• EmmAhh

2-åring som säger att han har ont i magen..?

Min 2-åriga son har de senaste 2 veckorna sagt nästan varje dag att han har ont i magen. Oftast tolkar vi det som om att han vill att vi ska bära honom och liknande. När ska man ta det på allvar?

Jag brukar ofta säga nåt liknande när han säger att han har ont i magen "Peka var det gör ont"  och då kan han peka på nåt gammalt sår på foten eller liknande. Det magonda tycks sedan oftast gå över inom 10min, nångång har han varit som vanligt ett tag emellan och sedan påpekar han det magonda igen.

• Svar på tråden 2-åring som säger att han har ont i magen..?
  • Lavish

Tycker faktiskt ni ska ta honom till läkare och göra en liten koll. Antagligen är det bara nått han fått för sig att säga nu, men det är bättre att vara på den säkra sidan. Min son (15 mån) verkar faktiskt vara ganska bra på att dölja att han har ont ibland och klagar inte för minsta lilla, så det finns ju en risk att han faktiskt har lite ont hela tiden med inte låtsas om det för det mesta.

• Saian

Så gjorde min tvååring också men jag tog det på allvar direkt. Visste bara inte vad jag skulle göra. När hon hade klagat i två veckor så ringde jag barnläkaren och frågade om vi skulle prova mjölkfri diet eftersom hon klagade så mycket och alltid haft lätt att bli förstoppad. Sen vi började med mjölkfritt så klagar hon nästan aldrig på ont i magen.

Så det kan ju va något ditt barn reagerar på?

• Lillave

Jag skulle kollat upp det direkt. Så små barn har svårt att lokalisera smärta och hänvisar därför ofta till magen. Det kan lika gärna vara huvudvärk eller något annat.

Svar på tråden 2-åring som säger att han har ont i magen..?