• Manuellas Mama

Sås- Hur blir den nyttig

Alltså jag pratar om sås som man brukar köpa......i pulver, typ "Knorr" eller "Blå Band".

Alltså jag hört att man ska akta sig för såser om man vill gå ner i vikt eller hålla vikten (jämn)

Men va e det som gör att man går upp i vikt av........e det för att man har grädde och margarin och ibland mjölk. Men det finns såer som går att göra på bara vatten. E det bättre att äta sånt?

Kan ngn förklara
    Eller dete kanske ngt i pulvret som gör att man går upp i vikt

Ngn

Mimmi

• Svar på tråden Sås- Hur blir den nyttig
  • Iroyg

Fel fett och en massa onödiga sockerarter brukar pås-såser och pås-soppor innehålla. Exempelvis härdat vegetabiliskt fett och maltodextrin. Jag brukar göra pås-bearnaisesås på vatten och helt enkelt låta bli att dränka maten i sås. Vi använder annars ytterst sällan sås till maten, vi gör hellre grytor och hopkok med sås av vatten och/eller mjölk, kryddor och maizena. Men ibland festar man ju till med en riktig gräddsås eller pås-sås med smör i...

• Iroyg

Ja, förresten. Sen är det ju såklart inte bra att käka vare sig margarin eller grädde, det är ju ordenligt med kalorier i det. Men allt går att äta med måtta. Välj hellre såser som görs på vatten så får du automatiskt mindre kalorier, ta sen inte så mycket sås så är det ingen fara...

• mcsn83

Vi brukar göra sås av tex vin och buljong...

• Manuellas Mama

jag som älskar sås..............min tallrik brukar se ut som att jaghar soppa så mycket sås jag tar/älskar

Mimmi

• mosterYster

Att man säger att det är såsen man går upp i vikt av är väl en sanning med modifikation... Jag menar, en sås på lite lättfil med kryddor är ju också en sås! Det är feta och väldigt kaloririka såser som menas, för det säger sig ju själv att påssåser gjorda på pulver och vatten/mjölk inte innehåller speciellt mycket per deciliter. Om man däremot lever på grillat kött med grönsaker och kokt potatis och dränker in detta i bearnaisesås - då är det självklart såsens fel om man går upp i vikt...

Svar på tråden Sås- Hur blir den nyttig