• Anonym (Får? / Får inte?)

Får jag sälja huset jag fått i gåva?

Har ett gåvobrev där det står att huset ÄR belånat, men att jag INTE skall behöva stå för dessa.

Får jag sälja huset trots huset är belånat av den som köpte huset?
    Gåvobrevet är förövrigt reggat hos skatteverket om det har en betydlse    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-14 18:19
    Alltså FÅR jag sälja huset och behålla pengarna man får för huset då jag fått det i gåva trots personen har lån?

• Svar på tråden Får jag sälja huset jag fått i gåva?
  • Anonym (pom tideli pom)

Inte om huset är pantsatt för lånet. Spealr ingen roll då, pantbrev går alltid före senare handlingar.

• Anonym

Om det nu står att du inte ska behöva stå för låneinlösningen, så måste ju den du fått huset av lösa lånen om du ska kunna sälja. Ingen kommer vilja köpa ett hus som står i pant för lån, det följer nämligen med huset.

• Anonym

Vad är den exakta formuleringen i gåvobrevet?

• doggy

Inte så länge huset står som säkerhet på lånet

• Anonym

Det är väldigt konstigt om den som har lånet har en säkerhet i något han inte längre äger. Banken kan nog kräva återbetalning omedelbums. 
    Du kan nog sälja huset men som sagt -  finns det oklarheter med pantsättning och lån kan det vara svårt att hitta en köpare.  

• Anonym

Varför har ägaren gett bort huset till dig om han fortfarande har det pantsatt?
    Är det någon form av försök att komma runt några lagar och regler? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-15 13:39:28 följande:
    Det är väldigt konstigt om den som har lånet har en säkerhet i något han inte längre äger. Banken kan nog kräva återbetalning omedelbums. 
    Du kan nog sälja huset men som sagt -  finns det oklarheter med pantsättning och lån kan det vara svårt att hitta en köpare.  

Banken bryr sig inte om vem som äger säkerheten, det är ju huset i sig som är säkerhet och banken har rätt att begära försäljning av huset för att lösa lånen om så skulle behövas.
  • ardath bey
    Anonym skrev 2012-07-15 13:45:32 följande:
    Banken bryr sig inte om vem som äger säkerheten, det är ju huset i sig som är säkerhet och banken har rätt att begära försäljning av huset för att lösa lånen om så skulle behövas.
    Skulle det vara OK menar du att jag pantsätter grannens hus för ett lån till mig?
Svar på tråden Får jag sälja huset jag fått i gåva?