser..

    Sen läste jag helt nyligen en artikel att dom kommit på att alla inte är allergiska mot mmjölkproteinet utan mjölkfettet och att de då inte viisas på pricktestet...

     

  • Äldre 14 Jul 20:22
    #7
    Charlottetott skrev 2012-07-14 20:14:01 följande:
    Min son visar heller ingen mjölkallergi på pricktestet men utan mjölk protein så blir han inte alls så gasig och helt plötsligt kan han sova på nätterna. (han är 2,5) läkarna har flertalet gånger sagt till att han INTE är allergisk och att jag ska ge han mjölk igen men varje gång vi försiktigt provar så börjar han vakna på nätterna och få mer gaser..

    Sen läste jag helt nyligen en artikel att dom kommit på att alla inte är allergiska mot mmjölkproteinet utan mjölkfettet och att de då inte viisas på pricktestet...

     
    intressant! ska ni söka vidare hjälp eller hur gör ni?
    vi ger mjölkfritt nu sedan 1 vecka tillbaka (på eget initiativ!) men "måste" ha läkarutlåtande/intyg om mjölkallergi ifall han ska få mjölkfri kost på dagis...! så därför går vi vidare och hoppas på remiss...! 
  • Charlo­ttetot­t
    Äldre 15 Jul 09:13
    #8
    Jkpg Deluxe skrev 2012-07-14 20:22:40 följande:
    intressant! ska ni söka vidare hjälp eller hur gör ni?
    vi ger mjölkfritt nu sedan 1 vecka tillbaka (på eget initiativ!) men "måste" ha läkarutlåtande/intyg om mjölkallergi ifall han ska få mjölkfri kost på dagis...! så därför går vi vidare och hoppas på remiss...! 
    Vi har sökt hjälp, varit på barnkliniken i mölndal men fått skitdåligt bemötande. Dom har bara tyckt jag var en överbeskyddande mamma typ. Inte tagit mig på allvar för 5 öre.

    När vi märkte att han blev bättre utan mjölk ville jag få utskrivet mjölkfri ersättning. (har man de inte på recept är de så snuskit dyrt) Men de fick jag inte. 

    Fick dom skriva intyg till dagmamman iallafall om att han ska ha mjölkfri kost sen kör jag de racet själv... Och han är mkt bättre och när vi testat att ge mjölk så klagar han på ont i magen..

    De ända jag är lite orolig över är kaliciumintaget. Värkar som att barn med mjölkallergi får de utskrivet men de får ju inte han. Så får se till att han dricker havre mjölk, yougurt mm som är kalcium berikad.. 
  • Äldre 15 Jul 09:22
    #9

    När min dotter var liten så var hon stenhård i magen. Varje gång hon skulle bajsa så krystade hon så hårt så hon sprack. Jag pratade med BVC som sa att nej hon är inte allergisk. Jag gjorde pricktest på henne när hon var ca 9 mån. Men det visade negativt. Det var först när vi åkte akut till läkare som vi fick reda på att hon faktiskt kunde vara mjölkallergiker trots att pricktestet var negativt. Vi fick rådet att under minst 6 mån ta bort all form av mjölk. Och det gjorde vi och resultatet blev helt fantastiskt. Nu har det gått några år och hon kan numera äta och dricka mjölkprodukter som vilken annan unge som. Det jag vill säga är att det som man ska tänka på är att ALL mat som det inte specifikt står mjölkfritt på kan innehålla mjölkprotein. Lycka till.

  • pelagi­a
    Äldre 15 Jul 14:14
    #10

    Tack för tipsen. Jag testade mjölkfri kost till både henne och mig i 2 veckor när hon var kring 6 månader. Inget resultat alls. En läkare sa åt mig att det inte var någon ide att köra längre än 2 veckor, men alla verkar ju ha olika åsikter om det där. På BVC sa de 3 dagar, någon annan stans har jag läst minst en månad. Suck.
    Hon bajsar ofta (2-4 ggr/dag nu) och löst, inte diarre-rinnande men löst och ibland riktigt nasty luktande. När hon var mindre hade hon en period då hon bajsade upp till 12 ggr om dagen!  

Svar på tråden Ettåring som fortfarande har problem med gasmage!